۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
عوامل خرابی دیفرانسیل LSD چیست؟
«بازار» گزارش می‌دهد

عوامل خرابی دیفرانسیل LSD چیست؟

دیفرانسیل با لغزش محدود (LSD) در خودروهای مانند پورشه کاین، مرسدس بنز CLA۴۵ و CLS۵۰۰ ای ام جی نصب شده که باید در هر ۸۰ هزار کیلومتر دستخوش تعمیر و سرویس قرار گیرد.

بازار؛ گروه خودرو: مهم‌ترین بخش پس از پیشرانه خودرو، سیستم انتقال قدرت آن است. سیستم انتقال قدرت علاوه بر انتقال گشتاور خروجی موتور به چرخ‌ها می‌تواند مقدار دور و گشتاور را نیز به یکدیگر تبدیل نماید. همچنین امکان قطع و وصل نمودن مسیر انتقال قدرت را نیز فراهم می‌آورد. از آنجایی که انتقال قدرت و گشتاور از موتور به چرخ‌ها نیازمند سیستم‌های است که بدون اتلاف انرژی انجام شود، بنابراین تکنولوژی‌های جدید در این راستا طراحی شده تا بتواند با کمترین میزان اتلاف قدرت و گشتاور را به چرخ انتقال دهد در زیر به بررسی و معرفی سیستم‌های جدید می‌پردازیم:

دیفرانسیل LSD در خودروهای جدید دارای پیشرانه‌های قدرتمند مانند، ب ام و ۵۳۰i، پورشه کاین، مرسدس بنز CLA۴۵ و CLS۵۰۰ ای ام جی نصب شده است

دیفرانسیل چگونه عمل می‌کند؟
یکی از وظایف دیفرانسیل، امکان ایجاد اختلاف در سرعت گردش چرخ‌های دو طرف است، در خودروهای معمولی فاقد این سیستم زمانی که یکی از چرخ‌ها بر روی یک سطح لغزنده چون یخ قرار گیرد، بکسوواد می‌کند و هنگامی که یکی از چرخ‌ها به صورت معلق در هوا باقی بماند و تماسش با سطح زمین قطع شود، این نیروی مقاوم تا حد صفر کاهش می‌یابد و این در حالت، اختلاف بین نیروهای مقاوم در چرخ‌ها افزایش یافته که سرعت گردش چرخ درگیر که دارای نیروی مقاوم زیادی است، تقریبا دو برابر می‌شود. به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، لازم است که سیستمی وجود داشته باشد که از ایجاد اختلاف سرعت بیش از حد بین چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. به دیفرانسیل‌هایی که دارای این سیستم محدود کننده هستند، دیفرانسیل با لعزش محدود LSD گفته می‌شود. عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که هرگاه اختلاف نیروی مقاوم بین چرخ‌ها بیش از اندازه بزرگ باشد، چرخ‌دنده پلوس‌ها نسبت به هوزینگ قفل شده و از حرکت آن‌ها نسبت به هوزینگ جلوگیری می‌کند و همین موضوع سبب عملکرد بهتر در سیستم انتقال قدرت می‌شود. این سیستم در خودروهای جدید دارای پیشرانه‌های قدرتمند مانند، ب ام و ۵۳۰i، پورشه کاین، مرسدس بنز CLA۴۵ و CLS۵۰۰ ای ام جی نصب شده است.

عوامل خرابی دیفرانسیل LSD چیست؟

سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی EDL: سیستم قفل دیفرانسیل برای جلوگیری از ایجاد لغزش و بکسوواد و نیروی مقاوم طراحی شده است

دیفرانسیل الکترونیکی EDL چیست؟
سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی EDL: سیستم قفل دیفرانسیل برای جلوگیری از ایجاد لغزش و بکسوواد و نیروی مقاوم طراحی شده است. به طوری که هر گاه اختلاف توزیع گشتاور بین چرخ‌ها از حد مشخصی بیشتر شود، پلوس‌ها نسبت به هوزینگ دیفرانسیل قفل شده و هم دور با هوزینگ دیفرانسیل و چرخ‌دنده کرانویل به گردش در می‌آید. در این صورت پلوس به همراه چرخ‌ها با سرعت یکسان به گردش درآمده و امکان ایجاد اختلاف دور در چرخ‌ها وجود ندارد.

سیستم کنترل هرزگردی چگونه عمل می‌کند؟
سیستم افزایش کشش یا کنترل هرزگردی ETS: این سیستم با کنترل بر عملکرد دیفرانسیل می‌تواند میزان گشتاور منتقل شده را به چرخ‌ها به گونه‌ای تنظیم کند که مانع هرز چرخیدن چرخ‌ها شود. سیستم کنترل هرزگردی ETS می‌تواند هرزگردی چرخ‌ها را تشخیص داده و به منظور جلوگیری از بروز این پدیده، میروی وارد بر چرخی که دچار هرزگردی شده را کاهش دهد و در این حالت نیروی اضافی متناسب با شرایط حرکتی خودرو به سایر چرخ‌ها منتقل می‌شود. این سیستم در واقع برای بهبود عملکرد خودرو و گشتاور منتقل شده به چرخ تعبیه شده است.

بروز ایراداتی مانند روشن شدن چراغ کنترل پایداری، کاهش شتاب و تولید صدای اضافی از قسمت عقب خودرو در زمان حرکت از نشانه‌های خرابی دیفرانسیل LSD است

عوامل خرابی دیفرانسیل با لغزش
پیشتر متوجه شدیم که نیرو در زمان تولید در پیشرانه، برای رسیدن به سر چرخ‌ها از گیربکس و دیفرانسیل عبور می‌کند. عبور نیرو از مجموعه انتقال قدرت منجربه افزایش و تقسیم آن بین محورها می‌شود. این مسیر انتقال قدرت به دلیل قرار گرفتن در معرض تنش‌های متعدد، بیشترین مقدار استهلاک را دارد. در این میان نیز مهندسان سعی کردند با تغییر طراحی و ساختار این سیستم به ویژه دیفرانسیل، مقدار عملکرد خودرو را افزایش دهند. یکی از مشکلاتی که عمدتا برای خودروها رخ می‌دهد، بکسواد کردن چرخ‌ها روی سطوحی است که کمترین اصطکاک را دارند. این مسئله سبب شد که از دیفرانسیلی استفاده شود که از بروز بکسواد جلوگیری کند. نهایتا تلاش مهندسان سبب تعبیه شده دیفرانسیل با لغزش محدود شد که آن را به نام LSD می‌شناسیم. هر زمان که اختلافی بین نیروی مقاوم بین چرخ‌ها ایجاد شود، به لطف تعدادی کلاچ اصطکاکی یا ترمز چرخدنده‌های پلوس به هوزینگ قفل شده و از حرکت آن جلوگیری می‌کند. با این تفاصیل می‌توان درک کرد که در هر سیستم که اصطکاک وجود داشته باشد، قطعا خرابی‌های عدیده نیز وجود دارد.  از نشانه‌های بارز خرابی در این سیستم می‌توان به تولید صدای اضافی از قسمت عقب خودرو در زمان حرکت، صدای اضافی در زمان گردش فرمان درجا، روشن شدن چراغ کنترل پایداری، کاهش شتاب، عدم تعادل خودرو در زمان حرکت و عدم توان کافی برای عبور از مناطق خارج جاده اشاره کرد. گفتنی است که این سیستم دارای صفحاتی برای قطع و وصل انتقال قدرت بوده که باید هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود، در صورت عدم تعویض آن تمام ایرادات مذکور در خودرو نمایان خواهد شد.

کد خبر: ۹۹٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha