۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
خودروهای داخلی قابل رقابت هستند اما ارزها باید جای دیگر صرف شود| شاهین و تارا مجهز به فناوری‌های روز
رئیس هیات عامل ایدرو در گفت‌وگو با «بازار» مطرح کرد

خودروهای داخلی قابل رقابت هستند اما ارزها باید جای دیگر صرف شود| شاهین و تارا مجهز به فناوری‌های روز

صالحی نیا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، با اشاره به عمق ساخت داخل فناوری‌های جدید در صنعت قطعه سازی، گفت ما به عنوان وزارت صمت سیاست محدودیت واردات خودرو را از نظر اینکه بگویم تولید داخل نمی تواند رقابت کند، نداریم. با این تفاصیل وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز مدعی رقابت هستیم.

بازار؛ گروه خودرو: چندسالی از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد؛ طرحی که بارها از سوی متولیان امر با دلایل مختلفی اعم از حمایت از تولید داخل در شرایط تحریم، بدعهدی شرکت‌های خودروساز در همکاری با صنعت خودرو ایران، کنترل خروج ارز از کشور و جلوگیری از تورم از سوی بانک مرکزی و غیره مطرح شده است. اما تمام این موارد یک بهانه مهم تر یعنی حمایت از خودروسازان در راستای پیشرفت و توسعه محصولات بوده است. مساله‌ای که برخی از کارشناسان معتقدند نه تنها تاکنون محقق نشده بلکه با ایجاد انحصار برای خودروسازی‌های بزرگ کشور منجر به این شده که کیفیت هم در آن‌ها تنزل یابد. در این راستا علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در بدو ورود به کابینه دولت از عملکرد کیفی خودروسازان انتقاد کرد. از سوی دیگراین مساله مطرح هست که چقدر خودروسازان توانسته‌اند از فرصت ممنوعیت واردات خودرو در راستای توسعه سبد محصولی و کیفیت محصول پیشرفت داشته باشند؟ پرسشی که محسن صالحی نیا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، در گفت‌و گو با بازار به آن پاسخ داد:

* باتوجه به اینکه در دهه مبارک فجر افزایش ساخت داخل قطعات و تولید فناوری‌های های-تک در قطعه‌سازی داخل کشور ایجاد شده، خودروسازان چه میزان در عرضه محصولات جدید با تکنولوژی روز موفق خواهند بود؟
اقدامات خودروساز و قطعه ساز وابسته به هم است، گاهی ممکن هست در خودروهای جدید برخی از قطعات با سایر محصولات جاری مشترک باشد. اما در طراحی و ساخت قطعات قوای محرکه، فرمان، سیستم‌های الکترونیکی و... از فناوری با سطح بالاتر استفاده شده است.  

* باتوجه به گفته شما، تا چه میزان در دو محصول جدید ایران خودرو و سایپا از فناوری‌های روز استفاده شده است؟
در خودروهای جدید مانند شاهین یا تارا که در آینده نزدیک روانه بازار خواهند شد، برخی از این سیستم‌ها و مجموعه‌ها از فناوری به‌روزتری بهره برده‌اند که ساختار و اساس این خودروها نیز مطابق همین مساله طراحی و تولید شدند.

* بارها مسولان و مدیران ارشد صنعت خودروسازی به رقابت اشاره داشتند، این درحالی هست که کارشناسان معتقد هستند تا زمانی که منع واردات وجود دارد رقابت شکل نمی‌گیرد، پاسخ شما به این نظرات چیست؟
رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی در بحثی این موضوع را توضیح داد، سیاست کلان کشور تامین ارز برای کالا ضروری است. ما به عنوان وزارت صمت سیاست محدودیت واردات خودرو را از نظر اینکه بگویم تولید داخل نمی تواند رقابت کند، نداریم. خودروهای تولید داخل قابل رقابت هستند. در کشور منابع ارزی باید به کالاهای اساسی تر تخصیص داده شود، این دیدگاه سیاست گذاری کلان کشور بوده که درحال انجام است. با این تفاصیل وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز مدعی رقابت هستیم.

کد خبر: ۷۳٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha