۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
کیا استینگر GT؛ در مقابل ژرمنی‌ها قدعلم می‌کند
سدان ۵۹ هزار دلاری اسپرت کره‌ای‌ها

کیا استینگر GT؛ در مقابل ژرمنی‌ها قدعلم می‌کند

قوی‌ترین پیشرانه شش سیلندر کیاموتورز زیر کاپوت نسبتا کشیده کیا استینگر GT اسپرت خانوادگی جا خوش کرده است. یک موتور شش سیلندر آشنا با آرایش V شکل به حجم ۳.۳ لیتری موسوم به لامبدا ۲ مجهزبه تکنولوژی توربوهای دوقلو قلب تپنده استینگر را تشکیل می‌دهد.

بازار؛ گروه خودرو: سه سال پیش بود که نخستین بار شرکت خودروسازی کیاموتورز از محصول جدید خود که بر پایه لیفت‌بک (فرم کوپه بودن) رونمایی کرد. این محصول جدید کیاموتورز که با نام استینگر معرفی می‌شود، شاهکار دیگر از مدیر طراحی وقت کره‌ای‌ها یعنی پیتر شرایر است.
شرایر در مصاحبه‌ای کوتاه در نوامبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد: «استینگر نماد یک خودرو اسپرت و باعملکرد بالا از کیاموتورز خواهد بود که برای رقابت با بزرگان بازار به مصاف آن‌ها خواهد رفت.» استینگر در کلاس خودروهای میان سایز سگمنت D قرار می‌گیرد که المان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز به خوبی در این کوپه چهار در جسور کره‌ای‌ها نمود دارد.

پروفیل خودرو باتوجه به زاویه بیشتر ستون C و فرم کمانی سقف ظاهر کوپه به خود گرفته که باتوجه به اینکه نسخه GT Carbon Edition استینگر مدنظر در این مطلب است، چهره خودرو باتوجه به گرافیک چراغ‌ها، جلوپنجره عریض به فرم جدید کیا، سپری با دو ورودی هوا در طرفین ظاهری جسورانه و اسپرت دارد.

چراغ‌های پیوسته زیبایی محسوسی را به استینگر بخشیده تا با وجود خروجی‌های دوتایی در طرفین سپر و یک دیفیوزر حس هیجان‌انگیزی را برای این خودرو اسپرت خانوادگی به ارمغان آورد

در نمای عقب به دلیل خط شانه نسبتا تیز و حجم ایجاد شده روی گل‌گیرهای عقب حس عضلانی بودن را به بیننده خود القا می‌کند. چراغ‌های پیوسته زیبایی محسوسی را به استینگر بخشیده تا با وجود خروجی‌های دوتایی در طرفین سپر و یک دیفیوزر حس هیجان‌انگیزی را برای این خودرو اسپرت خانوادگی به ارمغان آورد.
با توجه به فاصله محوری ۲ هزار ۹۰۵ میلی‌متری، طول ۴ هزار و ۸۳۰ میلی‌متری و عرض هزار و  ۸۷۰ میلی‌متری شاهد یک فضای بار مناسب برای این خودرو اسپرت هستیم، زیرا فضای صندوق بار به ۴۰۶ لیتر می‌رسد، همچنین با وجود ارتفاع هزار و ۴۰۰ میلی‌متری و کمانی بودن فرم سقف و کشیده‌تر شدن ستون C افرادی با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر برای نشستن روی صندلی عقب هیچ مشکلی نخواهند داشت.

تنها تغییراتی که در نسخه Carbon Edition استینگر نسبت به سایر نسخه‌ها دارد، جلوپنجره عریض فیبرکربنی، ورودی‌های هوا از مواد اولیه فیبرکربن و دیفیوزر فیبرکربنی است. از طرفی برای ورود به کابین استینگر با معماری آلمانی‌ها مواجه خواهیم شد، چراکه طراحی سه‌تایی دریچه‌های کروی شکل سیستم تهویه مطبوع و قرارگیری یک نمایشگر در کنسول میانی این حس را تداعی می‌کند.

کلاستر(مجموعه پشت آمپر) ۱۰ اینچی و نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو فضای داخلی استینگر را خلوت جلوه می‌دهد

طراحی داخلی استینگر به حدی جذاب و زیبا به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۸ توسط نشریات معتبری چون موتور ترند و اتو اکسپرس به عنوان یکی از زیباترین کابین‌های سال معرفی شد. فضای مینیمال و در عین حال باتوجه جزئیاتی چون قطعات تزئینی کروم و متریال باکیفیت و نورپردازی عالی با وجود سقف پانوراما بزرگ، دلنشین و جذاب است. کلاستر(مجموعه پشت آمپر) ۱۰ اینچی و نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو فضای داخلی استینگر را خلوت جلوه می‌دهد.
فرمان اسپرت GT با روکش جیر در نسخه Carbon Edition، با دو پدال شیفتر آلومینیومی پشت آن، دسته دنده کوچک و صندلی‌های اسپرت سرنشینان جلو تنها به منظور رانندگی اسپرت تعبیه شده‌اند.

استینگر در هر چهار نسخه (چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ، به تازگی چهارسیلندر ۲.۵ لیتری خانواده Smartstream، شش سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری تویین توربوشارژ و چهارسیلندر ۲.۲ لیتری دیزلی) تحت نظر و مدیریت آقای آلبرت بیرمن(مدیر واحد تحقیق و توسعه R&D ب‌ام‌و واحد M) انجام شده است. بنابراین با امضای دو اسطوره پیتر شرایر در طراحی و آلبرت بیرمن، استینگر را باید شاهکار مهندسی از کیاموتورز دانست.
همانطور که اشاره شد، نسخه مورد بررسی در این مطلب GT Carbon Edition است، بنابراین قوی‌ترین پیشرانه شش سیلندر کیاموتورز زیر کاپوت نسبتا کشیده این خودرو اسپرت خانوادگی جا خوش کرده است. یک موتور شش سیلندر آشنا با آرایش V شکل به حجم ۳.۳ لیتری موسوم به لامبدا ۲ مجهزبه تکنولوژی تویین توربوشارژ(توربوهای دوقلو) قلب تپنده استینگر GT Carbon Edition را تشکیل می‌دهد.

با وجود طراحی توربوشارژهای دوقلو، سیستم زمان‌بندی متغیر پیوسته دوگانه CVVT و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر GDI حداکثر می‌تواند ۳۶۴.۷ اسب‌بخار(۲۷۲ کیلووات) قدرت و ۵۱۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند

با وجود طراحی توربوشارژهای دوقلو، سیستم زمان‌بندی متغیر پیوسته دوگانه CVVT و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر GDI حداکثر می‌تواند ۳۶۴.۷ اسب‌بخار(۲۷۲ کیلووات) قدرت و ۵۱۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک قدرت و گشتاور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند که با طراحی مکانیزم کنترل مکانیکی دیفرانسیل می‌تواند رانندگی کامل اسپرتی را از استینگر داشت.

همچنین تنها ۴.۹ ثانیه زمان نیاز است که استینگر GT Carbon Edition از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. لیست بلندی از آپشن‌های روز همانند سیستم فوق هوشمند کمکی رانندگی، کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک و سیستم هشدار انحراف از مسیر و... و. نصب شده تا با قیمت ۵۹ هزار و ۹۲۰ دلار به عنوان یک سدان اسپرت مناسب خانواده محسوب می‌شود.

کد خبر: ۶۲٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha