دخالت دولت در انتخابات بخش خصوصی به کیان اتاق و دولت آسیب می زند
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

دخالت دولت در انتخابات بخش خصوصی به کیان اتاق و دولت آسیب می زند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: نقش دولت در کنار اتاق بازرگانی، تسهیل‌گری است نه دخالت؛ اگر قواعد، قوانین و اصول بهبود محیط کسب‌وکار مهیا باشد، اتاق‌های بازرگانی بهتر می‌توانند کار کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، فلسفه تشکیل اتاق‌های بازرگانی در ایران و دنیا، تشکیل نهادی مستقل و اثرگذار در اقتصاد آن کشور است؛ عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اهمیت استقلال اتاق‌های بازرگانی می‌گوید: البته ممکن است در برخی از کشورها اتاق‌های بازرگانی استقلالی نداشته باشند که تعدادشان محدود است اما اغلب اتاق‌های بازرگانی مستقل هستند و با هدف یاری دادن اقتصادی و تسهیل مسیر سیاست‌گذاری برای پیشرفت اقتصاد کشور هستند. ما هم باید اتاقی داشته باشیم که با استقلال کافی در جهت منافع ملی حرکت کند؛ در این صورت است که، بخشی از مشکلات اقتصاد کشور حل می‌شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای، می‌افزاید: نقش دولت در کنار اتاق بازرگانی، تسهیل‌گری است نه دخالت؛ اگر در مسیر کار اتاق‌های بازرگانی قواعد، قوانین و اصول بهبود محیط کسب‌وکار مهیا باشد، اتاق‌های بازرگانی بهتر می‌توانند کار کنند و در سیاست‌گذاری‌ها در کنار دولت باشند و مشورت دهند.

او تصریح می‌کند: اتاق بازرگانی نهاد تخصصی-صنفی است و اگر به قانون توجه کنیم، می‌بینیم که جایگاه اتاق را قانون‌گذار مشاور سه قوه در نظر گرفته و هدف آن بهبود اقتصاد کلان است. اگر جایگاه اتاق بازرگانی به معنای واقعی تقویت شود، علی‌رغم مشکلات اقتصادی و تحریم، اتاق می‌تواند روزنه‌هایی را از طریق اتاق‌های بین‌المللی و اتاق ایران برای تعامل اقتصاد کشور با دنیا باز کند.

جمعه‌ای می‌گوید: نزدیک به ۱۴۰ سال سابقه فعالیت اتاق بازرگانی در ایران هیچ وقت به‌اندازه این مدت، اتاق بازرگانی دچار مشکل نبوده است. ین مسئله چند دلیل دارد؛ ازیک‌طرف کم کاری هیات نمایندگان و هیات رئیسه ادوار مختلف و از طرفی دخالت روزافزون دولت در اتاق بازرگانی است. دخالت‌گری دولت به کیان اتاق بازرگانی و البته خود دولت آسیب می زند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: دخالت دولت، باعث تزلزل اتاق‌های بازرگانی می‌شود و همین تزلزل جایگاه اتاق بازرگانی را در دیپلماسی اقتصادی و مذاکره با رقبا و شریک تجاری خارجی تضعیف می‌کند.

او با تاکید بر لزوم پایبندی به قوانین و مقررات اتاق بازرگانی می‌گوید: باید در مواجهه با اتاق ایران به مر قانون مراجعه شود. مثلاً در انتخابات اتاق ایران، شورای عالی نظارت یک شخصیت حقوقی دارد و یک وزارت خانه مثل صمت یا هر فرد دیگری نیست. این شخصیت حقوقی مستقل دبیرخانه مستقلی دارد. اگر قرار است به انجمن نظارت ابلاغیه‌ای هم اعلام شود باید به‌طور مستقیم باشد نه از طریق حراست وزارت صمت.

جمعه‌ای تصریح می‌کند: دخالت‌ها و عدم توجه به قانون اتاق ایران باعث عدم اعتماد فعالان اقتصادی می‌شود و از اعتبار اتاق ایران کاسته می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: باید براساس نیاز روز، قوانین و مقررات اتاق بازرگانی از مسیر درست و براساس مر قانون تغییر کند. بازنگری نباید عجولانه و مغرضانه باشد بلکه باید براساس نیاز و شرایط و روز تهیه شود. اتاق محل فراگیر کلیه فعالان اقتصادی کشور است. عضو فراگیر باشد و از تبادل‌نظر بیشتر شود و هیچ‌کس دخالت فراقانونی در اتاق ایران داشته باشد؛ دخالت‌ها باید براساس مر قانون انجام شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha