۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
عدم واردات عامل رشد خودروهای چینی| کمک فنر دیگنیتی در بازار ۱۶ میلیون تومان
کارشناس فنی خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

عدم واردات عامل رشد خودروهای چینی| کمک فنر دیگنیتی در بازار ۱۶ میلیون تومان

برنابادی کارشناس فنی صنعت خودرو گفت: در فضای بسته بازار خودروی کشور که تنوع محصول به دلیل عدم واردات وجود ندارد، خودروهای چینی رشد و سهم بازار بالایی به دست می آورند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان چینی طی همکاری با شرکای داخلی طی چهارسال گذشته به لطف عدم واردات خودرو، در بازار کشور رشد قابل توجهی داشتند. اغلب خودروهایی که به کشور راه یافته است، کیفیت، استاندارد و ایمنی خودروهای روز دنیا را نداشته اما از لحاظ قیمتی تنه به تنه خودروهای جدید اروپایی ها یا ژاپنی ها می زنند. طی روزهای اخیر نیز شاهد رونمایی چند محصول جدید در نمایشگاه خودرو اصفهان توسط چینی ها بوده ایم.

این مساله سبب شد که برای بررسی فنی و خدمات پس از فروش خودروهای چینی که مهم ترین پارامترهای انتخاب توسط مشتریان هستند، به گفت و گو با رضا برنابادی کارشناس فنی صنعت خودرو بپردازیم:

خودروهای چینی در صنعت و بازار ایران متاسفانه اشتباه به نام «شاسی بلند» شناخته می شوند، شرکت های خودروساز نیز نهایت تلاش خود را دارند که محصولاتشان را با نام شاسی بلند به بازار عرضه کنند


* به عنوان سوال نخست، از نظر شما به عنوان کارشناس فنی صنعت خودرو، خودروهای چینی کراس اوور را می توان شاسی بلند نامید؟ خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در چه کلاس و سگمنتی هستند؟

خودروهای چینی در صنعت و بازار ایران متاسفانه اشتباه به نام «شاسی بلند» شناخته می شوند، شرکت های خودروساز نیز نهایت تلاش خود را دارند که محصولاتشان را با نام شاسی بلند به بازار عرضه کنند. فیدلیتی و دیگنیتی جزو محصولات کراس اوور شهری سایز بزرگ هستند، این دو خودرو نسبت به سایر محصولات چینی طراحی به روزتر و امکانات رفاهی بیشتری دارند. هرچند که کراس اوورهای شهری چینی فاصله فراوانی با کیفیت، طراحی و تکنولوژی خودروهای روز دنیا دارند. در تعریف فنی خودرویی را شاسی بلند گویند که دارای دو محور محرک، موتور قوی و طراحی مناسب برای حرکت در مسیرهای ناهموار است.

تناسب وزن به موتور در خودروهای چینی استاندارد نیست، معمولا پیشرانه های ضعیف روی اتاق های سنگین یا بالعکس نصب می شود

* بیشتر شرکت های مونتاژ کننده خودروهای چینی شعار اصلی و تکیه تبلیغاتی به موتورهای ۱۶۰ اسب بخاری یا قوی تر دارند، تناسب وزنی میان کابین و موتور خودروهای چینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرکت های مونتاژ کننده خودروهای چینی آنچنان در خصوص موتور ۱۶۰ اسب بخاری شوآف می کنند که انگار در دنیا سایر خودروسازان از پیشرانه های ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسب بخاری استفاده می کنند. مالک یک دستگاه خودرو آلمانی مجهز به پیشرانه ۲۳۰۰ سی سی با قدرت ۱۵۸ اسب بخار هستم. این خودرو با کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر تاکنون نیاز به بررسی توربوشارژر نداشته است. این درحالی است که خودروهای چینی با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر در کشور با ایرادات فنی روغن ریزی، روغن سوزی یا خرابی توربو مواجه می شود. تناسب وزن به موتور در خودروهای چینی استاندارد نیست، معمولا پیشرانه های ضعیف روی اتاق های سنگین یا بالعکس نصب می شود. این مساله فشار مضاعفی به پیشرانه برای تولید قدرت براساس فرهنگ رفتار رانندگی داخل کشور وارد می کند. شاید این مساله در پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر چالش قابل توجهی ایجاد نکند، اما پس از آن خرابی های متعدد ملموس خواهد شد.

* بسیاری از شرکت های مونتاژ کننده خودروهای چینی مدعی هستند که موتور محصولاتشان متعلق به میتسوبیشی است، به نظر شما کیفیت موتورهای چینی برابر موتورهای میتسوبیشی است؟

خیر، برای درک بهتر این موضوع باید اشاره داشت که تامین موتور توسط چینی ها از میتسوبیشی مشابه تولید موتورملی در کشور است. طراحی و نقشه موتورملی مربوط به یک سازنده مطرح اروپایی بود، اما در عمل کیفیت آن مشابه طراحی اروپایی ها نبود. میتسوبیشی نیز طرح، تکنولوژی و قالب های فنی را به چین می دهد که متعلق به دو دهه پیش است. چینی ها با تغییراتی ساده روی پیشرانه های طراحی شده توسط میتسوبیشی آن را راهی بازار می کنند. قطعا کیفیت این پیشرانه ها مشابه پیشرانه های ژاپنی نیست، شاهد هستیم که میتسوبیشی ال۲۰۰ با انواع تیپ در کشور حضور دارد، با این که خودرو مذکور متعلق به دو پیش هست،گاهی ال ۲۰۰ های متعلق به برخی از ارگان های دولتی را بررسی فنی می کنیم. خودروهای که با گذشت حدود دو دهه و پیمایش ۴۰۰ هزار کیلومتر با شرایط بد نگهداری معمولا با ایراد فنی خرابی رینگ پیستون مواجه هستند. در زمان تعمیر نیز می بنیم که فقط رینگ آسیب دیده و سایر قطعات داخلی موتور ضعفی ندارد. در مقام قیاس با محصولات چینی همانطور که پیشتر اشاره کردم، موتورخودروهای چینی با رسیدن به ۵۰ هزار کلیومتر دچار خرابی روغن سوزی یا روغن ریزی می شوند.

گروه بهمن خدمات پس از فروش فیدلیتی و دیگنیتی را ارائه می کند، هرچند که تعداد نمایندگی های این شرکت در کشور کم است، ولی در خصوص تامین قطعات این خودروها باید گفت چالش برای مالکان در بازار آزاد وجود دارد

* معمولا خودروهای چینی در زمان ورود به بازار کشور با چالش تامین خدمات پس از فروش مواجه هستند، گروه بهمن طی دو سال گذشته دیگنیتی و فیدلیتی را به عنوان محصول جدید راهی بازار کرده است، تامین قطعات و خدمات پس از فروش این خودروها چگونه است؟

گروه بهمن خدمات پس از فروش فیدلیتی و دیگنیتی را ارائه می کند، هرچند که تعداد نمایندگی های این شرکت در کشور کم است، ولی در خصوص تامین قطعات این خودروها باید گفت چالش برای مالکان در بازار آزاد وجود دارد. اگر مالک هر کدام از خودروهای مذکور برای تعمیر به نمایندگی مراجعه نکند، در تامین قطعات با مشکل مواجه می شود.

خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی با ضعف فنی سیستم تعلیق مواجه هستند، گاهی شاهد هستیم که تامین و تعویض کمک فنر این خودروها در نمایندگی حدود یک ماه زمان می برد

* باتوجه به تجربه شما در زمینه خدمات پس از فروش، خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی با چه ضعف های فنی در تامین قطعه یا استهلاک سیستم مواجه هستند؟

خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی با ضعف فنی سیستم تعلیق مواجه هستند، گاهی شاهد هستیم که تامین و تعویض کمک فنر این خودروها در نمایندگی حدود یک ماه زمان می برد. این مساله می تواند برای مالکی که به صورت روزمره از خودرو استفاده می کند، چالش ایجاد کند.

عدم واردات عامل رشد خودروهای چینی| کمک فنر دیگنیتی در بازار ۱۶ میلیون تومان

* به ضعف فنی مشترک دیگنیتی و فیدلیتی اشاره کردید، این خودروها چه ضعف های فنی دیگری دارند؟

مجدد باید ذکر کنم که دیگنیتی و فیدلیتی ضعف فنی سیستم تعلیق دارند، دو خودرو مذکور مصرف سوخت بالایی داشته وکیفیت سوخت کشور ما نیز زمینه ساز خرابی توربوشارژر نصب شده روی این محصولات است. خودروهای مجهز به توربو باید سوختی با اکتان ۹۸ استفاده کند، در صورتی که سوخت با این اکتان برای خودروهای مذکور استفاده نشود، باتوجه به کیفیت توربوشارژر نصب شده در پیشرانه این محصولات خرابی توربو ضعف فنی دیگرخواهد بود. گفتنی است که خودروهای چینی مدعی استاندارد یورو۵، استاندارد آلایندگی را از سازمان یوروانکپ دریافت نمی کنند. بلکه موسسه سی انکپ چین برای آن ها انواع استاندارد ایمنی و آلایندگی را صادر کرده است.

* به بحث کیفیت توربوشارژر اشاره کردید، کیفیت دیگنیتی و فیدلیتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ذکر کرد که دو محصول مذکور حدود دو سال است که در بازار حضور دارند و برای بررسی کیفیت این محصولات نیاز به زمان بیشتری برای حضورشان در خیابان های کشور است. ناهمواری های سطح جاده و کیفیت پایین سوخت تاثیر منفی بسزایی در کیفیت دو خودرو مذکور طی حضور کوتاه مدت شان در بازار داخل گذاشته است. اگر مالک خودرو دیگنیتی یا فیدلیتی با ایرادفنی کمک فنر مواجه شود و در زمان مناسب اقدام به تعویض آن نکند، ایراد فنی دیگری که در این خودروها نمایان می شود، سروصدای کابین خودرو است. در صورت ایجاد سروصدای کابین خودرو نمی توان آن را رفع ایراد کرد، یکی از دلایل اصلی ایجاد این موضوع تامین دیرهنگام کمک فنر توسط نمایندگی های گروه بهمن است. مالک خودرویی که استفاده روزمره از دیگنیتی یا فیدلیتی درارد، نمی تواند حدود یک ماه بدون خودرو به فعالیت روزانه بپردازد. در نتیجه مشکل فنی مضاعف چالش جدیدی برای مشتریان ایجاد می کند.

مالک خودرو دیگنیتی برای خرید دو کمک فنر حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه کرده بود. با در نظر گرفتن قیمت کمک فنر برای دیگنیتی، احتمالا تعمیر جلوبندی این خودرو ۵۰ میلیون تومان هزینه برای مالک خودرو داشته باشد


* باتوجه به تخصص شما، پیشتر به بحث ضعف فنی کمک فنر دیگنیتی و فیدلیتی اشاره کردید، آیا با مورد مشهودی از نوع خرابی مواجه شدید؟

مدتی پیش مالک یک دستگاه دیگنیتی مراجعه به مجموعه ما داشت، خودرو با پیمایش ۶ هزار کیلومتر با توقف دوماهه در نمایندگی کمک فنرهای جلو را تعویض کرده بود. راننده این خودرو مدعی بود که با تعویض کمک فنر ایرادفنی رفع نشده است. نمایندگی نیز در پاسخ به اظهار نظر مالک بیان کرده بود که سیستم تعلیق این خودرو بهتر از این نمی شود. برخلاف سایر خودروهای چینی که می توان از قطعات مشابه ژاپنی استفاده کرد، در دیگنیتی و فیدلیتی چنین موردی امکان پذیر نیست. به طور مثال، خودرو برلیانس از گیربکس آیسین بهره می برد، در صورت خرابی می توان از قطعات گیربکس خودروهای چینی برای این محصول استفاده کرد. مالک خودرو مذکور برای تهیه دو عدد کمک فنر دیگنیتی ۱۶ میلیون تومان هزینه کرده بود. با در نظر گرفتن قیمت کمک فنر برای دیگنیتی، احتمالا تعمیر جلوبندی این خودرو ۵۰ میلیون تومان هزینه برای مالک خودرو داشته باشد.

* برخی از رانندگان با خودروهای چینی در مسیرهای آفرودی حرکت می کنند، نظر شما در خصوص این نوع رانندگی چیست؟

خیلی از مالکان تصور دارند که به دلیل قدرت ۱۶۰ اسب بخاری موتور خودروهایشان و ابعاد آن ها می توانند آفرود بروند. این درحالی است که اگر خودروهای چینی در مسیر ناهموار داخل یک چاله گیر کنند، خودرو زمین گیر می شود. زیرا خودروهای کراس اوور چینی در کشور تک دیفرانسیل و مجهز به محور محرک جلو هستند، بنابراین نباید به آن فشار مضاعف وارد کرد. هرچند که پیشرفت چینی ها در خودروسازی قابل تقدیر است، اما فاصله فراوانی با تکنولوژی و کیفیت خودروهای روز دنیا دارند.

در فضای بسته بازار خودرو کشور که تنوع محصول به دلیل عدم واردات وجود ندارد، خودروهای چینی با کیفیت یا کم کیفیت قدعلم کرده و سهم بازار قابل توجهی نیز به دست می آورند


* به عنوان سوال آخر، سهم چینی ها در بازار خودرو کشور را با محصولات تک دیفرانسیل گران قیمت چگونه ارزیابی می کنید؟

در فضای بسته بازار خودرو کشور که تنوع محصول به دلیل عدم واردات وجود ندارد، خودروهای چینی با کیفیت یا کم کیفیت قدعلم کرده و سهم بازار قابل توجهی نیز به دست می آورند. مشتریان نیز در بازار به دلیل جبر عدم تنوع محصول مجبور به خرید این خودروها می شوند، خودروهایی که هزینه نگهداری آن ها و قیمت گذاری آنها معقولانه نیست.

کد خبر: ۱۸۹٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      2 0
      حرف های واقع بینانه می زنید مسئولان درکی از حرفهای کارشناسان ندارند چو ن در فضای کارشناسی سخن نمی گویند