۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
رشد اقتصادی بخش کشاورزی منفی خواهد شد
رییس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر:

رشد اقتصادی بخش کشاورزی منفی خواهد شد

فهمی، رییس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر معتقد است: با ادامه خشکسالی تولید محصولات کشاورزی از ۱۳۰ میلیون تن ادعای وزارت کشاوزی، حداقل ۲۰ میلیون تن کمتر خواهد بود.

به گزراش بازار به نقل از اتاق ایران، تغییر اقلیم، کاهش حجم بارندگی، بحران خشکسالی و استمرار این پدیده جوی مخاطرات زیادی را در بخش کشاورزی و میزان تولیدات این بخش به وجود آورده است که به نظر می‌رسد باید در انتظار منفی شدن رشد اقتصاد در بخش کشاورزی باشیم. هدایت فهمی، رییس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر در این خصوص به پایگاه خبری ایران گفت: قطعا رشد اقتصاد در بخش کشاورزی با ادامه روند خشکسالی و نحوه مدیریت منابع آبی موجود، در این بخش منفی خواهد شد و وعده‌های داده شده وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۰ تحقق پیدا نمی‌کند.

این تحلیلگر حوزه آب و انرژی افزود: تا تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال جاری میزان بارش در کشور نسبت به میانگین دراز مدت ۳۶ درصد و نسبت به سال قبل ۵۲ درصد کاهش داشته است. با ادامه خشکسالی تولید محصولات کشاورزی ۱۳۰ میلیون تنی که ادعای وزارت کشاوزی است محقق نخواهد شد. من فکر میکنم ۱۲۰ میلیون تن عددی است که به واقعیت، نزدیکتر است که همین عدد نیز با ادامه روند موجود ۱۰ میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد و به ۱۱۰ میلیون تن خواهد رسید. در شرایط خشکسالی میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی به حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب خواهد رسید و بیشترین کاهش در اراضی دیم که وسعت آن حدود ۶ میلیون هکتار است، را شاهد خواهیم بود.

فهمی به تبعات خشکسالی اشاره کرد و افزود: در فرسایش خاک رتبه یک جهان را داریم ( ۲ و نیم میلیارد تن در سال میزان فرسایش در کشور است که هزینه ای که بر کشور و نسل آینده تحمیل می کند به ازای هرتن ۲۸ دلار خسارت‌آور است)، یکی از مهم‌ترین نتایج استمرار این روند است. کاهش تولید علوفه در مراتع و از دست رفتن خاک حاصلخیز، کاهش حجم منابع سطحی و زیرزمینی آب، خشک شدن تالاب‌ها، افزایش ریزگردها و از دیگران نتایج خشکسالی هستند که اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد ملی دارند.

او تصریح کرد: در گذشته‌های نه‌چندان دور، بخش کشاورزی بزرگ‌ترین بخش اقتصادی و تامین‌کننده درآمد و ارزش افزوده برای کل اقتصاد کشور بود اما امروزه این سهم درصد بسیار زیادی تنزل پیدا کرده است. در حال حاضر سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۸ درصد و به میزان ۱۲۰ میلیون تن است که در شرایط خشکسالی و شیوه مدیریت فعلی حداقل ۱۰ میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی با کاهش حداقل یک درصد به هفت درصد خواهد رسید.

فهمی تاکید کرد: در حال حاضر میزان تولیدات زراعی کشور حدود ۸۰ میلیون تن و محصولات باغی حدود ۲۰ میلیون تن، سایر تولیدات در این بخش مربوط به دام و طیور و محصولات جانبی و آبزیان است.

رئیس مرکز پژوهشی پژوهاب گستر گفت: برای دست‌یابی به یک واحد ارزش افزوده در بخش کشاورزی نیاز به چهار واحد سرمایه‌گذاری است. مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی ایران ۱.۵ درصد اعلام شده بود که این رقم احتمالا با توجه به  وقوع خشکسالی، ضعف‌های مدیریت اقتصادی و فساد گسترده مالی، به کمتر از یک خواهد رسید.

کد خبر: ۹۳٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha