۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مرسدس بنز در تعقیب تسلا
ستاره آلمانی خودروی جدید معرفی کرد

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

گروه خودروسازی مرسدس بنز با معرفی محصول جدید خود یعنی EQS به عنوان خودرو هوشمند الکتریکی، رقابت را برای تسلاموتورز و محصولاتش سخت کرد.

بازار؛ گروه خودرو: با گذشت نه سال از معرفی و ورود تسلا مدل اس به بازار که ثابت کرد خودرو الکتریکی می‌تواند شیک باشد، حال مرسدس بنز با معرفی ۲۰۲۲ EQS رقابت را برای خودروهای لوکس الکتریکی سخت می‌کند. EQS خودروی است که با هدف تسخیر آینده طراحی شده و در پاییز سال جاری در بازار خودروی آمریکا عرضه خواهد شد. این خودرو می‌تواند با یک بار شارژ ۷۷۰ کیلومتر را پیمایش و براساس استاندارد WLTP طراحی و تولید شده است.
 

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

شاهکار مرسدس بنز در طراحی آیرودینامیک
مرسدس بنز علاوه بر تمرکز در فناوری الکتریکی، طراحی جسورانه‌ای برای پیکره کلی این خودرو که مجهز به تکنولوژی‌های روز هست را تعریف کرده است. این سدان سایز بزرگ، به عنوان پرچمدار خودروهای الکتریکی این خودروساز آلمانی شناخته می‌شود. از آنجایی که این خودرو کاملا الکتریکی بوده، طراحی آن دارای یک قوس سقف دار و کاپوت کشیده شده به سمت پایین است. مرسدس بنز نام این حالت طراحی را یک کمان گذاشته و گفتنی هست که بهترین عملکرد آیرودینامیکی با ضریب درگ ۰.۲۰ را ایجاد کرده است. این ضریب درگ در خودرو یک نوع رکورد بوده که مرسدس بنز به آن دست یافته است. این خودرو آیرودینامیک‌ترین خودرویی هست که تاکنون تولید شده است. در نمایی جلو خودرو آنچه که ابتدا نگاه بیننده را به خود معطوف می‌کند، جلوپنچره براق مشکی رنگ است.

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

در خودروهای الکتریکی به دلیل نبود رادیاتور در خودرو، جلوپنجره به طور کامل بسته و هیچ هوای از آن به داخل خودرو ورود نمی‌کند.   پس از آن چراغ‌های خودرو که براساس طراحی سری اس تولید شده‌اند، خودنمایی می‌کند. مرسدس برای افزایش زیبایی در خودرو از یک چراغ ال ای دی سرتاسری میان دو چراغ استفاده کرده است که در زمان حرکت بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند.   در طراحی عقب خودرو نیز این خودروساز اشتوتگارتی سعی کرده همان مدل و فریم جلو خودرو را برای هماهنگی بیشتر پیاده کند. دو چراغ  کشیده با گرافیک سه بعدی و ال ای دی وسط خط مشی طراحی خودروهای آینده را در ذهن تداعی می‌کند. نمای جانبی این خودرو تداعی کننده طراحی کلاس اس و جی ال اس بوده که برای رفع نیاز بازار به همان مدل ساخته شده است. گلگیرهای عضلانی با شیشه‌های در بدون فریم، طراحی این خودرو را بیشتر جذاب و لوکس نمایش می‌دهد.

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

کابین تا بن دندان مسلح به فناوری
طراحی داخلی EQS از سایر محصولات مرسدس بنز متفاوت بوده و در حقیقت آن را غرق در نور و فناوری کرده است. این خودروساز آلمانی از فناوری MBUX Hyperscreen برای افزایش راحتی سرنشینان و راننده در این خوردو استفاده کرده است. هنگام قرار گیری در داخل کابین EQS ابتدا نمایشگر او ال ای دی ۵۶ اینچی خود نمایی می‌کند. پس از آن مدل فرمان و کنسول وسط خودرو نگاه هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند. برای نمایش اطلاعات دینامیکی خودرو در زمان حرکت، از یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای پشت‌پنل استفاده شده که سرعت خودرو، مقدار شارژ و... را نمایش می‌دهد. در مقابل سرنشین جلو نیز یک نمایشگر ۱۷.۷ اینچی برای نشان دادن حرکت خودرو طراحی شده است. مرسدس بنز برای افزایش ایمنی خودرو در زمان حرکت از تعدادی دوربین در داخل کابین خودرو استفاده کرده است. این دوربین‌ها وظیفه بررسی مقدار دقت و خستگی راننده در زمان حرکت و البته کنترل خودرو را عهده‌دار هستند. اگر راننده در زمان حرکت دقت کافی به مسیر نداشته باشد، سیستم تعبیه شده هشدارهای لازم را به او خواهد داد. اما در صورت عدم توجه راننده به هشدارها، خودرو به طور اتوماتیک به محل مناسبی جهت توقف هدایت خواهد شد.
هیچ یک از فناوری‌های مورد استفاده در این خودرو توسط کلیدهای فیزیکی کنترل نمی‌شوند. بلکه فعال یا غیرفعال کردن سیستم‌های مانند تهویه، نور محیط، تنظیم صدا، ماساژورها، ناوبری، هدفون و بلوتوث وغیره توسط فرمان لمسی انجام می‌شود. هرچند که سیستم فرمان صوتی نیز در این خودرو برای فعال کردن فناوری‌های مختلف تعبیه شده است. مرسدس بنز سعی کرده که یک دستیار راننده به معنای واقعی را در این خودرو تعبیه کند.
این خودروساز آلمانی، سعی کرده با تعبیه لایه صفر در نرم افزارهای سرگرمی، نیازهای سرنشینان را در طول استفاده از خودرو مرتفع کنند. هنگام حرکت با EQS روی نمایشگر مرکزی کابین یک نقشه با تمام جزئیات نمایش داده می‌شود که به کمک هوش مصنوعی و فرمان صوتی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز حرکتی را به راننده اعلام می‌کند. به طور مثال اگر در این خودرو تلفن همراه راننده تماس داشته باشد، راننده بدون توقف به آن پاسخ دهد، خودرو به کمک هوش مصنوعی به سمت محل پارک هدایت خواهد شد و تا تماس پایان نیابد، احازه حرکت به راننده داده نخواهد شد.
از آنجایی که EQS خودرو الکتریکی بوده و خبری از گیربکس یا فضای اشغال شده توسط پیشرانه نیست، فضای به اندازه کابین اس کلاس در این خودرو وجود دارد. بنابراین مرسدس از تجهیزات مختلف رفاهی در خودرو برای عملکرد بهینه استفاده کرده است. در این سدان الکتریکی اشتوتگارتی، از نورپردازی‌های مختلف براساس انتخاب یا انرژی سرنشینان استفاده شده است. هرچند کنسول مرکزی مانند خودروهای مجهز به پیشرانه داخلی طراحی شده، اما الیاف، چرم و چوب به کار رفته در این خودرو آن را بیشتر به سمت یک خودرو لوکس و راحت سوق می‌دهد.

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

 افزایش پیمایش به لطف تکنولوژی باتری
مهندسان مرسدس بنز برای افزایش پیمایش این خودرو از باتری‌های لیتیوم یونی ۱۰۸.۷کیلووات ساعت استفاده کرده‌اند. EQS  مجهز به دو پیشرانه الکتریکی در محورهای جلو و عقب بوده که بیشترین نیروی تولید شده متعلق به محور عقب خودرو است. این دو پیشرانه الکتریکی مجموعا ۵۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۸۲۸ نیوتن متر گشتاور برای به حرکت درآوردن خودرو تولید می‌کند. صفرتاصد این خودرو ۴.۱ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این خودروساز آلمانی معتقد است که با یک بار شارژ این خودرو می‌تواند ۷۷۰ کیلومتر را براساس استاندارد WLTP پیمایش کند. این در حالی هست که رقیب اصلی این خودرو یعنی تسلا مدل اس با یک بار شارژ ۶۰۶ کیلومتر را پیمایش می‌کند. راز اصلی موفقیت مرسدس بنز پیش از اتکا به فناوری باتری، حالت آیرودینامیکی خودرو است که کمترین مقدار مقاومت هوا برای بدنه آن ایجاد می‌شود. شاید اغراق نباشد که طراحی ضریب درگ این خودرو را تشبیه به بال‌های هواپیما کنیم.  آنچه که در خودروهای الکتریکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زمان شارژ است. EQS می‌تواند در حالت شارژ سریع و برق مستقیم ۱۱۰ کیلو واتی در مدت ۳۵ دقیقه ۸۰ درصد شارژ شود. این درحالی هست که با برق ۲۴۰ ولت خانگی، بیش از ۱۱ ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز است. مرسدس بنز به دنبال توسعه و راه‌اندازی شبکه شارژ به کمک نمایندگی‌های خود در سراسر جهان بوده و این مساله رقیب اصلی شبکه شارژ تسلا خواهد بود.

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

برتری‌های فنی
در EQS سعی شده تکنولوژی‌های کلاس اس استفاده شود، به طور مثال از یک صفحه نمایش مجازی شیشه جلو خودرو در زمان حرکت برای راننده استفاده شده که اطلاعات مخصوص ناوبری را روی آن نمایش می‌دهد. عملکرد این سیستم مطابق هدآپ دیسپلی بوده، با تفاوت این موضوع که تمام اعلانات لازم براساس پیشنهاد خودرو برای راننده نمایش داده می‌شود.

از آنجایی که ایمنی هدف اصلی خودروسازان بوده، در این خودرو از فناوری‌های جدید و الزامات استانداردی مانند کروزکنترل تطبیقی، فرمان کمکی با تغییر مسیر خودکار، ترمز اضطراری اتوماتیک، سنسور تشیخص فاصله و عابری پیاده و چراغ‌های هوشمند استفاده شده است. به بیانی بهتر اگر در یک جاده پر پیچ و خم با EQS حرکت کنید، علاوه بر تغییر زاویه میدان نوری، هیچ نیروی اضافه‌ای به داخل کابین وارد نشده، بلکه راحتی سرنشینان به لطف سیستم تعلیق و فرمان هوشمند حفظ خواهد شد.
یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو مدرن، وجود فیلتر HEPA و سنسور کیفیت هوا برای هوای کابین است. عملکرد کنترل کننده انرژی در صفحه نمایش مرکزی به راننده امکان بررسی تمام سیستم‌های مجهز در خودرو، مقدار آلایندگی ویروسی و باکتری را مطابق استاندارد OFI آلمان می‌دهد.
یکی از سیستم‌های جذاب EQS، تکنولوژی پاور نپ است. در زمان فعال شدن این سیستم، به طور اتوماتیک صندلی‌های جلو جمع شده، سانروف و شیشه‌ها بسته و موسیقی آرامش بخش برای سرنشینان پخش می‌شود. در این حالت خودرو به صورت خودران مسیر را با مدیریت اقتصادی شارژ حرکت می‌کند. برای حفظ آسایش سرنشیان خودرو تا حد ممکن با سرعت آرام حرکت می‌کند.
 

مرسدس بنز در تعقیب تسلا

کد خبر: ۸۳٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha