۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹
آمپر آب را به دقت چک کنید
عیب یابی خودرو در گرما

آمپر آب را به دقت چک کنید

در فصل گرما معضل افزایش دمای آب خودروها گریبان هر مالک خودرویی را خواهد گرفت و عامل اصلی این موضوع نیز خرابی فن یا پمپ آب است.

بازار؛ گروه خودرو: افزایش دما یکی از مشکلاتی است که خودروها در فصول گرم سال آن را تجربه می‌کنند. مشکلی که اگر کم دقتی در آن شود، می‌تواند سبب تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیر به مالک شود. تغییر دمای آب در خودروها چند دلیل دارد که می‌توان به خرابی ترموستات، معیوب بودن فن، خرابی رادیاتور و ایراد داشتن پمپ آب اشاره کرد.

در اینجا به دو ایراد شایع یعنی خرابی فن و پمپ آب و شناسایی ضعف عملکردی آن خواهیم پرداخت.

توجه به صدای پمپ آب
پمپ‌آب(واترپمپ) به ندرت در خودروها زمینه ساز خرابی خواهد بود. خرابی پمپ‌آب به سرعت می‌تواند خودرو را زمین‌گیر کرده و سبب آسیب جدی قطعات داخلی شود. اگر واتر پمپ خودرو معیوب باشد سه نشانه برای تشخیص آن وجود دارد. نخست این که صدای غیر عادی از جلوی موتور به گوش می‌رسد، این مورد نشان از خرابی پره‌ها و قطعات دوار آن دارد. دوم این که تغییر دما در خودرو به طور ناگهانی نشان از خرابی این قطعه دارد. سوم این که در صورت خرابی این قطعه، نشت‌آب از قسمت‌های مختلف آن رخ می‌دهد.

خرابی رله عامل عدم کارکردن فن
سیستم فن در خودرو وظیفه کاهش دمای سیال خنک‌کاری را عهده دار است. یکی از اجزای مهم این سیستم، فن است. این قطعه با تولید جریان مناسب هوا برای رادیاتور و تبادل حرارتی، دمای سیال را کاهش می‌دهد. یکی از مشکلات رایج در این سیستم، از کار افتادن ناگهانی و جوش آوردن خودرو است. اما دلیل عمل نکردن فن چیست؟ سیستم فن خودرو برای عملکردن از ECU فرمان جهت روشن شدن دریافت می‌کند. این سیستم جز یکی از سیستم‌های تقریبا با خرابی بالا در برخی از خودروها است.

عمدتا سه دلیل اصلی وجود دارد که این سیستم کار نمی‌کند. نخست این که در اثر خراب شدن رله‌های فن، جریان الکتریکی جهت راه‌اندازی فن به آن‌ها نمی‌رسد. دوم این که اگر سنسور دمای آب به هر دلیلی دچار خرابی شود، موتورفن‌ها روشن نمی‌شود. سوم اینکه اگر یونیت‌فن، فیوز یا موتورفن دچار مشکل شود، احتمال جوش آوردن خودرو به دلیل عدم فعال شدن فن را درپی دارد.

کد خبر: ۸۲٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha