۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
 ۳۰ درصد روغن ‌موتورهای بازار، تقلبی و بی‌کیفیت هستند
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بازار:

۳۰ درصد روغن ‌موتورهای بازار، تقلبی و بی‌کیفیت هستند

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو، گفت: در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در بازار داخل کشور می‌توانستید، حدود ۱۷۰ برند روغن‌موتور وارداتی را مشاهده کنید و هنوز بخشی از آن‌ها وجود داد. با این حال به طور کلی می‌توان گفت که حدود ۳۰ درصد از روغن‌موتورهای موجود در بازار، تقلبی و بی کیفیت هستند.

بازار؛ گروه خودرو: روغن‌موتور این روزها در بازار دچار معضلات فراوان قیمتی، کیفی و تامین برای برخی از خودروها شده است. جبر تحریم‌ها و عدم تخصیص ارز برای تولیدکنندگان این محصول دامنه افزایش قیمت و کاهش کیفیت را بزودی در بازار ایجاد خواهد کرد. روغن ‌موتور تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش طول عمرخودرو دارد و گاهی ترغیب مالکان برای خرید نمونه ارزان قیمت، سبب تحمیل هزینه هنگفت تعمیرات می‌شود. از سوی دغدغه خرید روغن ‌موتور باکیفیت و مناسب خودرو نیز این روزها مالکان را با دردسر همراه ساخته است. برای بررسی تولید این محصول و بازار فعلی، با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه بررسی خواهیم کرد.


* آیا تولیدکنندگان روغن‌موتور در کشور توانایی تولید ادتیو (موادافزودنی) را داشته و چه استاندارد روزی برای تولید روغن ‌موتور باید رعایت شود؟
در تولید روغن‌موتور صادر کننده نیز هستیم. در چندسال اخیر، روغن‌موتور از دو بخش بیس‌اویل(پایه روغنی) و ادتیو (موادافزودنی) تشکیل شده است. در کشور نیز تولیدکننده بیس اویل هستیم که در این زمینه نیز توان صادرات را داریم. برای تولید روغن‌ موتورهای که دارای سطح استانداردی اس ان باشد، باید واردات ادتیور را انجام دهیم. این روغن‌ها مناسب خودروهای تولید شده از سال ۲۰۱۱ به بالا هستند. این درحالی است که برای پایه‌های نفتی با سطح استانداردی اس ای، اس ام و.... تولید کننده هستیم و نیازی به واردات ادتیو نیست. متاسفانه در بیس اویل، شرکت‌ها از روغن‌های پایه تصفیه استفاده می‌کنند. اما شرکت‌های تولیدکننده بزرگ از بیس اویل نو برای تولید روغن‌موتور استفاده می‌کنند. یکی از الزامات صنایع، رعایت استاندارد استفاده از بیس اویل نو برای تولید محصول است. بنابراین همه شرکت‌ها باید به سمت تولید این محصولی با این ویژگی حرکت کنند. مشتریان باید از برندهای استفاده کنند که استاندارد داشته باشد. به بیانی بهتر، تولیدکنندگان زیرپله‌ای برای محصولات خود از روغن تصفیه استفاده می‌کنند. مشتری زمانی که محصولی با نشان استاندارد را تهیه می‌کند، در زمان استفاده از کیفیت و عملکرد آن مطمئن خواهد بود.


* چرا در چند ماه اخیر قیمت روغن‌موتور علیرغم تامین بخش اصلی آن از مشتقات نفتی کشور، افزایش داشته است؟
بخشی از روغن‌موتور را مواد افزودنی تشکیل داده که از نوع وارداتی هستند. این مواد افزودنی(ادتیو) از کشورهای که صاحب تکنولوژی بالا در این زمینه هستند تامین و وارد می‌شود. قیمت این مواد افزودنی نیز به قیمت ارز و نوسان آن منوط بوده که متاثر از آن افزایش نهایی بها را در محصول ایجاد خواهد کرد. از سوی فرآورده کردن بیس اویل نیز نیازمند، تکنولوژی و هزینه و.... در پالایشگاه‌ها است که باتوجه به افزایش قیمت ارزی نفت در بازارهای جهانی، قیمت روغن موتور نیز افزایش خواهد داشت.


* اصلی‌ترین معضل تولیدکنندگان روغن‌موتور در بازار چیست؟ این مساله در بازار چه تاثیری دارد؟
اصلی‌ترین چالش موضوع وارد کردن ادتیور برای تولیدکنندگان بوده که محدودیت‌های ویژه‌ای دارد. به جز شرکت‌های اصلی و بزرگ که به پشتوانه دولت تامین مورد نیاز خود را انجام می‌دهند. اما شرکت‌های کوچکتر اغلب دچار تضرر مالی و تولیدی هستند، زیرا ارز مناسب برای واردات به آن‌ها تخصیص داده نمی‌شود. اگر با ارز خود نیز بخواهند واردات را انجام دهند، فاصله قیمتی فراوانی ایجاد کرده که مشتری راغب به خرید نخواهد بود. متاسفانه در شرایط فعلی نیز این مشکل ایجاد شده و تولیدکنندگان در فشار هستند.

هر روغنی که تهیه می‌کنند، چه تولید داخل باشد چه نمونه وارداتی باید موارد مذکور را داشته باشد. اگر روی قوطی روغن‌های درج شده که ۵ هزار کیلومتر باید با آن پیمایش شود، در آن بازه حرکتی اگر اقدام به تعویض نشود، عمرمفید پیشرانه به سرعت کاهش خواهد یافت. لذا بخشی از نگهداری خودروها مربوط به تعویض به موقع روغن‌موتور است.

هر روغنی که تهیه می‌کنند، چه تولید داخل باشد چه نمونه وارداتی باید موارد مذکور را داشته باشد. اگر روی قوطی روغن‌های درج شده که ۵ هزار کیلومتر باید با آن پیمایش شود، در آن بازه حرکتی اگر اقدام به تعویض نشود، عمرمفید پیشرانه به سرعت کاهش خواهد یافت. لذا بخشی از نگهداری خودروها مربوط به تعویض به موقع روغن‌موتور است


* به عنوان کارشناس چه توصیه‌ای به مالکان خودروها برای خرید روغن ‌موتور در بازار دارید؟ چه عواملی سبب افزایش طول عمرمفید روغن‌موتور خواهد شد؟
روغن‌موتور قسمتی از پیشرانه بوده که روند عملکرد آن را تسهیل می‌کند. اصلی‌ترین قسمتی که سبب افزایش یا کاهش روغن‌موتور خواهد شد، فیلتر است. اگر نگاهی به خودروهای موجود در کشور کنیم، متوجه خواهید شد که با یک بار تعویض روغن‌موتور کارکردهای بالا مانند ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر را پیمایش می‌کنند. این مساله تنها منوط به کیفیت روغن‌موتور نمی‌شود، بلکه مربوط به تصفیه است. در خودرو وظیفه تصفیه روغن‌موتور به عهده فیلتر بوده که ذرات معلق و ناخالصی را از سطح روغن جدا و کیفیت و عمرمفید پیشرانه را افزایش می‌دهد. در کشور ما متاسفانه فیلتر روغن‌موتور ضعف اساسی داشته، این موضوع نه تنها عمرمفید را کاهش بلکه منجربه خرابی پیشرانه نیز می‌شود. مشتریان باید توجه داشته باشند، در زمان خرید روغن‌موتور روی بدنه قوطی روغن بارکد درج شده باشد، این نشان از اصالت محصول را دارد. همچنین باید علامت استاندارد روی بدنه آن‌ها وجود داشته باشد. هر روغنی که تهیه می‌کنند، چه تولید داخل باشد چه نمونه وارداتی باید موارد مذکور را داشته باشد. اگر روی قوطی روغن‌های درج شده که ۵ هزار کیلومتر باید با آن پیمایش شود، در آن بازه حرکتی اگر اقدام به تعویض نشود، عمرمفید پیشرانه به سرعت کاهش خواهد یافت. لذا بخشی از نگهداری خودروها مربوط به تعویض به موقع روغن‌موتور است.


* آیا همچنان در بازار روغن‌موتور تقلبی وارداتی وجود دارد؟ چرا در روغن‌موتور تعدد برند فراوانی دیده می‌شود؟
در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در بازار داخل کشور می‌توانستید، حدود ۱۷۰ برند روغن‌موتور وارداتی را مشاهده می‌کردید و هنوز بخشی از آن‌ها وجود داد. واردات روغن‌موتور از کشورهای حاشیه خلیج فارس سود فراوانی را برای برخی از سودجویان داشت، این مساله سبب می‌شد که اقدام به واردات محدود یک نوع برند کنند. این موضوع سبب می‌شد که هر کس با آشنایی به بازار و امر واردات اقدام به واردات و توزیع آن در سطح بازار کند. زمانی که از آن برند سود مناسب را منتفع می‌شدند، به طور ناگهانی از بازار حذف می‌شد. بنابراین به چنین برندهای می‌گویم بی اصالت، هرچند که در سال‌های اخیر این موضوع اصلاح شده است. به طور کلی می‌توان گفت که کمتر از ۳۰ درصد  روغن‌موتورهای موجود در بازار به این شکل است.


* پیشتر اشاره به موضوع واردات ادتیو کردید، این موادافزودنی از کدام کشورها وارد می‌شوند؟
عمدتا موادافزودنی روغن‌موتورها از کشورهای اطراف مانند ترکمنستان که پیشرفت چشمگیری در زمینه تولید ادتیوها کسب کرده،تامین می‌شود. گاهی نیز از کشورهای اروپایی مانند یونان و... به کشور وارد می‌شود.

کد خبر: ۵۴٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha