۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کدام شرکت ها خدمات پس از فروش خودروهای برقی دارند؟| فقدان چاه ارت چالش شارژ خانگی خودروهای برقی
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

کدام شرکت ها خدمات پس از فروش خودروهای برقی دارند؟| فقدان چاه ارت چالش شارژ خانگی خودروهای برقی

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: عرضه بیشتر خودروهای برقی مستلزم توسعه شبکه خدمات پس از فروش این محصولات است، آرین موتور و مدیران خودرو پیشگام در عرضه خدمات پس از فروش خودروهای پاک هستند.

امید محمدی؛ بازار: توسعه خودروهای برقی مشروط بر اجرای دو پارامتر ایجاد ایستگاه شارژ و ارائه خدمات پس از فروش است؛ چرا که در سالیان اخیر مشتریان بازار داخل کشور تجربه تلخی از خرید برخی از برندهای مونتاژی یا وارداتی را داشتند. در صورتی که هدف اصلی تغییر انرژی حمل و نقل باشد، باید زیرساخت های لازم جهت ایجاد اعتماد مشتریان در بازار فراهم شود تا خودروهای برقی به سرنوشت خودروهای گازسوز تبدیل نشوند. از سوی شاهد عرضه خودروهای برقی برای تاکسیرانی و استفاده عموم هستیم، این عرضه را می توان عجله بدون برنامه برای برقی سازی معرفی کرد که می تواند اثرات منفی برای توسعه این محصولات داشته باشد، برای بررسی موضوعات مذکور با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

شرکت های خودروساز باید پیش از تحویل خودرو به مشتریان خود اقدام به آموزش نکات ایمنی کنند تا مالک خودرو دچار آسیب نشود

* باتوجه به اینکه خودروهای برقی درحال عرضه بیشتر نسبت به گذشته هستند، شبکه خدمات پس از فروش برای ارائه خدمات به این محصولات باید چه اقداماتی انجام دهد؟

ابتدا باید اشاره داشت که وضعیت خدمات پس از فروش در کشور مشخص است، در حال حاضر رتبه نخست خدمات متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو سپس مقام دوم متعلق به گروه خودروسازی سایپا و نهایتا سایر شرکت های خودروساز بخش خصوصی است. باتوجه به اینکه خودروهای تمام برقی، پلاگین هیبرید و هیبریدی به سبد محصولات شرکت های خودروساز اضافه شده است، باید در نظر داشت که این محصولات با برق «ولتاژ بالا» عملکرد دارند. این ولتاژ در دنیا سالانه ۵۰ تا ۶۰ نفر از تعمیرکاران کم دقت و بی اطلاع از فرآیند تعمیر خودروهای برقی یا هیبریدی را به کام مرگ می کشاند. بنابراین ارائه خدمات پس از فروش این خودروها بسیار متفاوت تر از سایر محصولات است، از همین رو باید شرکت های خودروساز تعمیرگاه های جدا را برای ارائه خدمت به خودروهای برقی و هیبریدی آماده کنند. از سوی این محصولات نیازمند تعمیرکاران آموزش دیده و ابزار و تجهیزات خاص برای فرآیند تعمیر است.

شاهد هستیم که رانندگان ناوگان تاکسیرانی علاقمندی خاصی به تعمیرات اولیه خودروها دارند، با توجه به اینکه کرمان موتور تاکسی های برقی خود را عرضه و راهی بازار کرده است، این نگرانی وجود دارد که رانندگان بدون در نظر داشتن رعایت نکات ایمنی در زمان بررسی یا کنجکاوی خودرو خود دچار حادثه شوند. شرکت های خودروساز باید پیش از تحویل خودرو به مشتریان خود اقدام به آموزش نکات ایمنی کنند تا مالک خودرو دچار آسیب نشود.

اگر مالک یک دستگاه خودرو تولید یا مونتاژ داخل باشید قصد دریافت نوبت برای سرویس دوره ای یا تعمیر خودرو در تعمیرگاه های مرکزی شرکت های خودروساز را داشته، باید حداقل یکماه در انتظار باشید

* باتوجه به اینکه خودروسازان هر روز اقدام به معرفی محصولی جدید می کنند، رشد ارائه خدمات پس از فروش را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حالت کلی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو به دلیل گستردگی و تیراژ خودرو نسبت به سایر شرکت ها برتری دارد، متاسفانه شاهد هستیم که بیشتر خودروهای مونتاژی با چالش تامین قطعه مواجه هستند. از سوی در صنعت خودرو داخل کشور محصولاتی به صورت ناگهانی رونمایی و عرضه می شود، این مورد بیانگر توسعه سبد محصولات است اما در کنار این مساله شبکه خدمات پس از فروش توسعه نیافته است. به عنوان مثال اگر مالک یک دستگاه خودرو تولید یا مونتاژ داخل باشید قصد دریافت نوبت برای سرویس دوره ای یا تعمیر خودرو در تعمیرگاه های مرکزی شرکت های خودروساز را داشته، باید حداقل یکماه در انتظار باشید. این مساله مهمی است که خودروسازان باید در کنار توسعه سبد محصولاتی به آن توجه کنند. شاید کیفیت خودروهای جدید رشد داشته باشد اما از نظر بعد خدمات پس از فروش پشتیبانی مناسبی ندارد.

نکته مهم تر از شبکه خدمات پس از فروش عدم عملکرد یا ایجاد خطر توسط ایستگاه های شارژ خانگی برای خودروهای پلاگین هیبرید یا الکتریکی است؛ چرا که ساختمان های کشور اگر عمر ساخت بیشتر از ۵ سال داشته باشند، فاقد چاه «ارت» هستند

* آیا خودروسازانی در کشور هستند که اکنون شبکه خدمات پس از فروش آن ها توان تامین قطعات خودروهای هیبریدی یا الکتریکی را داشته باشد؟

بله، شرکت های مانند آرین موتور برای محصول لاماری ایما هیبریدی و مدیران خودرو برای محصولات هیبریدی و پلاگین هیبرید خود اقدام به آماده سازی شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز کردند. نکته مهم تر از شبکه خدمات پس از فروش عدم عملکرد یا ایجاد خطر توسط ایستگاه های شارژ خانگی برای خودروهای پلاگین هیبرید یا الکتریکی است؛ چرا که ساختمان های کشور اگر عمر ساخت بیشتر از ۵ سال داشته باشند، فاقد چاه «ارت» هستند و این مساله می تواند عملکرد و ایمنی ایستگاه های شارژ را زیر سوال ببرد. طی ۵ سال اخیر با نظارت های بیشتر سازمان نظام مهندسی ساختمان های تازه ساخت مجهز به چاه «ارت» شدند.

* باتوجه به اینکه صنعت خودرو داخل کشور مدتی فرانسوی و اکنون چینی شده است، باید صنایع و بازار را چگونه و به کدام سمت سوق داد؟

طی سالیان اخیر صنعت و بازار خودرو بیشتر از گذشته به سمت محصولات چینی سوق داده است، در گذشته این صنعت ابتدا شبکه خدمات پس از فروش مناسب آماده سپس محصول عرضه می شد، اما اکنون این سیاست تغییر یافته است. گاهی شاهد هستیم که خودروسازان برای محصولات جدید خود فقط تعداد محدودی از نمایندگی ها را آماده پذیرش می کنند، این مساله چالش ایجاد می کند. بنابراین زمان آن رسیده که خودروهای برقی و هیبریدی فارغ از سایر محصولات نمایندگی داشته باشند تا مشتریان دچار سردرگمی نشوند. از سوی شرکت های خودروساز باید نکات نگهداری و استفاده از محصولات مذکور به مشتریان آموزش های لازم را ارائه دهند، شاید این مورد بتواند از خطرات خودروهای برقی بکاهد.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha