۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
افزایش سرانه ارز مسافرتی، ضربه گیر رشد قیمت!| چرا التهاب دست از سر بازار ارز برنمی دارد!
«بازار» از تبعات اجرای سیاست های ارزی گزارش می دهد

افزایش سرانه ارز مسافرتی، ضربه گیر رشد قیمت!| چرا التهاب دست از سر بازار ارز برنمی دارد!

عرضه ارز به بازار توسط بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بی منطق نرخ این کالا در حالی است که به گفته کارشناسان رویکرد افزایش سرانه فروش ارز مسافرتی مانع از بالارفتن میزان تقاضا برای تهیه آن می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها که بازار دادو ستد ارز داغ است و سفته بازان سودجو نیز از موقعیت به وجود آمده در حال شانتاژ قیمت ها به سود خود هستند، بانک مرکزی نیز برای ممانعت از افزایش غیر واقعی نرخ ها با تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی این کالا در بازارهای رسمی، اقدامات خود را از مسیرهای دیگر چون بالا بردن سرانه فروش ارز مسافرتی در روزهای پایانی سال به طوریکه خیلی ها قصد انجام سفرهای نوروزی دارند را افزایش داده است. اقدامی که باعث شده است تا حدی سطح میزان تقاضا برای تهیه این کالا در بازار کم شود.

علاوه بر این برخی فعالان اقتصادی نیز در این روزهای پایانی سال سعی دارند تا با تهیه ارز در بازار برای خرید مواد اولیه و نهادهای تولید سال آینده، به این بازار روی آورند چرا که مطمئن نیستند سال آینده قیمت ارز چه رقمی خواهد شد. هجوم خریدارانی که باعث رشد میزان تقاضا برای تهیه ارز و در نهایت افزایش غیر واقعی نرخ آن در بازار شده است، به طوریکه که هم اکنون نرخ دلار آزاد در آستانه ۵۸ هزار تومان قرار گرفته است، افزایش قیمتی که بازار سکه و طلا را تحت تاثیر قرار داده و بهای سکه تمام بهار آزادی را به بیش از ۳۳ میلیون تومان رسانده است.

این روزها که میزان تقاضا برای تهیه ارز مسافرتی در بازار افزایش یافته است و برخی ها با هجوم به بازار ارز در صدد خرید ارز برای انجام مسافرتهای نوروزی هستند، بانک مرکزی سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان را از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد

دو برابر شدن سرانه ارز مسافرتی هوایی

هر چند بانک مرکزی با شیوه ها و راهکارهای مختلف همچنین اقدامات اصولی چون انتشار اوراق گواهی سپرده خاص همراه با حراج شمش طلا به دنبال جمع آوری نقدینگی از کف بازار و هدایت آن بسمت بازارهای رسمی است تا قیمت ها در بازارهایی چون ارز، طلا و ... دچار آشفتگی و رشد قیمت نشوند، ولی برخی ها همچنان با بی توجهی به ریسک سرمایه گذاری در چنین بازارهای همچنان اقدام به خرید ارز می کنند، غافل از اینکه احتمال افت قیمت ها با اجرای سیاست های بانک مرکزی طی روزهای آینده وجود دارد و احتمال دارد سرمایه چنین سرمایه گذارانی سوخت شود.

به طور مثال این روزها که میزان تقاضا برای تهیه ارز مسافرتی در بازار افزایش یافته است و برخی ها با هجوم به بازار ارز در صدد خرید ارز برای انجام مسافرتهای نوروزی هستند، بانک مرکزی سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان را از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد. این افزایش سهم که در راستای جلوگیری از بالارفتن نرخ ارز در بازار آزاد و پوشش نیاز متقاضیان ارز در این بخش بود، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان را نسبت به گذشته دو برابر کرد. البته تامین چنین ارزی نیز با شرایط خاص انجام می شود تا از ایجاد بازار سیاه ارز مسافرتی جلوگیری شود، به طوریکه مسافران هوایی برای دریافت چنین ارزی ابتدا باید مدارک مورد نیاز که شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است را در دست داشته باشد تا پس از تحویل چنین مدارکی بتوانند سهم ارز خود را از درگاه خروجی فرودگاه‌ها دریافت نمایند.

برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور باید نقشه راهی درست ترسیم شود، به طور مثال افزایش سرانه ارز مسافرتی هوایی اگرچه با عرضه ارز شدت میزان تقاضا به این کالا را در بازار کم می کند اما باید به دنبال راه حل های اساسی بود که چرا بازار ارز هر از چند مدت به یکباره دچار تنش و التهاب می شود

ساماندهی بازار ارز با اقدامات ضربتی، مقطعی جواب می دهد

هر چند چنین اقدامی مانع از رشد میزان تقاضا به ارز مسافرتی و در نهایت افزایش قیمت این کالا در بازار طی این روزها می شود اما به گفته کارشناسان ساماندهی بازار ارز و اجرای سیاست های ارزی برای کنترل و مدیریت دقیق این بازار حساس، نیازمند برنامه ریزی و کار کارشناسی است. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت؛ هر چند ساماندهی بازار ارز با اقدامات ضربتی مقطعی جواب می دهد ولی برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور باید نقشه راهی درست ترسیم شود. به طور مثال افزایش سرانه ارز مسافرتی هوایی اگرچه با عرضه آن شدت میزان تقاضا به این کالا را در بازار کم می کند اما باید به دنبال راه حل های اساسی بود که چرا بازار ارز هر از چند مدت به یکباره دچار تنش و التهاب همچنین رشد قیمت می شود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد بانک مرکزی باید با تعیین نرخ ها در بازارهای رسمی طوری عمل نکند که سیگنال گرانی را به بازار آزاد دهد، افزود: به طور مثال چنانچه نرخ دلار در بازار مبادله ۴۰ هزار تومان تعیین شود، شدت افزایش قیمت دلار در بازر آزاد کمتر می شود اما چنانچه این نرخ ۴۵ هزار تومان تعیین شود، شکی نیست که نرخ دلار آزاد به بیش از ۶۰ هزار تومان هم خواهد رسید.
این کارشناس خبره اقتصادی اظهارداشت: البته بانک مرکزی با تدابیری که دارد این کار را نکرده و قیمت ها را در بازارهای رسمی ارز با درایت بالا نبرده است و چه بسا با اقداماتی چون تامین ارز نیازمندان واقعی در بازرهای رسمی توانسته است مانع از هجوم خریداران ارز به بازار آزاد شود.

تب بازار ارز این روزها گرم است و برخی های برای تهیه ارز راهی چنین بازاری می شوند، بازاری که ریسک آن بسیار بالاست و چون بانک مرکزی برنامه هایی برای ساماندهی این بازار دارد احتمال ضرر سرمایه گذارانی که بی گدار به آب می زنند زیاد است

سرمایه گذاران برای خرید ارز بی گدار به آب نزنند

بغزیان علل رشد قیمت ارز را طی یکی دو ماه اخیر ناشی از تحولات منطقه ای و تنش های بین المللی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موضوع مسائل سیاسی چون قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف و به خطر افتادن تشدید تحریم ها در کشور موجب شد تا خیلی ها از بیم افت ارزش سرمایه هایشان اقدام به خرید ارز در بازار آزاد کنند، رویکردی که باعث افزایش قیمت غیر واقعی آن در بازار شده است و در این شرایط عرضه ارز به بازار نیز برای جلوگیری از رشد تقاضا شاید خیلی کارساز نباشد، در چنین شرایطی تصمیم گیران اقتصادی بخصوص دست اندرکاران بانک مرکزی بایستی همانطور که با ایجاد بازارهای سرمایه گذاری جدید نظیر فروش اوراق گواهی سپرده و ...به دنبال جذب نقدینگی از بازار های سرمایه گذاری است، می توان با تداوم چنین سیاستهایی البته با حفظ جمیع جهات مانع التهاب بازار ارز شود.

بنا به این گزارش، تب بازار ارز این روزها گرم است و برخی های برای تهیه ارز راهی چنین بازاری می شوند، بازاری که ریسک آن بسیار بالاست و چون بانک مرکزی برنامه هایی برای ساماندهی این بازار دارد احتمال ضرر سرمایه گذارانی که بی گدار به آب می زنند زیاد است. البته کارشناسان می گویند؛ دولت و در ذیل آن بانک مرکزی بایستی با مدیریت درست بازار ارز را سامان بخشد که این موضوع نیازمند برنامه ریزی اصولی است تا مردم هر از چندگاهی شاهد افت و خیز قیمت ها در بازار ارز نشوند.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha