۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
توسعه شاهرود و میامی بر مدار صنعت | اشتغال زایی راهبرد اساسی شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه شاهرود و میامی بر مدار صنعت | اشتغال زایی راهبرد اساسی شد

شاهرود- در سال های اخیر طرح های صنعتی خوبی در شهرستان های شاهرود و میامی آغاز شده که سرانجام آن‌ها می تواند بخش مهمی از مشکلات اشتغال این منطقه را حل کند.

بازار، گروه استان ها؛ خط فرضی استان سمنان را سال ها است که به دو بخش شرق کشاورزی و غرب کشاورزی تقسیم بندی کرده است خط فرضی که مشخص نیست منشا آن کجا است و چطور تعیین شده است در حالی که تمام تمرکز صنعت استان در غرب قرار دارد، کشاورزی شرق استان به واسطه خشکسالی روز به روز کم اثر تر می شود تا جایی که مجموع گندم تولیدی شهرستان های شاهرود، میامی و دامغان روی هم از ۵۰ هزار هکتار در سال نمی گذرد!

در سال های اخیر تلاش های خوبی شده تا بتوانیم شاهد برهم زدن این معادله و جذب سرمایه گذاران جدید برای بخش صنعت در شهرستان های شاهرود و میامی باشیم. علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس در گفتگو با بازار، درباره آنها صحبت می کند. این دومین قسمت گفتگو با وی است. بخش اول گفتگو درباره تامین آب و راه های روستایی و بین شهری بود.

راهبرد شما برای مقابله با بیکاری چه بوده است؟

خروج بسیاری از طرح های صنعتی که رها شده بودند مانند سیمان بیارجمند و ذوب آهن شاهرود از بلاتکلیفی، جذب سرمایه گذاران جدید در حوزه صنعت با ظرفیت اشتغال بالا مانند زامیاد شاهرود و مرغ لاین نردین، رفع مشکل کارخانجات فعال در قالب تسهیلات (توسعه و گردش مالی) و اخذ موافقت هدلینگ های بزرگ نظیر شستا و غدیر جهت سرمایه گذاری سود حاصل از صنایع فعال خود در شهرستان کارخانه جات بزرگ سیمان و فولاد شاهرود راهبردهای اساسی ما بوده است.

* درباره پروژه زامیاد شاهرود بگویید.

بزرگترین سایت تولید خودروی تجاری کشور در شاهرود دست حال ساخت است باید در نظر داشت که در ابتدا جلب نظر هیات مدیره شرکت زامیاد چندان کار ساده ای نبود؛ چرا که اولاً هیات مدیره باید نسبت به سهامداران حقوقی و حقیقی خود در خصوص توجیه اقتصادی احداث کارخانه در شاهرود پاسخگو باشند و دوم پیش نیازهای ورود زامیاد ۲ به شاهرود می بایست فراهم می شد.

چهار سال قبل آمار رسمی حاکی از بیکاری ۳۵ درصد جوانان در شرق استان بود

در ابتدا شناسایی و تأمین ۱۰۰ هکتار زمین که یکپارچه باشد چالش بود اما این امر صورت گرفته و در نهایت ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ آیین کلنگ زنی این مگاپروژه خودروسازی زامیاد در شاهرود برگزار شد و همزمان حدود ۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین مهندسی نظیر لودر، گریدر، کامیون، غلتک و ... شروع به کار کردند در آذرماه ۱۴۰۲ پس از ۹ ماه کار بدون وقفه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی (خاکبرداری، خاک ریزی و تسطیح) معادل ۱۴۰ هزار کمپرسی ۱۰ تن صورت پذیرفت که در نوع خود بی نظیر بود.

همزمان عملیات انتقال خطوط گاز، برق، آب و بتن ریزی فنداسیون سوله های این مگاپروژه نیز در مراحل پایانی خود است. در مجاورت زمین ۱۰۰ هکتاری زامیاد شاهرود، دو کارخانه کمک فنر ایندامین و زر فنر هر کدام با خرید هشت هکتار زمین در مرحله نصب سوله می باشند. همچنین کارگاه بزرگ تولیدی البسه شرکت سایپا برای تامین لباس کار کل مجموعه های شرکت سایپا با اشتغال ۹۰ نفر در یک شیفت افتتاح شده و ایجاد شیفت دوم در دستور کار است.

گفتنی است مگاپروژه زامیاد شاهرود با چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جهت تولید سالانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۱۰ هزار نفر از جوانان حوزه انتخابیه به عنوان قطب تولید ۷ محصول خودرو تجاری (شامل ون، کامیون، کشنده، کامیونت، مینی بوس، اتوبوس و SUV) طی مدت سه سال در شاهرود به بهره برداری کامل خواهد رسید

توسعه شاهرود و میامی بر مدار صنعت | اشتغال زایی راهبرد اساسی شد

* تاثیر و اهمیت آن را در چه می بینید؟

چهار سال قبل آمار رسمی حاکی از بیکاری ۳۵ درصد جوانان در شرق استان بود. جوانانی که برای گذراندن زندگی یا به کارهای کاذب روی می آورند یا باید ترک دیار می کردند برای کاهش این درصد حجم بیکاری به عنوان اولویت باید کاری انجام می شد. حجم این بیکاری به قدری زیاد بود که با احداث چندین کارخانه با ظرفیت های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ نفر باز هم فشار بیکاری شکسته نمی‌شد.

شرکت زامیاد یکی از شرکت های بورسی است که طرح توسعه آن با سرمایه گذاری مستقیم چهار هزار میلیارد تومان طی مدت سه سال در شاهرود مستقر شد. ورود کارخانه زامیاد ۲ در شاهرود چرخ اقتصاد را در شهرستان شاهرود به حرکت درمی آورد و علاوه بر کارخانه زامیاد سایر کارخانه های وابسته نظیر کمک فنر سازی و.... در اطراف این کارخانه احداث می شوند.

از هر یک مرغ لاین دستکم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود

یکی از نتایج حضور زامیاد در اولین سال دوره پیش راه اندازی تربیت نیروی متخصص مهندسی خود است که برای نخستین بار دانشگاه صنعتی شاهرود به معنای واقعی رابطه صنعت و دانشگاه را تجربه کند. بورسیه ۱۲۰ دانشجوی روزانه ورودی ۱۴۰۲ دررشته های مهندسی از دیگر مزیت های طرح است. از سوی دیگر گردش مالی ماهانه از محل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان زامیاد، بانک های عامل در شهرستان را متحول خواهد کرد.

* و البته مسکن

حوزه ملک و مسکن یکی دیگر از بخش هایی است که زامیاد بر آن به شدت مؤثر خواهد بود. مشغول به کار شدن حداقل پنج نفر در طی سه سال در زامیاد و نیاز به مسکن پرسنل به ویژه در مناطق مسکونی نزدیک تر به این ابر کارخانه یعنی شهرک های فدک، کوثر، دانشگاه، البرز، روستای مغان و... موجی از تقاضا در حوزه ملک و مسکن به وجود می آورد.

تحول حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی یکی دیگر از بخش هایی است که در مسیر زامیاد جهش خواهد کرد. رفت و آمد پرشمار مشتریان، شرکا، تجار، نمایندگی های فروش و خدمات محصولات زامیاد به این کارخانه در شاهرود و تردد پرشمار افراد وابسته به این شرکت به تهران و سایر مراکز استان، خود این ظرفیت را دارد که منجر به برقراری پرواز مستمر فرودگاه بین المللی شاهرود شود. همچنین حجم رفت و آمد تجار، شرکا و متخصیص و بازرسان زامیاد در شاهرود موجب رونق هتلداری و تکمیل ظرفیت هتل های موجود در شهرستان شود و با آب و هوای معروف شاهرود می تواند علاوه بر مسافرت های کاری، مقصد مسافرت های خانوادگی پرسنل پروازی این کارخانه باشد.

* شما به مرغ لاین نردیــن نیز اشاره کردید

تنها کارخانه مرغ لاین ایران در بابل در سال ۶۵ با تولید نژاد مرغ آرین احداث و در سال ۷۲ به بهره برداری رسید؛ اما به دلیل مافیای واردات صنعت مرغ این کارخانه در سال ۸۳ متوقف شد؛ اما به دلیل اهمیت این صنعت مجدد در سال ۱۴۰۰ احیا شد. از این رو برای حفظ امنیت غذایی در کشور وزارت دفاع به عنوان متولی این صنعت پیشرفته شروع به سرمایه گذاری در این حوزه کرده است و در ابتدا ۲۰ نقطه در هفت استان کشور به عنوان محل مناسب برای ایجاد این صنعت مشخص شد که با رایزنی صورت گرفته منطقه نردین در شهرستان میامی پیشنهاد شد.

زمین خوبی برای این طرح در اختیار وزارت دفاع قرار گرفته و هم اکنون این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد است تا در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح ابرپروژه مرغ لاین نردین با اشتغالزایی یک هزار نفری باشیم گفتنی است ظرفیت مزرعه تولید مرغ لاین ۳۰ هزار قطعه پیش‌بینی شده است و هر مرغ لاین حداقل به مدت دو سال قدرت باروری و بهره‌برداری دارد. از هر مرغ لاین حدود ۴۰ قطعه مرغ اجداد و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود. به عبارت دیگر از هر یک مرغ لاین دستکم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود.

توسعه شاهرود و میامی بر مدار صنعت | اشتغال زایی راهبرد اساسی شد

* مردم اما خاطرات تلخی چون سیمان بیارجمند را نیز دارند

سیمان بیارجمند زخم کهنه و خاطره تلخی است که وقتی ۳۸ هزار سهام دار آن با ۱۴ میلیارد تومان سرمایه اسم آن را می شنیدند یاد خاطرات ناخوشایند می افتند. این کارخانه در سال ۸۵ همزمان با کارخانه سیمان سبزوار آغاز به کار کرد اما امروز سهام کارخانه سیمان سبزوار در بورس قرار دارد اما سرمایه مردم در زیر آفتاب خاک می خورد.

دو راه حل وجود داشت یکی استفاده از تسهیلات بانکی و دوم کمک بخش خصوصی. اما با توجه به اینکه کشور در سال‌های اخیر در تولید سیمان به خودکفایی رسیده و سیمان از سبد کالاهای حمایتی خارج شده است، بانک‌ها به سختی راضی به همکاری می‌شوند. در راه‌حل دوم باید مجموعه‌های بزرگ بخش خصوصی مانند شستا را شریک سهامداران کنیم تا با تزریق اعتبار مورد نیاز شاهد افتتاح این کارخانه باشیم که راه دوم انتخاب شد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ تکلیف هیأت مدیره جدید کارخانه سیمان بیارجمند مشخص شد و هفت شرکت و هلدینگ بزرگ سیمان کشور شامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا)، سیمان شاهرود (سرود)، شرکت سهامی سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، سیمان آبیک (سآبیک)، سیمان ارومیه (سفاروم)، سیمان قائن (سقاین) و سیمان صوفیان (سصوفی) به عضویت هیأت مدیره کارخانه سیمان بیارجمند درآمدند.

هولدینگ شستا با خرید ۳۱ درصد سهام کارخانه سیمان بیارجمند رسما شروع به سرمایه گذاری در این کارخانه کرد

هولدینگ شستا با خرید ۳۱ درصد سهام کارخانه سیمان بیارجمند (حدودا تعداد ۹۰ میلیون سهم) رسما شروع به سرمایه گذاری در این کارخانه متروکه کرد و مقرر شد با بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شستا، سیمان بیارجمند رنگ تولید را به خود ببیند همچنین با توجه به خودکفایی کشور در تولید سیمان خاکستری و فعالیت سه کارخانه سیمان شاهرود و سیمان سبزوار و سیمان جوین در مجاورت کارخانه بیارجمند، طبق نظر کارشناسان این کارخانه سیمان سفید تولید خواهد کرد.

چالش دیگر اما سررسید وام ارزی به مبلغ ۱۳ میلیون یورو بود که در سال ۱۳۹۰ اخذ کرده بود و می بایست آن را به صورت یورو بازپرداخت می کرد که این بدهی به تاریخ روز معادل ۷۱۵ میلیارد تومان بود با رایزنی با اعضای مختلف در هیات دولت، سیمان بیارجمند مشمول ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور قرار گرفت و مقرر شد تا وام با نرخ ارز در زمان دریافت تسهیلات یعنی ۵۰ میلیارد تومان تسویه شود.

* درباره افتتاح فاز دوم کارخانه فولاد شاهرود و احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ توضیح دهید

شرکت سهامی عام فولاد شاهرود در مجاورت جاده شاهرود - تهران در سال ۸۰ با حضور سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی کار خود را شروع کرد و در آذر ۱۴۰۰ در شرکت فرابورس ایران با نماد (فرود) درج شد. سهامدار عمده این کارخانه بزرگ شهرستان شاهرود، هولدینگ غدیر ایرانیان وابسته به وزارت دفاع با ۵۳ درصد سهام است. مدیرعامل هولدینگ سرمایه‌گذاری غدیر برای نخستین بار بعد از ۱۰ سال سرمایه گذاری این شرکت در شاهرود در بهمن ماه ۹۹ به شاهرود سفر کرد در این سفر تصمیمات مهم و بزرگی برای این کارخانه و به تبع آن برای توسعه شهرستان و کاهش بیکاری گرفته و مقرر شد با سرمایه گذاری شرکت غدیر فاز دوم و سوم کارخانه فولاد برای تکمیل خط ذوب و ایجاد خط تولید آهن اسفنجی با اشتغالزایی ۵۰۰ نفر آغاز گردد.

در این جلسه، ساخت یک کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک با ظرفیت اشتغالزایی حدود ۵۰ نفر در پایین دست کارخانه فولاد شاهرود مورد توافق مدیرعامل هلدینگ غدیر و نماینده مردم قرار گرفت و مقرر شد در سال ۱۴۰۰ عملیات عمرانی این کارخانه آغاز شود و در نتیجه در دهه فجر ۱۴۰۱ فاز ۲ کارخانه فولاد (شمش فولاد) با اعتباری بالغ بر ۸۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر و کارخانه کاغذ از سنگ آهن با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۰ نفر افتتاح شد و به بهره برداری رسید هم اکنون ایجاد خط تولید میلگرد کلافی با سرمایه گذاری بیش از شش میلیون یورو معادل ۳۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است که خرید تجهیزات و ماشین آلات و واردات آن به کشور در حال پیگیری است.

توسعه شاهرود و میامی بر مدار صنعت | اشتغال زایی راهبرد اساسی شد

* آیا تکلیف کارخانه ذوب آهن شاهرود روشن شده است؟

در سال ۹۷ خبر ساخت کارخانه ذوب آهن در شاهرود با ظرفیت اشتغال ۴۰۰ نفر، کلنگ زنی شد سرمایه گذار این شرکت با همراهی گروهی از مدیران باتجربه صنعت فولاد، کار ساخت این کارخانه را آغاز اما در سال ۹۸ با تعلل در دریافت تسهیلات مصوب، ایجاد شرایط تحریمی و ورود مهمان ناخوانده کرونا، سیاست های پولی و مالی کشور تغییر کرد و طبق بخشنامه ای از طرف وزارت اقتصاد، اعطای تسهیلات دولتی به صنایع فولادی، ذوب و سیمان ممنوع اعلام شد که این اتفاق تکمیل و راه اندازی کارخانه ذوب آهن شاهرود را با چالش جدی مواجه ساخت.

ما با رویکرد استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی، کمک به این مجموعه را در دستور کار خود قرار دادیم و در رایزنی‌هایی با وزیر اقتصاد و تشریح اهمیت فعالیت این شرکت در حوزه انتخابیه، موافقت لازم برای دریافت تسهیلات دولتی را اخذ کرد و در نتیجه در نشستی با مدیرعامل بانک ملی ایران تسهیلاتی به ارزش ۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ و ۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به این کارخانه تزریق شد تا مشکل نقدینگی این کارخانه حل شود.

طرح تجهیز معادن کارخانه سیمان شاهرود برای خرید ۷۰ دستگاه ماشین آلات معدن اجرا شد

معضل دیگر سرمایه گذار این مجموعه عدم توانایی در پرداخت هزینه اوراق گواهی ظرفیت نیروگاهی جهت تأمین برق کارخانه بود که با پیگیری از وزارت نیرو امکان تقسیط خرید این اوراق محقق شد. در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارخانه ای که قرار بود به دلیل ۱۰ ماه توقف، متروکه در ورودی شهر باقی بماند با اشتغال ۴۰۰ نفر به بهره برداری رسید تا کام مردم شهرستان های شاهرود و میامی را شیرین کند. گفتنی است تا کنون با پیگیری های صورت گرفته مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای این کارخانه مصوب و اخذ شده است.

* در خصوص سیمان شاهرود نیز بگویید

طرح تجهیز معادن کارخانه سیمان شاهرود برای خرید ۷۰ دستگاه ماشین آلات معدن با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۴۰ نفر و احداث کارخانه گچ با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۲۵ نفر که در ۲۹ آبان ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد و در حال انجام می باشد.

احداث کارخانه تولید نیوجرسی و پنل های بتنی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۴ نفر که در ۲۹ آبان ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد و هم اکنون کار خود را شروع کرده و از محصولات آن بطور مثال تمامی دیوارهای حریم مگاپروژه زامیاد شاهرود ساخت این کارخانه است همچنین احداث مجموعه کشت و صنعت کارخانه سیمان شاهرود که با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در هفته دولت ۱۴۰۲ افتتاح شد اتفاقات فوق از محل سرمایه گذاری مجدد هوادینگ سیتا به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان در مجموعه سیمان شاهرود طی سال ۱۴۰۱ به وقوع پیوسته و در حال حاضر همگی فعال هستند.

کد خبر: ۲۷۵٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha