۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
اقتصاد و کسب و کار در صنعت خودرو تغییر می کند| فناوری پایدار و افزایش ایمنی راهبرد خودروهای آینده
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

اقتصاد و کسب و کار در صنعت خودرو تغییر می کند| فناوری پایدار و افزایش ایمنی راهبرد خودروهای آینده

توسعه خودروهای خودران، برقی سازی، حمل و نقل متصل، تولید حسگرهای داخل کابین طی یک دهه آینده وضعیت اقتصادی و کسب و کار صنعت خودرو در دنیا را متحول خواهد کرد، ارزش این بازار ۱.۶ هزار میلیارد دلار می شود.

امید محمدی؛ بازار: شاید بیست سال پیش باور گسترش خودروهای برقی در سطح بین الملل برای خیلی از متخصصین سخت بود. ولی آن های که به این تکامل باور داشتند و برنامه ریزی لازم را مانند چین انجام دادند، حتی توانستند غول های خودروساز بین المللی را در تعریف راهبردشان به چالش بکشند. «برقی سازی» آخرین تحول در حمل و نقل یا خودروسازی نخواهد بود. از همین رو پیش بینی می شود که تحولات بزرگتر بزودی انجام شود که شاید کمتر از ۲۰ سال نیاز به انتظار کشیدن جهت تحقق داشته باشد. با این تفاسیر جهت بررسی محور تحولات آینده صنعت توام با فرصت های اقتصادی مربوط به آن با علی میرزایی متخصص راهبرد و فن آوری های برقی سازی به گفت و گو پرداختیم:

ای-دی تکس به تازگی پیش بینی در مورد فرصت های اقتصادی طی ۱۰ سال آینده منتشر کرده که محور آن به چهار حوزه؛ خودروهای خودران، برقی سازی، حمل و نقل متصل، حسگرهای داخل کابین است

* باتوجه به تغییرات تکنولوژی در صنایع خودروسازی دنیا چه فرصت های صنعتی در آینده برای خودروسازان ایجاد می شود؟

صنعت خودرو در حال تغییرات بنیادین با هدف افزایش ایمنی و دسترسی بیشتر برای عموم مشتریان به کمک نوآوری و فناوری های جدید است. استقبال از فناوری ‌های کم کربن مانند خودروهای برقی و هیدروژینی، توسعه رانندگی خودران، ساخت خودروهای متصل و اشتراکی آینده حمل‌ونقل را بدون شک تغییر خواهند داد. نکته قابل توجه اینجاست که شرکت ای-دی تکس به تازگی پیش بینی در مورد فرصت های اقتصادی طی ۱۰ سال آینده منتشر کرده که محور آن به چهار حوزه؛ خودروهای خودران، برقی سازی، حمل و نقل متصل، حسگرهای داخل کابین منوط می شود.

اقتصاد و کسب و کار در صنعت خودرو تغییر می کند| فناوری پایدار و افزایش ایمنی راهبرد خودروهای آینده

* تغییرات فناوری در صنعت خودرو دنیا می تواند چه فرصت های سرمایه گذاری برای بازیرگران آن ایجاد کند؟

توسعه خدمات حمل و نقل خودران به ویژه برای ناوگان تاکسیرانی توام با گسترش بازار خودروهای سواری کم آلاینده نوید فرصت های مالی بسیار زیادی را می دهد. رشد تولید و عرضه وسایل نقلیه برقی فرصت ‌های سودآوری را در بازار قطعاتی مانند باتری و موتورهای الکتریکی ایجاد خواهد کرد. از سوی وسایل نقلیه متصل و خودران درآمد قابل توجهی را با شیوه پرداخت خودکار به کمک مدل های عرضه خدمت اشتراکی ایجاد می کند.

* پیشتر به بحث ایمنی خودروها برای عموم اشاره داشتید، چه تغییرات کارآمدی در این زمینه برای خودروها ایجاد خواهد شد؟

در خودروها تکنولوژی کمکی راننده با ویژگی ها بهتری رشد خواهد یافت همزمان با این مساله تعبیه فناوری خودران سطح بالا تجربه رانندگی را متحول و سطوح ایمنی فراتر از توانایی ‌های انسان را ارائه می‌دهد. این موارد سبب ارائه خدمات حمل ‌و نقل مستقل (بدون دخالت انسان)، تحول منابع انرژی سنتی و گسترش ذخیره سازها نشان از بهبود ایمنی، راحتی و افزایش کارآمدی در سطح خودرو دارد.

به طور کلی انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۴ بازاری به ارزش ۱.۶ تریلیون دلار ایجاد شود که شامل؛ مدل کسب و کار جدید، اجزا و قطعات برقی سازی می شود

* آیا تاکنون پیش بینی از ارزش مالی بازار خودرو با تغییراتی که پیشتر به آن اشاره داشتید انجام شده است؟

به طور کلی انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۴ بازاری به ارزش ۱.۶ تریلیون دلار ایجاد شود که شامل؛ مدل کسب و کار جدید، اجزا و قطعات برقی سازی می شود. شرکت ای-دی تکس پیش ‌بینی رشد ۳۷.۶ درصدی برای رانندگی خودران و وسایل نقلیه متصل بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۳۳ انجام داده است. همچنین برآورد می شود که خدمات ارائه شده توسط وسایل نقلیه متصل و نرم افزار محور به تنهایی به یک صنعت ۷۴۰ میلیارد دلاری تبدیل شود. شرکت ای-دی تکس از رشد ۳۸.۸ درصدی اتوماسیون در صنعت خودرو خبر می دهد که می تواند نشان از تمرکز فراوان خودروسازان بر افزایش کارایی در تولید و استفاده خودروهای آینده باشد.

* چرا گفته می شود، حمل و نقل آینده را نمی توان بدون اتصال به شبکه اینترنت پر سرعت تصور کرد؟

خودروهای آینده را نمی توان بدون اینترنت پر سرعت و گستردگی شبکه تصور کرد؛ چرا که فناوری اتصال شبکه ای در وسایل نقلیه به طور قابل توجهی تکامل یافته و فراتر از ارتباطات سنتی و مخابراتی از راه دور است. به بیانی بهتر گستردگی شبکه خدمات تازه و مدل‌ های درآمدی مانند یک سرویس جدید، همگام با تبادل داده ها در حوزه عملکرد های خودرو را در اختیار مصرف‌کنندگان و ذینفعان قرار خواهد داد. ادغام فناوری‌ های حسگر درون کابین، به ‌ویژه در ارتقای قابلیت ‌های رانندگی خودران و تضمین ایمنی سرنشینان ضروری است.

A graph with numbers and a bar

Description automatically generated with medium confidence

* آیا می توان توجیه اقتصادی توام با مقبولیت فناوری را محرک اصلی تغییرات نوین در صنعت خودرو اعلام کرد؟

دگرگونی صنعت خودرو توسط عواملی مانند راحتی و افزایش ایمنی انجام می شود، اما بدون در نظر داشتن هزینه های تولید توسعه و استفاده نخواهد شد. فناوری ‌های حسگر داخل کابین با نظارت بر رفتار راننده و اطمینان از رفاه سرنشینان با چالش ‌های هزینه و استانداردسازی فرصت ‌های را برای بهبود ایمنی فراهم می کند. خودروهای برقی در کشورهای توسعه یافته به دلیل کاهش هزینه های مالکیت در مقایسه با خودروهای متداول یا همان بنزینی و دیزلی در حال افزایش مقبولیت و توجیه اقتصادی است.

* کدام خودروسازان در بازار پر رقابت توسعه خودروهای جدید و رشد فناوری ها در آینده حضور خواهند داشت؟

همانطور که فناوری های نوظهور چشم انداز خودروسازی آینده را شکل می دهد، درک پیامدهای اقتصادی این تغییرات و استفاده از فرصت های جدید کلیدی برای هدایت نوآوری و رشد پایدار در سال های آینده خواهد بود. چالش ‌های این فناوری ها کم نیستند که از مهم ترین آن ها به ایجاد اعتماد سازی بین مصرف کننده و فناوری، کاهش هزینه‌ های حسگر و رسیدگی به نگرانی ‌های مربوط به برقی سازی می توان اشاره داشت. با این حال، پیشرانه ‌های مبتنی بر فناوری نوین در حال افزایش هستند که توام با آن وسایل نقلیه متصل و نرم افزارهای مربوط به آن کسب و کارهای جدید را معرفی خواهند کرد.

پیش بینی می شود که در کوتاه مدت برقی سازی بیشترین فعالیت اقتصادی را از نظر حجم در سطح بین الملل به خود اختصاص دهد، ولی در دراز مدت و با بلوغ برقی سازی، فناوری نرم افزار و خودران ها بیشترین تحول کسب و کار در صنعت حمل و نقل و انرژی را ایجاد می کند. پذیرش فناوری از سوی مصرف‌کننده و درک تبعات اجتماعی و اقتصادی این تحولات با محوریت پایداری، افزایش ایمنی و کارآمدی همچنان نیاز به همفکری و هم افزایی در سطح جامعه دارد، تنها خودروسازانی در بازار پر رقابت جهانی موفق خواهند شد که قسمتی از بازار ۱.۶ هزار میلیارد دلاری را از آن خود کنند، بنابراین مزیت تولید محصولات هدفمند باید ایجاد شود. این هدفمندی فقط با بروز رسانی راهبرد کلان با انعطاف پذیری محصول و تولید عملی ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۴٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha