۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
زنان سرپرست خانوار ایلامی و مشکل بزرگی به نام بیکاری
یادداشت؛

زنان سرپرست خانوار ایلامی و مشکل بزرگی به نام بیکاری

ایلام-«تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار در استان ایلام به دلیل نبود حمایت با مشکلات زیادی از جمله بیکاری مواجه هستند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه مساله ای تحت عنوان زنان سرپرست خانوار در جامعه به طور فزاینده در حال رشد می باشد، در واقع زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که به دلایل مختلف مانند فوت همسر، متارکه، طلاق، مریضی و از کارافتادگی همسر و..مجبور شده‌اند تمام مسئولیت‌های خانه را بر عهده بگیرند.

آنها علاوه بر ایفای نقش مادر و تربیت فرزندان و انجام کارهای خانه، مجبور به کار و کسب درآمد برای تامین مایحتاج خانه و خانواده خود هستند.

پیامدهای گسترش زنان سرپرست خانوار در جامعه

مساله زنان سرپرست خانوار جدای از اینکه در سطح فردی اثرات جبران ناپذیری از لحاظ روحی، روانی و حتی زیستی برای این طیف از جامعه و فرزندان آنها خواهد داشت، در سطح اجتماعی نیز آثار و آسیب های فراوانی را بر جای می گذارد.

این زنان علاوه بر مشکلات اقتصادی و نگرش‎‌های منفی در جامعه که ناشی از عدم برخورداری از سطح سواد، مهارت و سرمایه مناسب است، همواره با مشکلاتی نذیر کمبود عاطفی، افسردگی و دلسرد شدن نسبت به زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

مساله زنان سرپرست خانوار که در استان در حال افزایش است تا کنون پیامدهای منفی بسیاری مانند، فقر، بی سوادی، اعتیاد و بزهکاری به دنبال داشته است. از طرفی دیگر متاسفانه جامعه‌ ما به زنانی که به دلایل مختلف مانند ترک همسر، طلاق، فوت همسر و ... مجبور به کار و سرپرست خانواده شده‌اند نگرش غلطی دارد که همین موضوع مشکل را دوچندان کرده است

همچنین فرزندان آنها هم یکی از آسیب پذیر ترین قشرهای جامعه هستند که بقا و رشد آن‌ها مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد، چرا که کودکان این خانواده‌ها ممکن است به انواع ناهنجاری‌های جامعه مبتلا شوند و از داشتن طبیعی‌ترین حقوق خود در جامعه مانند حق تحصیل، حق مسکن و حتی حق کودکی کردن محروم شوند، از همه مهم تر دختران این خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی عموما مجبور به ازدواج زودهنگام و نامناسب می شوند.

بروز و گسترش پدیده زنان سرپرست خانوار در ایلام

استان ایلام هم از جمله مناطق کشور است که به دلایل متعددی همچون جنگ، فقر، محرومیت، بیکاری و... بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار را در خود جای داده است، برخی از این زنان با ارثی که از همسرانشان به آن‌ها رسیده و حقوق آن‌ها می‌توانند تا حدی از پس این مشکلات برآیند و یا درآمد مناسبی در ماه دارند، اما اکثریت این زنان سرپرست خانوار نه از شغل مناسبی برخوردارند و نه ارثی به آن‌ها رسیده است و همواره تامین هزینه‌های بالای زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک، هزینه‌ی تحصیل فرزندان و غیره از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های آنان است.

زنان سرپرست خانوار ایلامی و مشکل بزرگی به نام بیکاری

مساله زنان سرپرست خانوار که در استان در حال افزایش است تا کنون پیامدهای منفی بسیاری مانند، فقر، بی سوادی، اعتیاد و بزهکاری به دنبال داشته است. از طرفی دیگر متاسفانه جامعه‌ ما به زنانی که به دلایل مختلف مانند ترک همسر، طلاق، فوت همسر و غیره مجبور به کار و سرپرست خانواده شده‌اند نگرش غلطی دارد که همین موضوع مشکل را دوچندان کرده است.

لزوم حمایت از زنان سرپرست خانوار

از این رو یکی از وظایف اصلی دولت رسیدگی و توجه به مشکلات این زنان سرپرست خانوار است، همچنین تامین اجتماعی باید این خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد و با پرداخت مستمری ماهیانه به آن‌ها، از مشکلات اقتصادی و فشارهای روانی وارده بر این خانواده‌ها کم کنند.

اشتغال زایی یکی دیگر از اقدامات لازم جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار است، چرا که اشتغال زایی برای زنان سرپرست خانواده که تعداد بی شماری از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می دهند، می تواند احساس بی ثمرگی و بی تفاوتی این افراد را از بین ببرد و آنها را به نیروهای مولدی تبدیل نماید.

همانطور که ذکر شد، این قشر از جامعه حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد هستند و بررسی مشکلات و رسیدگی به آن‌ها از ضروریات است، از این رو نهادها و سازمان‌هایی که خدمات اجتماعی ارائه می‌دهند، باید به تمام آسیب‌هایی که متوجه این قشر از جامعه است توجه کنند و به حمایت از آن‌ها بپردازند، همچنین باید راهکاری جدی و موثر برای حل دائمی این مشکل لحاظ کنند.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha