۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
توجه به برندسازی صنعت پوشاک، در اولویت قرار گیرد
نائب‌رئیس اتاق ایران:

توجه به برندسازی صنعت پوشاک، در اولویت قرار گیرد

باقری، نائب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی، کیف، کفش، چرم، پوشاک و صنایع وابسته بر اهمیت تقویت فرهنگ برندسازی، با هدف احیای جریان صادرات پوشاک کشور، تأکید کرد.

به گزارش بازار، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک، دهمین نمایشگاه بین‌المللی کیف و کفش، چرم و صنایع وابسته (امپکس) و بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی تهران، ۲۳ تا ۲۶ مهرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار شد. هم‌زمان با افتتاحیه این نمایشگاه‌ها، پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن بازدید از نمایشگاه با فعالان اقتصادی حاضر در این رویداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نمایشگاه، شرکت‌های تولیدی و صادراتی انواع برندهای پوشاک، کیف، کفش و منسوجات و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، انجمن جامعه مدیران و متاخصصین صنعت کفش ایران و انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران حضور داشتند و برخی از این واحدها جزو شرکت‌های دانش‌بنیان بودند.

پیام باقری نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه نساجی، پوشاک و کیف و کفش و چرم و صنایع وابسته با چالش‌های صنعت نساجی آشنا شد. فعالان صنعت نساجی در این نمایشگاه عنوان کردند که در سال‌های قبل به‌خصوص در سال‌های اول دهه هشتاد صادرات پوشاک ایران به کشورهای فنلاند، آلمان، انگلستان، ایتالیا و ... صورت می‌گرفت که به‌تدریج با تغییر در سیستم عرضه و صادرات پوشاک در سطح دنیا و بی‌توجهی نسبت به برندسازی، ایران، توان رقابت خود را در صنعت پوشاک در بازارهای بین‌المللی از دست داد و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ایران نیز شکل گرفت و صادرات ایران را تحت تأثیر قرار داد و با سیاست‌های ارزی شرایط بدتر هم شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در غرفه «شرکت زرباف امین» درباره برندسازی در صنعت پوشاک و نساجی، گفت: بخش خصوصی و فعالان این صنعت می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود، از ظرفیت اتاق ایران، تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و کمیته برندینگ اتاق ایران استفاده کنند.

در ادامه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و صنایع وابسته، رئیس انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران با بیان اینکه در ایران نگاه سنتی بر این حوزه حاکم بوده و برند جایگاهی ندارد، گفت: انجمن، توسعه فرهنگ برندسازی در صنعت پوشاک را دنبال می‌کند، هرچند از زمان متمرکز شدن روی این بخش تا حدودی وضعیت بهتر شده؛ اما جای کار بسیار زیاد است.

باقری در بازدید از غرفه انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران و بازدید از غرفه «شرکت جامع بافت» درباره لزوم گسترش ظرفیت پوشاک در ایران گفت: باید حجم فعالیت برندهای ایرانی افزایش یابد و در این مسیر باید برندها از تمام ظرفیت‌های موجود برای معرفی و تبلیغ خود استفاده کنند. شاید جامعه آشنایی کمتری با صنعت نساجی و برندهای تولیدکننده پوشاک ایرانی داشته باشند. درحالی‌که با شناخت این برندها متوجه کیفیت این برندها می‌شوند که خیلی مواقع این برندها به لحاظ کیفیت با بازار جهانی قابل‌رقابت است.

نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از غرفه اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، گفت: اتاق ایران باید در این دوره در حوزه برندینگ با انسجام بیشتری کار کند و از همه ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کند. آلان بهترین زمان در حوزه برندینگ و صنعت مد است و باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

باقری در بازدید از غرفه «کارخانه نخ زاگرس» در جریان مهم‌ترین مشکلات صنعت نساجی قرار گرفت؛ یکی از این مشکلات در کنار تحریم‌های ظالمانه، خودتحریمی‌هایی است که درنتیجه سیاست‌گذاری‌های نادرست به فعالان اقتصادی تحمیل می‌شود و باعث می‌شود این صنعت جایگاه خود را در بازار داخلی و بین‌المللی از دست بدهد و با حداقل ظرفیت خود کار کنند.

باقری ادامه داد: پوشاک بعد از صنعت غذایی، پرمصرف‌ترین کالاست و بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلاری دارد؛ اما به این صنعت توجه کافی نمی‌شود. از طرفی به اهمیت زنجیره پوشاک و نقش آن در تولید اشتغال، تولید با ارزش‌افزوده و ... واقف هستیم. از طرفی می‌دانیم که در ایران با ضعف جدی در برندسازی و پیاده کردن اصول مالکیت فکری و معنوی مواجه هستیم و برای مقابله با آن نیز باید با برنامه جلو برویم.

باقری در جریان بازدید از غرفه «مجتمع کارخانجات ساینا» با بیان اینکه ساماندهی تشکل‌ها یکی از وظایف اتاق است، گفت: اتاق ایران در این دوره توجه ویژه‌ای به تشکل‌های صنفی دارد. البته یکی از نقاط ضعف ما در فعالیت‌های تشکلی، پراکندگی است. تشکل‌ها باید در فعالیت خود همگرا باشند تا قدرتمند عمل کنند. برای همین تاکید ما به تشکیل فدراسیون و کنفدراسیون است.

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در صنعت نساجی و پوشاک موانعی وجود دارد که برای رفع، آن‌ها باید ابتدا ریشه‌یابی شوند. این مسئله مهم بر عهده تشکل‌های فعال در این بخش است. اتاق ایران نیز در کنار تشکل‌ها قرار دارد و با نگاه تخصصی آن‌ها در مسیر حل چالش‌ها و برطرف کردن موانع قدم برمی‌دارد.

شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در جریان بازدید نایب‌رئیس اتاق ایران، مهم‌ترین دغدغه خود برای توسعه فعالیت‌ها را موضوع ارز و پیمان‌سپاری ارزی عنوان کرده و گفتند: در شرایط تحریمی حاکم بر کشور و کمبود منابع ارزی، پروسه تخصیص ارز برای ترخیص مواد اولیه تولید صنعت نساجی به‌کندی انجام می‌شود.

در جریان این بازدید صادرکنندگان خواستار افزایش فرصت بازگشت ارز به کشور بودند.

در این نمایشگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالان اقتصادی و نواب رئیس اتاق ایران حضور داشتند، برنامه راهبردی صنایع چرم و کفش ایران و برنامه راهبردی صنایع نساجی و پوشاک ایران رونمایی شد.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha