۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
فارس محروم از زیرساخت های تجارت| ۱۷ سال انتظار برای راه اندازی پایانه صادراتی
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

فارس محروم از زیرساخت های تجارت| ۱۷ سال انتظار برای راه اندازی پایانه صادراتی

شیراز- نبود زیرساخت های لازم در فارس صادرات کالا در این استان را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده به گونه ای که صادرکنندگان مجبورند برای صادرات محصولات دست به دامن گمرکات استان های همجوار شوند.

بازار؛ گروه استانها: بر اساس اعلام مسئولان صنعت معدن و تجارت استان فارس صادرات این استان در سال گذشته یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده است و برای امسال نیز بیش از سه میلیارد دلار محصولات متنوع صادرشونده به کشورهای خارجی هدف‌گذاری شده‌اند که ارزش افزوده و ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه خواهند داشت.

فارس در بخش صادرات محصولات کشاورزی دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی است که به خوبی دیده نشده است. طی چند مدت اخیر گلایه مندی هایی از سوی صادرکنندگان محصولات در استان مبنی بر عدم وجود زیرساخت های لازم در فارس مطرح شده است. بر این اساس در جلسه اخیر استاندار فارس با صادرکنندگان مشکلات و مصائب پیشرو برای صادرات مطرح و استاندار فارس قول مساعد داد که این مشکلات مرتفع می شود.

عدم راه اندازی پایانه صادراتی در فارس یکی از دغدغه های صادرکنندگان است پروژه ای که ۱۷ سال به طول انجامیده و در صورت ادامه این روند ۱۷ سال دیگر هم به نتیجه نخواهد رسید. بهره‌برداری از پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان فارس این امکان را فراهم می کند تا کشاورزان به صورت مستقیم و با کمترین واسطه، تولیدات خود را به صورت بسته‌بندی و سورتینگ و سایر اقدامات دیگر که در زمینه ارزش افزوده محصولات نیز تعریف شده، صادر و به مصرف‌کنندگان خارجی عرضه کنند.

در این راستا ضروری است که با فراهم شدن زیرساخت های لازم از جمله پایانه صادراتی، سردخانه و... از صادرات محصولات فارس از طریق گمرکات استان های همجوار جلوگیری شود در این راستا با خسرو فروغان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس به گفتگو نشستیم.

*شرایط صادراتی و تجاری فارس را چطور ارزیابی می کنید؟
وضعیت زیرساخت متاسفانه در استان فارس بسیار ضعیف است و با توجه به اینکه عمده محصولات صادراتی در استان میوه و تره بار است از این رو به کارگاه ها و سردخانه های مجهزی نیاز است که فارس از داشتن این حداقل ها محروم است یکی دیگر از مشکلات این استان نداشتن کانتیرهای لازم برای صادرات است بر این اساس صادرکنندگان مجبور هستند که با هواپیمای مسافربری محصولات خود را صادر کنند که در واقع این امر هم نشدنی است.

باید در گمرک و فرودگاه سردخانه های مجهزی وجود داشته باشد متاسفانه فارس از داشتن یک بارانداز برای بارگیری کانتیرها نیز محروم است از این رو نباید انتظار داشت که بخش خصوصی و صادرکننده تمام این مشکلات را تحمل کند بر این اساس عمدتا صادرات از استان های همجوار از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان انجام می شود.

*مهمترین مشکلات در گمرکات استان فارس چیست؟
علاوه بر نبود زیرساختهای لازم برای صادرات محصولات از استان فارس یکی دیگر از مسائل و مصائب بروکراسی اداری در گمرک استان است که بعضا صادرکننده را در دست اندازهایی می اندازد که پشیمان می شود و ترجیح می دهد از استان های همجوار محصولات را صادر کند.

*نمای کلی صادرات را چطور می بینید؟
ابتدا باید گفت آمار صادرات در استان فارس واقعی نیست با توجه به اینکه بخش زیادی از محصولات از استان های همجوار صادر می شود در نتیجه آمار صادرات استان واقعی نیست همچنین خواستار همکاری صمت با بخش خصوصی برای رفع مشکلات در حوزه صادرات هستیم در این راستا ضروری است صنعت معدن و تجارت استان فارس به کمک بخش خصوصی آمده و برای رفع مشکلات آستین بالا زند و با کمک و همکاری هم زیرساختهای لازم برای صادرات را در استان فارس فراهم کنند.

بیش از ۱۷ سال است که راه اندازی پایانه صادراتی فارس تصویب شده و هنوز در حد یک حرف باقی مانده است چرا نباید این موضوع به جد در دستور کار مسئولان استانی باشد؟ چرا استان پهناوری مانند فارس با این همه ظرفیت باید از داشتن حداقل زیرساختها برای صادرات محروم باشد چرا نباید سردخانه مجهزی برای نگهداری محصولات در استان وجود داشته باشد.

*مشکل را باید چطور رفع کرد؟
برای رفع مشکلات باید به کمک بخش خصوصی آمد در صورتی که همه دستگاه ها و مسئولان دست به دست هم دهند و به کمک بخش خصوصی بیایند می توان این مشکلات را حل کرد و برای توسعه استان گام برداشت، با شعار نمی توان به اهداف خود رسید همانگونه که تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha