۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۴
آینده صنعت ساختمان در گرو تصمیمات دولت| رشد ۲۹۰ درصدی نماد ثامید طی یک سال فعالیت
مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر در گفتگو با بازار:

آینده صنعت ساختمان در گرو تصمیمات دولت| رشد ۲۹۰ درصدی نماد ثامید طی یک سال فعالیت

فارسی، مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر گفت: دو نماد ثامید و ثبهساز به ترتیب نسبت به سال گذشته با رشد سود۲۹۰ درصدی و ۸۱ درصدی روبه رو شده اند.  

بازار؛ گروه ایران: گروه توسعه‌ ساختمان تدبیر با چهار شرکت توسعه و عمران امید، بهساز کاشانه تهران، رؤیا ساختمان آریا و رنج هاسپیتالیتی کیش در سال ۱۳۸۷ به منظور اجرای پروژه های ساخت و ساز مسکونی، تجاری، اداری، اقامتی و ... در نقاط مختلف کشور، تاسیس شد.

دو نماد ثامید و ثبهساز شرکت های توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران از ۱۵ ماه گذشته در راستای افزایش مشارکت عموم مردم در فعالیت‌ های اقتصادی سازنده به بورس اضافه شده اند و با توجه به گستردگی فعالیت های این گروه به نظر می رسد طی ماه های آینده نمادهای دیگری از این مجموعه به بورس اضافه شوند. شرکت هایی که طیف گسترده ای از فعالیت های ساختمان سازی را به منظور ارتقای کیفیت ساخت و ساز، رشد و تعالی کشور همراه با مشارکت عموم مردم و اجرای پروژه‌ ها از طریق مشارکت در ساخت دنبال می کند که یکی از آن ها ساخت‌ و ساز واحدهای مسکونی اقشار متوسط و کم‌ درآمد در نقاط مختلف کشور است. در این راستا به سراغ شاهین فارسی، مدیرعامل گروه توسعه ساختمان تدبیر رفتیم که گفت و گوی «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

در خصوص بازار مسکن هم بارقه هایی از امید وجود دارد و هم ناامیدی، دلیل آن هم این است که این بازار در شرایط حاضر نه تنها گرفتار رکود شده بلکه متورم است.  اما در خصوص اینکه چقدر می توان به آینده این صنعت امیدوار بود مولفه های فراوانی در این میان اثر گذار هستند که می توان یکی از آن ها را مربوط به مذاکرات برجام، فروش نفت و برنامه دولت در اقدام مسکن ملی دانست

* درحال حاضر خیلی از کارشناسان نسبت به آینده صنعت ساختمان سازی چندان امیدوار نیستند، بفرمایید وضعیت این صنعت را در آینده چطور پیش بینی می کنید؟
در خصوص بازار مسکن هم بارقه هایی از امید وجود دارد و هم ناامیدی، دلیل آن هم این است که این بازار در شرایط حاضر نه تنها گرفتار رکود شده بلکه متورم است. اما در خصوص اینکه چقدر می توان به آینده این صنعت امیدوار بود مولفه های فراوانی در این میان اثر گذار هستند که می توان یکی از آن ها را مربوط به مذاکرات برجام، فروش بیشتر نفت و افزایش قیمت آن و اراده و برنامه دولت در اقدام مسکن ملی دانست. 

به طور کلی آینده این صنعت به تصمیم گیری دولت بستگی دارد، تمام این فاکتورها باید ادغام شود تا بتوان تصویر کلی از آن داد اما اکنون از هر دو طرف رونق و رکود در افق قایل رویت است.

* شنیده ها حاکی از افزایش سود در حوزه بورسی شرکت های ساختمان سازی زیر نظر گروه توسعه ساختمان تدبیر است، پیش از ورود به بحث بورسی این گروه، توضیحی کلی از اوضاع بورس بفرمایید؟
گروه توسعه ساختمان تدبیر پنج شرکت فعال دارد که سهام داران شرکت توسعه و عمران امید آن را به نام ثامید می شناسند، همچنین شرکت بهساز کاشانه تهران نیز با نماد ثبهساز در بورس شناخته می شود، این نمادها هم حدود ۱۵ ماه است که بورسی شده اند.

علاوه بر این سه شرکت دیگر به نام رویا ساختمان آریا که برنامه ورود آن به بازار برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، همچنین شرکت توسعه گران عمران ستاد که به صورت تخصصی در زمینه اقدام ملی مسکن و نهضت تولید مسکن فعال است، شرکت دیگری نیز به نام نوآور که کارهای سرمایه گذاری ساختمان را انجام می دهد هم زیر نظراین گروه فعال هستند.

به طور کلی گروه توسعه ساختمان تدبیر با حدود ۱۵ سال فعالیت مستمر در ۲۹ استان کشور و ۴ میلیون مترمربع زیربنا، در حوزه های ساخت ساختمان های مسکونی، اداری و اقامتی فعالیت دارد.

آینده روشن در انتظار صنعت ساختمان سازی| رشد ۲۹۰ درصدی نماد ثامید طی یک سال فعالیت

* در میان شرکت های زیر نظر گروه توسعه عمران تدبیر دو نماد ثامید و ثبهساز با عمر کوتاه وارد بورس شده اند، اکنون وضعیت آن ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
این دو نماد از ۱۵ ماه گذشته وارد بازار شده اند و با توجه به اینکه سال مالی از ۳۰ آذرماه هر سال آغاز می شود بعد اتمام آن می توانیم ارزیابی مناسبی از وضعیت شان ارائه بدهیم.

اما به طور کلی خوشبختانه این دو شرکت تاکنون توانسته اند به اهداف بودجه ای و سودی که در نظر گرفته بودیم دست یابند. همچنین این نوید را هم به سهامداران می دهیم که سود خارج از پیش بینی های سال و بالاتر از شاخص سود آوری سه تا چهار برابری در بودجه ای که تامین کرده بودند را به دست خواهند آورد.

* فقط همین دو شرکت مذکور در بورس هستند یا برنامه ای برای اضافه کردن سایر شرکت ها به بورس دارید؟ چه طور در این بازار رکود تورمی  سود شما از پیش بینی ها فراتر رفته؟
در سال ۱۳۹۹ دو نماد ثامید و ثبهساز را به بورس عرضه کردیم و برنامه داریم نماد بورسی شرکت رویا ساختمان آریا را هم در سال ۱۴۰۱ به بورس اضافه کنیم. شرکت های ما دو شیوه کسب و کار دارند، برخی از شرکت ها سرمایه گذاری مستقیم روی ساختمان انجام می دهند که حدود ۸۵ درصد فعالیت آن ها مشارکت در ساخت و ساز و قیمت ها ثابت است. بنابراین مسائلی همچون تورم و غیره بر روی آن ها تاثیرگذار نیستند. زمین ها را با اقساط سه ساله خریداری می کنیم که این مساله تاثیر بسزایی در فرآیند سود آوری دارد. همچنین شرکت توسعه گران عمران ستاد در جهت اهداف دولت در طرح مسکن ملی فعالیت دارد، شرکت نوآور نیز در سرمایه گذاری و ساخت و ساز فعالیت می کند که هر کدام دستاوردهای خوبی برای خود ثبت کرده اند.

* اشاره کردید که در طرح مسکن ملی قرار هست با دولت همراهی کنید، این همراهی به چه شکل است؟
شرکت توسعه گران عمران در ۲۹ استان کشور در مساحتی بالغ بر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع کار پروژه  ساخت و ساز حدود ۲۷ هزار واحد مسکونی را بر عهده دارد. در حال حاضر اگر به کسب و کار این شرکت مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که پنج تا شش پروژه را در دست انتخاب پیمان کار دارد.

بر اساس زمان بندی انجام شده قرار است کل پروسه طی دو سال انجام شود و برنامه داریم در یک سال آینده ۵۰ هزار واحد را تکمیل کنیم که در این مسیر وزارت راه و شهر سازی کنار ما قرار دارد.

* علاوه بر آنچه که در خصوص همراهی دولت برای اجرای طرح های ساخت و ساز اشاره کردید، بفرمایید چگونه باید قیمت تمام شده ساخت مسکن را کاهش داد؟
شاید بتوان این موضوع را به دو قسمت تقسیم کرد، بخش نخست بیشتر هدف گذاری دولت برای اقشار کم درآمد جامعه است. باید فرآیندی برای شناسایی و خرید زمین در کنار فعالیت بانک ها و سیستم استقرار ساز و کار و غیره بین دولت و بانک ها ایجاد شود تا مشکلات کاهش یابند. هرچند هماهنگی این موارد کمی زمان بر است اما مشکل در دهک های روبه پایین حل شدنی است و بانک ها و مردم نیز از این مساله استقبال می کنند.

بخش دیگر کار ما سرمایه گذاری در کاربری های اداری، مسکونی و تجاری است، اثر بخشی آن در گرو اقتصاد کلان کشور است که باید دید تحریم ها به کجا می رسد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که همانطور که شعار می دهیم بیش از ۹۵ درصد مصالح از داخل تامین می شود و تنها ۵ درصد آن نیاز به واردات دارد که آن هم در بخش پله برقی و آسانسور است.

دور نمایی مثبتی نسبت به آینده این صنعت بخصوص در مجموعه توسعه ساختمان تدبیر دارم. مضاف بر اینکه در بورس عملکرد شرکت ها با نماد ثامید ۴۰۶ میلیارد تومان سال گذشته بوده که امسال به یک هزار میلیارد تومان رسیده و به رشد ۲۹۰ درصدی دست یافته است. همچنین در نماد ثبهساز در آمد ۴۵۷ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده و نشان دهنده رشد ۸۱ درصدی در این زمینه است

* با صرفه نظر از بحث تحریم و مشکلات بودجه ای و رکود، پیش بینی شما از بازار مسکن در سال آینده و شرکت های بورسی در این زمینه چیست؟
همانطور که اشاره کردم هم احتمال تداوم رکود وجود دارد و هم در صورت ایجاد یک سری تغییرات احتمال رونق در این بازار دور از انتظار نیست که وقوع هر یک به سیاست گذاری دولت در آینده مرتبط است. نمی توان با تک مولفه ای این موارد را بررسی کرد باید سیاست های حمایتی دولت را در این بخش مورد ارزیابی قرار داد.

در بحث اشتغال زایی این صنعت، حدود ۱۱ درصد کل اشتغال کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند. همچنین حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص مسکن در حوزه ساختمان و صنایع انجام می شود. علاوه بر این نزدیک به ۲۰ هزار نفر نیز در پروژه های ساختمان تدبیر فعالیت دارند.

به طور کلی دور نمایی مثبتی نسبت به آینده این صنعت بخصوص در مجموعه توسعه ساختمان تدبیر دارم. مضاف بر اینکه در بورس عملکرد شرکت ها با نماد ثامید ۴۰۶ میلیارد تومان سال گذشته بوده که امسال به یک هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین درآمد هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی تحقق یافته و سود خالص ۲۰۳ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ در سال جاری ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۲۹۰ درصدی است.

همچنین در نماد ثبهساز در آمد ۴۵۷ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده و نشان دهنده رشد ۸۱ درصدی در این زمینه است. بنابراین سود خالص از عملکرد ۱۴۳ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده و براساس شاخص هایی که با آن ها سر و کار داریم مثبت است.

* این جهش به چه شکل رخ داده است؟
در سال اول بورسی شدن، هر دو شرکت تنها سه ماه فعالیت داشتیم و خیلی فضا با توجه به اینکه شناخت دقیقی از بازار نداشتیم برای اجرای طرح های عملیاتی و اجرایی فراهم نبود. بنابراین با توجه به اینکه فضای کسب و کار بورس را بهتر شناختیم، از ۱ دی ماه ۹۹ تا ۳۰ آذر ماه سال جاری به رغم آن که بورس فعالیت خوبی نداشته است، اما عملکرد ما خوب بوده است. همچنین برنامه سه سال میان مدت برای شرکت تدوین کرده بودیم که محقق شد، همکاران زحمت کشیدند که به شاخص های ریالی و متراژی مطلوبی رسیدیم. از آن سو شرکت های ما در سال گذشته افزایش سرمایه در هر دو نماد داشتند، این افزایش ناشی از خرید املاک بود که نیازمند زمان برای سود دهی بودیم، نکته دیگر این که مناقصات جدید و آیین نامه برای این کارها داشتیم. مثلا در نماد ثامید سود ۲۰۰ میلیاردی همین چند روز پیش اطلاع رسانی شد و  در شرکت بهساز ۱۸۰ میلیارد اطلاع رسانی شد. این موارد نتایج مزایده های اخیر است که در سال ۱۴۰۰ کامل خواهد شد.

آینده روشن در انتظار صنعت ساختمان سازی| رشد ۲۹۰ درصدی نماد ثامید طی یک سال فعالیت

* آیا برای اجرای پروژه هایتان سرمایه گذار خارجی هم دارید؟ یا قصد سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را هم دارید؟
در گروه توسعه ساختمان تدبیر تجربه کار در کشور عراق را با ساخت هتل در کربلا داشتیم که نتیجه  و تجارب خوبی از آن دریافت کردیم. همچنین در شهر مشهد مقدس ساختمان های اقامتی و هتلی به نام پروژه های امید ۱ و امید ۲ ساختیم که ترکیبی از مسکونی و تجاری بودند. علاوه بر این برای بهره برداری از حوزه های خلیج فارس نیز تجاربی داشتیم. بنابراین اگر فضای سرمایه گذاری فراهم و بهتر شود، پذیرای شرکت های خارجی در این زمینه باشیم. البته ما تجربه همکاری با شرکت های ترکیه ای داشتیم که در مورد آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

* نحوه حمایت شما از سهامداران بورسی به چه شکل است؟ به ویژه اینکه سال مالی شما در چند روز آینده به پایان می رسد بفرمایید برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه برنامه ای دارید؟
در بازار سهام و در دو نماد ثامید و ثبهساز جز شرکت های بودیم که مجبور به سبد گردانی شدیم که وظیفه آن با شرکت تدبیر گران فردا بود و ما در برنامه های حمایتی کوتاه مدت و بحث بازار گردانی از طریق این شرکت ورود کردیم. برای حمایت از سهم و تامین مالی اوراق تبعی صادر کردیم، اوراق تبعی اولیه ما سر رسید خرداد ۱۴۰۱ است که با توجه به برنامه ها محقق خواهد شد.

برای بلند مدت نیز همین اوراق را با سر رسید اسفند ۱۴۰۱ صادر کردیم که آن هم محقق خواهد شد و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای منطق حمایت از سهم صادر کردیم. در نماد ثامید تسهیلات بانکی و هزینه های مالی نداریم، شرکتی در این حجم کار هزینه مالی نداشته باشد خیلی مهم است. نماد ثبهساز نیز عدد بسیار ناچیز است که ناشی از کسب و کار بوده که در مسکن مهر در گذشته ورود کردیم، تعهدات آن ها است که در حال تکمیل است.

از مزایای شرکت های زیر نظر گروه توسعه ساختمان تدبیر می توان به تامین زمین اشاره کرد که شیوه آن مقرون به صرفه است، استراتژی ما در ساخت با هزینه های ثابت است که از تلاطم رونق و رکود بازار دور نگه می دارد. می توان به روش های فروش و کسب درآمد اشاره کرد که الزام داریم حتما از طریق مزایده های عمومی رخ دهد

* به طور کلی اگر بتوانیم دسته بندی کنیم مزیت شرکت های زیر مجموعه شما نسبت به رقبا در بورس چیست؟
مزایا شرکت های ما چند سر فصل دارد؛ نخست تامین زمین است که شیوه آن مقرون به صرفه است، استراتژی ما در ساخت با هزینه های ثابت است که از تلاطم رونق و رکود بازار دور نگه می دارد. همچنین می توان به روش های فروش و کسب درآمد اشاره کرد که الزام داریم حتما از طریق مزایده های عمومی رخ دهد.

به علاوه فضای کاملا رقابتی ایجاد می کنیم تا بهره وری به حداکثر برسد، در حوزه فنی نیز مهندسین مشاور و تیم های اجرایی در کنار شرکا قرار دارند که تلاش شده در صنعت ساختمان جز بهترین ها باشند. از آن سو فعالیت ما در استان ها مزیت است، استراتژی تنوع منطقه ای و رسوخ در بازار را داریم که در جغرافیا جدید وارد شویم، یعنی بسنده به شهرهای درجه یک نکردیم و در شهرهای درجه دوم نیز وارد شدیم.

این کار نیز به این دلیل دنبال می شود که سیکل های رونق و رکود به دلیل اینکه از شهرهای بزرگ شروع و بعد به شهرهای کوچک یا از کاربری به کاربری دیگر منتقل می شود، کل محصولات ما در شهرهای مختلف گسترده شده و این موضوع در افزایش حاشیه سود درآمدی موثر بوده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha