تحریم و مشکلات بانکی، مهم‌ترین مانع صادرات محصولات باغی و کشاورزی است
رئیس اتاق بجنورد:

تحریم و مشکلات بانکی، مهم‌ترین مانع صادرات محصولات باغی و کشاورزی است

رئیس اتاق بجنورد، با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه، تحریم و مشکلات بانکی را مهم‌ترین موانع استفاده از این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بجنورد با تأکید بر اهمیت بازگشایی بازارچه مرزی، خواستار توجه ویژه استاندار بر پیگیری بازگشایی بازارچه مرزی بین استان خراسان شمالی و ترکمنستان شد.

سعید پورآبادی در جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی ضمن تشریح عملکرد این شورا، اظهار کرد: مسئله سود مرکب بانک‌ها و قیمت گاز صنایع دو موضوعی بود که با پیشنهاد خراسان شمالی در کشور مطرح شد و به نتیجه رسید.

پورآبادی در ادامه با اشاره به موانع پیش رو صادرات محصولات باغی و کشاورزی خراسان شمالی، گفت: تحریم و مشکلات بانکی برای بازگشت ارز مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در این حوزه است.

رئیس اتاق بجنورد در ادامه به تشریح دستاوردهای سفر هیئت تجاری خراسان شمالی به کشور قزاقستان پرداخت و تصریح کرد: اهدای ۱۰ هکتار زمین به خراسان شمالی از سوی کشور قزاقستان، دریافت ۴ دفتر تجاری در استانداری آلماتی، اتاق بازرگانی، شهرداری و دانشگاه این شهر برای افزایش ارتباط تجاری و توافق بر سر کشت فرا سرزمینی و خواهرخواندگی مرکز خراسان شمالی با آلماتی ازجمله این دستاوردها است.

وی افزود: اکنون هر سرمایه‌گذار و پژوهشگری که بخواهد به کشور قزاقستان سفر کند با اختیارات اتاق بجنورد این اتفاق میسر خواهد بود.

پورآبادی در انتها گفت: خراسان شمالی تنها استان مرزی کشور است که از این نعمت استفاده نمی‌کند لذا از استاندار جدید خواستاریم به راه‌اندازی بازارچه مرزی توجه ویژه داشته باشند.

فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی ایجاد نقطه مشترک بین بخش خصوصی و دولت است

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید زمینه حضور در بازارهای جهانی برای تجار و بازرگانان فراهم کند، گفت: فلسفه تشکیل اتاق ایجاد نقطه مشترک بین بخش خصوصی و دولت است.

وی گفت: خراسان شمالی پتانسیل‌های زیادی دارد باید بازار جهانی این ظرفیت‌ها را پیدا کرد چراکه دنیا بیش از گذشته رقابتی شده و چاره‌ای جز صادرات نداریم.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اقتصاد و معیشت مردم مهم‌ترین رکن پیشرفت کشور است گفت: فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی ایجاد نقطه مشترک بین بخش خصوصی و دولت است تا از مراجعه انفرادی بازرگانان و تولیدکننده‌ها جلوگیری شود و از سوی دیگر با یک زبان مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی بازار ترکمنستان در اختیار تجار ایرانی قرار گرفت که غفلت، این بازار را به دست ترک‌ها دارد و لازم است ازاین‌پس اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

وی تصریح کرد: باید خود را باور کنیم و اقدامات لازم را برای صادرات و عرضه بیشتر محصولات انجام دهیم.

قنبری، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در ادامه گفت: این استان با تولید سالانه هزاران تن محصولات مختلف زراعی و دامی، قطب تولید محصولات کشاورزی است که با توسعه صادرات زنجیره تأمین امنیت غذایی کشاورزی در این منطقه کامل می‌شود.

وی افزود: کشاورزان خراسان شمالی با سختی و کمبودهای فراوان به‌ویژه در دسترسی به آب زراعی، محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند ولی هم‌زمانی ورود محصولات سایر استان‌های کشور به بازار مصرف، باعث می‌شود که تولیدات با کیفیت کشاورزان، امکان عرضه به بازار را نداشته باشد.

وی ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی در استان باعث شده تا ارزش‌افزوده‌ای نصیب کشاورزان نشود و گاه حتی برداشت محصول برای کشاورز به‌صرفه نباشد درصورتی‌که اگر یک کارخانه بتواند محصول کشاورزی را فراوری و وارد بازار مصرف کند، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، مسیر توسعه کشاورزی را در منطقه هموار می‌کند.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha