۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
 کارگران باید از حقوق خود در بیمه کارگری برخوردار شوند
رئیس اتاق اصفهان:

کارگران باید از حقوق خود در بیمه کارگری برخوردار شوند

مشکلات فعالان اقتصادی به‌منظور دریافت مفاصاحساب قراردادهای پیمانکاری انفرادی و قطع بیمه کارگران دارای پروانه کسب در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، صد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان برگزار شد. در این نشست، بررسی قطع بیمه کارگری برق‌کاران ساختمانی دارای پروانه کسب و همچنین مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص دریافت مفاصا حساب قراردادهای پیمانکاری انفرادی را در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتاق اصفهان در این نشست، گفت: بیمه کارگری به‌منظور حفظ حقوق کارگران در نظر گرفته شد اما در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که بیمه شده نمی‌تواند از حقوق حقه خود استفاده کند و لازم است این مسئله به شورای گفت‌وگوی مرکزی ارجاع داده و پیشنهادات اتاق اصفهان مطرح شود.

مسعود گلشیرازی در ادامه ضمن تشکر از زحمات کادر درمان در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: پس از عبور از پیک پنجم بیماری کرونا، با انجام واکسیناسیون عمومی و ایجاد و تعدد مراکز واکسیناسیون در حال حاضر به وضعیت پایداری در استان در زمینه کنترل این بیماری رسیده‌ایم که انتظار می‌رود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نتیجه مطلوب‌تری عاید شود.

گلشیرازی در ادامه از اعزام اولین هیئت تجاری به کشور ارمنستان سخن گفت و افزود: پس از سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران و حضور ایشان در اتاق اصفهان، اولین هیئت تجاری از سوی اتاق اصفهان از زمان شروع بیماری کرونا تاکنون، با هدف شرکت در Expo ۲۰۲۰ به ارمنستان اعزام شد و شرکت‌های اصفهانی با حضور در این نمایشگاه وارد مراودات تجاری در سطوح بین‌المللی شدند.

وی خبر داد: با هدف توسعه مناسبات تجاری ایران و سوریه نیز ساختمان اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در شهر دمشق در آبان ماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد و طبقه‌ای از این ساختمان نیز به اتاق اصفهان اختصاص داده شده است تا به‌عنوان دفتر اتاق اصفهان و رابط فعالان اقتصادی عمل کند. در اتاق اصفهان هم‌اکنون میزهای تجاری با کشورهای هدف همسایه نیز شکل گرفته است که امید است با اجرای برنامه‌های تدوین شده بتوان مسیر را برای فعالان اقتصادی هموارتر کرد.

رئیس اتاق اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر ضرورت اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: طبق قانون، مصوبات شورای گفت‌وگو و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لازم‌الاجرا بوده و ضمن تقبیح اقدام مدیران دستگاه‌های اجرایی به هر دلیل بر عدم اجرای بسته، لازم است از سوی رئیس شورا تذکرات لازم به برخی نهادهای خاطی داده شود.

همچنین عباس رضایی، استاندار اصفهان با تأکید بر ضرورت واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا گفت: بنا بر آماری که در طول پیک پنجم بیماری کرونا به دست آمده است، مشخص می‌شود که میزان مرگ‌ومیر کادر درمان، که اولین گروه دریافت‌کننده واکسن کووید-۱۹ بودند، صفر بوده است.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان اضافه کرد: علیرغم اینکه در ابتدا محدودیت‌هایی در تهیه واکسن وجود داشت اما با تلاش فراوان، واکسن کافی در سطح استان تهیه و توزیع شده است و هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واکسن در استان وجود ندارد.

رضایی ادامه داد: ازآنجایی‌که خواسته یا ناخواسته سویه‌های جدید بیماری نیز وارد کشور خواهند شد و پیک ششم را پیش رو خواهیم داشت لذا توصیه می‌شود که تمامی افراد موضوع واکسینه شدن را جدی گرفته و هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به برخی موارد مطرح شده مبنی بر عدم اجرای مصوبات شورای گفت‌وگوی و همچنین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اذعان کرد: عدم اجرای مصوبات و بسته‌های شورای گفت‌وگو و همین‌طور ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نیست و تمامی نهادهای اجرایی ملزم به اجرای این مصوبات هستند.

در ادامه، پیشنهاد کارگروه کارشناسی شورا در خصوص قطع بیمه کارگری برق‌کاران ساختمانی دارای پروانه کسب توسط سازمان تأمین اجتماعی بررسی شد.

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در این نشست گفت: به‌منظور رصد افرادی که به‌صورت انفرادی خدمات فنی ارائه می‌کردند به این افراد، پروانه کسب اعطا شد، اما در سازمان تأمین اجتماعی بیمه این‌گونه افراد قطع شده است که درخواست داریم سازمان تأمین اجتماعی بررسی کند.

سپس محسن ریاضی، سرپرست اداره کل سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، با بیان اینکه هیچ‌گونه قطعی بیمه وجود ندارد گفت: افرادی که بیمه آن‌ها قطع شده است می‌توانند با پرداخت سی درصد سهم خود بیمه شوند، اما قطع بیمه افرادی که معافیت کارفرما دارند مربوط به موافقت‌نامه‌ای است که در استان اصفهان امضا شده بوده است تا این افراد با دریافت پروانه کارفرما محسوب شوند.

ریاضی توضیح داد: بیمه این افراد به‌صورت خودکار توسط سامانه قطع شده بود که در حال حاضر این مسئله با پیگیری‌های انجام شده بررسی و این مشکل از طریق نامه‌ای که در تاریخ ۱۶ شهریورماه توسط ستاد مرکزی اعطا شده، مرتفع شده است.

در ادامه مشکلات فعالان اقتصادی به‌منظور دریافت مفاصا حساب قراردادهای پیمانکاری انفرادی از اداره کل تأمین اجتماعی استان نیز موردبحث و بررسی واقع شد و پیشنهاد شد تا سازمان تأمین اجتماعی ضمن اظهارنظر صریح مفاصا حساب ارائه کند یا در نامه تکلیف مشخص شود.

محسن ریاضی در این خصوص نیز تصریح کرد: این مسئله مربوط به پیمانکاران حقیقی افرادی است که در بخشنامه ۱۱,۳ تکلیف شده است و بر طبق قوانین دیوان عدالت اداری، قراردادهای پیمانکاری انفرادی مشمول ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی نیست و این بدین معناست که مفاصا حساب وجود نداشته و موضوعیت ندارد.

محمدرضا حبیبی رئیس‌کل دادگستری اصفهان نیز اضافه کرد: مشکل به وجود آمده به دلیل عدم آگاهی کافی از قوانین است و قرارداد پیمانکاری نیست نباید به دنبال مفاصا حساب باشد.

در ادامه بند مورد اختلاف بسته حمایتی اداره کل تأمین اجتماعی استان و پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تمدید مصوبه بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی موردبحث قرار گرفت.

سرپرست اداره کل سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در این مورد نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در سازمان تأمین اجتماعی طبق قوانین مصوب، دو نوع مفاصا حساب وجود دارد یکی در خصوص کارگاه‌هایی که بوده، هستند و خواهند بود و همچنین دیگری در خصوص کارگاه‌هایی که به دلیل ورشکستگی و یا انحلال و ... ارتباط آنها با سازمان قطع خواهد شد و وجود خارجی نخواهند داشت.

ریاضی اظهار کرد: طبق قوانین موجود، چنانچه کارگاه‌هایی در وضعیت نقل‌وانتقال، انحلال و یا ورشکستگی باشند این بازرسی ۱۰ ساله اتفاق خواهد افتاد که سازمان تأمین اجتماعی اصفهان نیز خود این پیشنهاد را مطرح کرده است که این بازرسی به‌صورت یک‌ساله انجام شود.

در انتهای این نشست، بسته حمایتی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سال ۱۴۰۰ بررسی شد و مدیرکل این سازمان گزارشی از این بسته ارائه داد.

کامران کلانی، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: بسته حمایتی سال ۱۴۰۰ شامل ۷ بند در ۹ موضوع است و بر چند اصل محوری ازجمله توسعه دولت الکترونیک و شفافیت، توجه ویژه به آموزش در همه سطوح، توسعه علمی بخش تعاون، توجه به اصل محوری مهارت در اشتغال و همچنین بهبود اکوسیستم کارآفرینی تکیه دارد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از صحبت‌هایش از پیگیری مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در خصوص رفع صفت سخت و زیان‌آوری مشاغل نیز سخن گفت.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha