۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
مزایا و معایب تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟
«بازار» تست و بررسی کرد

مزایا و معایب تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

نقاط قوت تارا در پیست آزادی فرمان پذیری و هندلینگ مطلوب، پایداری مناسب و کابین با کیفیت و بی صدا هست و نقاط ضعف آن شتاب گیری ضعیف،کم فرمانی و کله زنی در زمان ترمزگیری است.

بازار؛ گروه خودرو: تارا به عنوان جدید ترین محصول خودروساز نخست کشور معرفی می‌شود؛ خودرویی که پس از بدعهدی فرانسوی‌ها در خصوص عدم اجرای برنامه تولید پژو ۳۰۱ با ظاهری تازه در کلاس سی سدان برپایه پلت‌فرم PF۱ پژو طراحی و تولید شد. یکی از محصولات پسا برجامی گروه صنعتی ایران خودرو که بعد از فراز و نشیب بسیار بازگشت تحریم‌ها با ایجاد تغییرات عدیده بر روی آن متولد شد.

این خودرو که نام تارا را گرفته به عنوان گران ‌ترین محصول آبی‌ پوشان جاده مخصوص شناخته می شود که در کارخانه بهای ۲۹۰ میلیون تومانی و در بازار در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. در ادامه نتیجه تست و بررسی تارا  توسط «بازار» در پیست آزادی را خواهید خواند.

مزایا و معایت تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

بررسی طراحی خودرو
طراحی نمای جلو خودرو با الگو برداری چهره یوز ساخته شده است، تارا جز نخستین خودروهای ایران خودرو است که سبک روز طراحی در آن لحاظ شده است؛ چراغ‌های باریک و کشیده، جلو پنچره شش ضلعی، کاپوت با خطوط تیز و حجم‌های استخوانی در کنار سپر مرتفع نمای ظاهری به نسبت متفاوتی از سایر خودروهای ایران خودرو ایجاد کرده است.

در نمای عقب خودرو چراغ یکپارچه با گرافیک المان شهری، سپر مرتفع و در صندوق عقب کوتاه، نمای خودروهای لیفت بک را به خود گرفته است. در نمای جانبی نیز نسبت به پژو ۳۰۱ تغییرات ملموس ‌تری رخ داده و ایران‌ خودرو سعی کرده تناسبات محصول فرانسوی را روی این خودرو حفظ کند. هر چند باید اشاره داشت، طراحی جلو خودرو با نمای عقب آن همخوانی ندارد، اما تلاش شده با خط شخصیت(کارکتر لاین) این عدم هماهنگی مرتبط شود.

هرچند مواد اولیه به کار رفته در قطعات تارا با کیفیت‌تر شده است، اما خشک بودن در اجزای داخل آن همچنان وجود دارد

کابین جادار با طراحی متفاوت
کابین تارا بر خلاف سایر محصولات ایران ‌خودرو، طراحی جدیدتر و البته فرانسوی ‌تری دارد. زمان نشستن در کابین نخستین موضوعی که به راننده یا سرنشین احساس تفاوت را منتقل می‌کند، صندلی‌های این خودرو است. صندلی‌های سایر محصولات ایران خودرو در زمان نشستن برای رانندگی، حس کرختی و خشک بودن را منتقل می‌کند، اما در این خودرو طراحی قابل قبولی براساس دهک قدی مشتریان داخل کشور رعایت شده است. چیدمان قطعات، قرارگیری موقعیت فرمان و دسترسی به آپشن‌ها به نسبت محصولاتی مانند دنا، بهبود یافته است. هرچند مواد اولیه به کار رفته در قطعات این خودرو با کیفیت‌تر شده است، اما خشک بودن در اجزای داخل آن همچنان وجود دارد.

نمای کابین از محل قرارگیری دریچه‌های سیستم تهویه، نمایشگر، سیستم‌ تهویه برقی و  کلیدهای شیشه‌ها در میان کنسول حس محصولات سیتروئن را به سرنشین منتقل می‌کند. به بیانی بهتر هنوز نمایی از پژو ۳۰۱ در این خودرو حفظ شده و برخلاف بیشتر محصولات ایران‌ خودرو دیگر خبری از کلید روی در راننده، برای تارا تازه نفس نیست.

در تارا در قسمت جلو خودرو مانند بیشتر محصولات فرانسوی دستگیره در بالا سر راننده و سرنشین وجود ندارد، سانروف برای این خودرو تعبیه نشده، ‌ این در حالی است که آپشن مذکور جز خواسته‌ اصلی مشتریان این خودرو در داخل بازار است. فضای پای سرنشینان جلو و عقب با توجه به کلاس این خودرو قابل قبول است و در سفرهای طولانی مدت سرنشینان را مانند محصولات دیگر این خودروسازی از جمله دنا و خانواده پژو خسته نمی‌کند.

قابلیت جدیدی که ایران خودرو برای تارا در نظر گرفته، صندلی‌های تاشو عقب این خودرو و افزایش فضای صندوق عقب است، از این مزیت معمولا خودروهای هاچ بک در بازار داخل کشور استفاده می‌کنند، اما این نخستین محصول داخلی سدان مجهز به این آپشن است.

مزایا و معایت تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

آپشن‌ها و ایمنی
تارا مجهز به چهار کیسه هوا برای سرنشینان، کروز کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، فشار باد تایر و حسگر باران در نسخه دستی است. در زمان ورود به کابین تارا، نخستین موردی که توجه جلب می‌کند، چیدمان قطعات به ویژه قرارگیری نمایشگر در کنسول میانی است، صندلی‌های نسخه دستی تارا که به تست آمده بود از نوع دستی بود.

ایران خودرو برای افزایش ایمنی تارا از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال استفاده کرده، به طور مثال ایربگ جز سیستم‌های ایمنی غیرفعال و سیستم کنترل پایداری جز فناوری‌های ایمنی فعال است. نکته قابل تامل در اینجاست که تارا مجهز به ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ خودرو است.

مزایا و معایت تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

خبرنگار خبرگزاری بازار، در زمان تست تارا برای بررسی عملکرد پایداری خودرو، هنگام حرکت تغییر مسیرهای ناگهانی را اعمال می‌کرد، که این خودرو پایداری قابل قبولی از خود نشان می‌داد

پشت فرمان تارا
تارا با پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز به سیستم سی‌وی‌وی‌تی است، این موتور همان TU۵ پلاس بوده که با نام EC۵ شناخته می‌شود. پیشرانه‌ای که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرت ۱۱۰ اسب بخاری به چرخ‌های جلو برای حرکت منتقل می‌کند.

هنگام ورود به کابین این خودرو، سوار و پیاده شدن سرنشینان نسبت به سایر محصولات ایران خودرو بهبود یافته است. هنگام قرارگیری راننده پشت فرمان، دسترسی به تجهیزات و ارگونومی آن‌ها و موقعیت قرارگیری فرمان، دسته دنده، پدال‌ها و صندلی در وضعیت مطلوب قرار دارد. اما میدان دید راننده به طرفین به ویژه قسمت عقب خودرو با نقاط کور فراوانی همراه است. از همین رو  تارا در نسخه دستی نیاز جدی به دوربین دنده عقب دارد.

در زمان حرکت با تارا، تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و پدال کلاچ نسبت به سایر محصولات ایران خودرو از نرمی قابل توجهی برخوردار است. در زمان حرکت با این خودرو، نباید انتظار شتاب ناگهانی و سریع را داشته باشید، نخستین موردی که توجه راننده یا سرنشین را در زمان حرکت حتی با دور موتور بالا به خود جلب می‌کند، کابین بی صدا و آرام این محصول است. ایران خودرو برای تارا کابینی با عایق‌های حرارتی و صدا قابل قبول طراحی کرده است.

زمان تعویض دنده هر چقدر دور موتور بالا باشد، دچار افت نسبی خواهد شد و برخلاف موتور ملی که دور موتور به لطف سنسور کلاچ حفظ می‌شود، در این خودرو کاهش دارد. طراحی آیرودینامیکی و کابین خودرو در زمان حرکت با سرعت‌های بیشتر از ۶۰ کیلومتر به گونه‌ای است که کمترین حس سرعت به راننده منتقل می‌شود. فرمان این خودرو از نوع برقی بوده که نرمی فراوانی در زمان گردش ایجاد می‌کند، اما برخلاف فرمان‌های برقی متداول در بازارهای جهانی، حساسیت به سرعت در آن وجود ندارد. رفتار فرمان نرم این خودرو مشابه خودروهای کم فرمان بوده و تغییر ملموسی نسبت به افزایش سرعت دارد. هندلینگ این خودرو در زمان حرکت با سرعت‌ها بالا یا نیاز به تغییر مسیر ناگهانی باتوجه به فرمان برقی آن قابل قبول بود.

ایران خودرو برای افزایش ایمنی این محصول از سیستم کنترل پایداری استفاده کرده است، عملکرد این سیستم در پیچ‌ها و البته مسیرهای که نیاز به ترمزگیری دارند به گونه‌ای است که راننده را مجبور به ترمزگیری نمی‌کند. سیستم تعلیق طراحی شده برای این محصول با جذب بیشترین ارتعاش، کیفیت سواری را افزایش داده است، تقویت دسته موتور و گیربکس تارا لرزش تولید شده از این سیستم‌ها را جذب و فرکانس ارتعاش را کاهش می‌دهد. اما میزان نیروی گریز از مرکز هنگام دور زدن در پیچ، نیروهای جانبی ایجاد می‌کند که سرنشینان در عقب خودرو احساس راحتی سفر نخواهند داشت.

خبرنگار خبرگزاری بازار، در زمان تست تارا برای بررسی عملکرد پایداری خودرو، هنگام حرکت تغییر مسیرهای ناگهانی را اعمال می‌کرد. پایداری خودرو در زمان تغییر مسیر به دلیل کم فرمانی و سختی فنر بندی محور عقب خودرو، قابل قبول بود. اما در زمان ترمزگیری علیرغم وجود سیستم کنترل پایداری، تمایل به کله زنی در خودرو وجود داشت.

قدرت ترمزگیری خودرو به دلیل وجود چهارچرخ دیسکی، سیستم کنترل پایداری و بهبود فنربندی از سرعت ۸۰ تا صفر کیلومتر قابل قبول بود، البته شرایط دینامیکی و جاده به دلیل گرما و داغ بودن خودروها در زمان تست چندان مطلوب نبود. شتاب گیری خودرو به ویژه افزایش سرعت از حالت سکون تا صد کیلومتر در سرعت با تنبلی و اینرسی همراه بود، خبرنگاران این رسانه این ویژگی را در دو حالت روشن و خاموش بودن کولر خودرو تست کردند.

مزایا و معایت تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

صدای پیشرانه و دمای آب
موتور TU۵ یکی از پیشرانه‌های کم استهلاک خانواده پژو محسوب می‌شود، اما این پیشرانه طبع دمای گرم دارد. یکی از مشکلات رانندگان داخلی با آمپر و دمای آب در تارا مرتفع شده بود. این خودرو نخستین محصول ایران‌خودرو است که سیستم خنک‌ کاری آن مجهز به فن دمنده به جای مکنده است. به بیانی بهتر، فن این خودرو در داخل محفظه موتور و پشت رادیاتور قرار دارد. این مساله سبب شده بود در زمان تست و فشارهای ناگهانی به خودرو حتی با روشن بودن کولر، دمای آب چندان افزایش جدی نداشته باشد.

صدای پیشرانه به دلیل استفاده از سیستم سی‌وی‌وی‌تی و پمپ روغن متغیر، در کمترین حالت بود. در پوش موتور نیز کمک کرده بود در زمان باز کردن کاپوت کمترین مقدار صدای احتراق یا عملکرد قطعات فلزی شنیده شود. در این جا باید تاکید کرد، پاشنه آشیل برخی از محصولات چینی و داخلی سیستم سی‌وی‌وی‌تی بوده و اگر راننده توجه به روغن موتور نداشته باشد، زمینه لازم جهت خرابی شیرهای او سی وی را فراهم می‌کند، این موضوع در تارا نیز صدق خواهد کرد.

مزایا و معایت تارا در پیست آزادی| ستاره ایران خودرو چگونه عملکردی دارد؟

در کنار معایبی که در گزارش آورده شده می‌توان به ضعف‌های از قبیل؛ محل جانمای نامناسب دی لایت(چراغ روز)، نقاط کور به ویژه دید به عقب و تعویض دنده کند اشاره داشت

نتیجه گیری
به طور کلی می‌توان به مزایای ستاره ایران خودرو اشاره داشت که شامل کابین باکیفیت و بی صدا، پیشرانه بهبود یافته، پایداری و ایمنی بالا، راحتی سفر سرنشینان، کابین جادار و سیستم‌های رفاهی قابل قبول است.

در کنار معایبی که در گزارش آورده شده می‌توان به ضعف‌های از قبیل؛ محل جانمای نامناسب دی لایت(چراغ روز)، نقاط کور به ویژه دید به عقب، کله زنی خودرو در زمان ترمزگیری ناگهانی، عدم حساسیت فرمان به افزایش سرعت و کاهش عملکرد در صورت گرم شدن، تعویض دنده کند و عدم سیستم تهویه اتوماتیک در نسخه دستی اشاره کرد.

قطعا مدیران گروه صنعتی ایران خودرو می توانند نظرات رسانه ها و مخاطبانشان را به عنوان چراغی برای بهبود محصولاتشان به کار بگیرند و انتظار می رود در نسخه های بعدی این محصول  و دیگر محصولات این خودروسازی این مسائل رعایت شود.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصطفی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      30 36
      واقعا شاهکار مهندسی هست حالا خوبه روشن نشد