۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت
بازار بررسی می‌کند

جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت

نسل جدید جیپ گرند چروکی با یک پیشرانه ۳.۶ لیتر با قدرت ۲۹۰ اسب‌بخار مجهز به کابین بسیار آرام با تجهیزات رفاهی فراوان در آینده نزدیک پا به جاده‌ها خواهد گذاشت.

بازار؛ گروه خودرو: یکی از اس یو وی‌های خوشنام و خوش فروش در آمریکا محصولی از شرکت خودروسازی جیپ به نام گرند چروکی است. این خودرو از سال ۱۹۹۲ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد و از آن زمان تاکنون جیپ توانسته بیش از هفت میلیون دستگاه از این مدل را در بیش از ۹۰ بازار به فروش برساند. اما یکی از سورپرایزهای آغاز سال جاری میلادی، رونمایی از نسل جدید جیپ گرندچروکی بود. نسل چهارم این اس‌یووی میان سایز که با پسوند L شناخته می‌شود در واقع نخستین تجربه جیپ در تولید اس‌یووی سه ردیفه پس از مدل ناموفق کماندر که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد، است. اما مشتریانی که به دنبال نسخه گرند چروکی با دو ردیف صندلی هستند باید تا پایان سال منتظر بمانند. با این مقدمه اجمالی نقدی بر طراحی خارجی و داخلی گرندچروکی جدید خواهیم داشت.

جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت

گرند چروکی جدید را باید یک اس‌یووی بزرگتر از نسل فعلی عنوان کرد. هرچند که رشد ابعادی در نسل جدید هر خودرو، یک مساله منطقی و لاینفک طراحی خودرو به شمار می‌آید، بنابراین طراحان جیپ نسبت به نسل فعلی گرند چروکی، طول آن را ۱۷۸ میلی‌متر، عرض ۲۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۴۴ میلی‌متر افزایش داده‌اند

جذابیت در طراحی منحصر به فرد
گرند چروکی جدید را باید یک اس‌یووی بزرگتر از نسل فعلی عنوان کرد. هرچند که رشد ابعادی در نسل جدید هر خودرو، یک مساله منطقی و لاینفک طراحی خودرو به شمار می‌آید، بنابراین طراحان جیپ نسبت به نسل فعلی گرند چروکی، طول آن را ۱۷۸ میلی‌متر، عرض ۲۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۴۴ میلی‌متر افزایش داده‌اند. با این وجود قامت ۱۸۱۶ میلی‌متری که حدود ۵۶ میلی‌متر با افزایش مواجه بوده، منجربه می‌شود تا راننده نسبت به اطراف دیده بهتری داشته باشد و افراد با قامت بلندتر نیز برای ورود و نشستن در صندلی‌های ردیف دوم و سوم با مشکل روبه‌رو نخواهند شد، با این وجود فضای بار ۴۸۵ لیتر است. رئیس بخش طراحی خارجی جیپ، مارک آلن در این باره می‌گوید؛ در طراحی نسل جدید گرند چروکی نشانه‌هایی از مدل‌های Cj و چروکی ۱۹۸۴ وجود دارد. در نمای جانبی خط کمر برای ایجاد کابین خودرو بزرگتر، پایین آورده شده و در محل اتصال سقف به اسپویلر عقب برای عبور بهتر جریان باد، کمی فرورفتگی ایجاد شده است. ضمن آنکه ستون‌های A نازک‌تر شده و چراغ‌های LED جدید جلو و عقب باریک‌تر از نسل فعلی طراحی شده‌اند. نکته بسیار مهمی که در طراحی نسل جدید گرند چروکی L وجود دارد، این است که برخلاف آنکه ترند طراحی این روزها جلوپنجره‌های عریض شش ضلعی یا پنج ضلعی است، همچنان همان مستطیل‌های عمودی منقطع که فرم آشنای جیپ در جلوپنجره است را حفظ کرده با این وجود که فرم به‌روزتری به خود گرفته است. در مجموع با وجود چراغ‌های باریک در جلو و فرم جدید جلوپنجره و برآمدگی خاص روی کاپوت چهره باوقار و اسپرت را برای گرند چروکی به ارمغان آورده است. نمای عقب نیز به لطف چراغ‌های کشیده با LED افقی و اگزوزهای ذوزنقه‌ای در دو طرف سپر در عین زیبایی، ویژگی اسپرت را به نمایش گذاشته است. رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز برای گرند چروکی L دردسترس است.

جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت

آرام اما لوکس اصل هدف طراحی کابین
کابین گرندچروکی L، لوکس بودن محسوس آن در کنار ویژگی‌های مدرنی که در خود جای داده است، کابین دلنشین و جذابی را برای این اس‌یووی میان سایز فراهم آورده است. صندلی‌های با پوشش چرم پالرمو و استفاده از چوب گردو و بلوط، فضای داخلی را لوکس جلوه می‌دهد. به صورت استاندارد صفحه نمایشگر ۸.۴ اینچی برای پشت آمپر یا ۱۰.۱ اینچی به صورت سفارشی و صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کنسول میانی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو با سیستم کاربری جدید اتصال تعبیه شده است. همچنین غربیلک فرمان جدید مزین به چرم و تزئین چوب، دسته دنده روتاری و استفاده از قطعات کروم از دیگر ویژگی‌های برجسته کابین گرند چروکی L است. از آنجا که نورپردازی به واسطه LED های نواری در کابین که امروزه جزو ترند طراحی داخلی خودروها به شمار می‌آید در کنار سقف بزرگ پانورامیک فضای دلنشینی را فراهم آورده است. در این باره کریس بنجامین ریئس بخش طراحی داخلی جیپ می‌گوید؛ که تمام متریال مورد استفاده در کابین مانند بخش شیشه‌ای براق کنسول میانی، فلز روشن و چوب باعث ایجاد کنتراستی مناسب در فضای داخلی خودرو شده است.

جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت

برای این خودور از یک پیشرانه شش سیلندر با آرایش V شکل به حجم ۳.۶ لیتر تنفس طبیعی آشنا خانواده پنتااستار است که باتوجه به بهینه‌سازی در اتاق احتراق، بلوکه کامل آلومینیوم و تغییراتی در زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها حداکثر ۲۹۰ اسب‌بخار و ۳۴۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند

قوای فنی گرند چروکی
مهندسان قوای محرکه جیپ، برای گرند چروکی L دو پیشرانه قدرتمند فیات-کرایسلر را تدارک دیده‌اند. یکی موتور شش سیلندر با آرایش V شکل به حجم ۳.۶ لیتر تنفس طبیعی آشنا خانواده پنتااستار است که باتوجه به بهینه‌سازی در اتاق احتراق، بلوکه کامل آلومینیوم و تغییراتی در زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها حداکثر ۲۹۰ اسب‌بخار و ۳۴۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه تنفس طبیعی ۳.۶ لیتری پنتا استار جزو ۱۰ پیشرانه برتر صنعت خودرو بوده که شرکت جیپ از آن در گرندچروکی L بهره گرفته است. از سوی دیگر قوی‌ترین قلب تپنده گرندچروکی جدید یک موتور هشت سیلندر با آرایش V شکل به حجم ۵.۷ لیتری اتسمفریک موسوم به همی Hemi است که با نصب سیستم تایمینگ متغیرسازی سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی در پاشش سوخت، حداکثر ۳۵۷ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۹ نیوتون‌متر گشتاور را به ارمغان می‌آورد. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک برای هر دو پیشرانه قابل نصب است و سیستم چهارچرخ محرک به همراه یک جعبه‌دنده دو سرعته که می‌تواند میزان توزیع نیرو و گشتاور را متغیر می‌کند و سامانه چهارچرخ محرک Quadratrac منحصربه‌فرد قدرت و گشتاور را باتوجه به ماژول کنترل الکترونیکی مدیریت و به چهار چرخ منتقل می‌کند. از مهم‌ترین بخش گرند چروکی L می‌توان به سیستم تعلیق جدید مبتنی بر دامپر(کمک‌فنر) بادی موسوم به Quadra-Lift با پنج حالت سواری نرمال، آفرود ۱، آفرود ۲، وضعیت پارک و وضعیت ایرو که تا ۶۰ میلی‌متری قابلیت تغییر پذیری کمک فنر را دارد.

جیپ قوی اما آرام به بازار می‌آید| ۷ نفره به سبک آمریکایی با نهایت ظرافت

سیستم‌ها و تجهیزات رفاهی
در بخش تجهیزات رفاهی جیپ گرند چروکی L دارای دو ماساژور برای صندلی‌های جلو و به صورت آپشنال برای صندلی‌های ردیف دوم نیز قابل سفارش است، سیستم صوتی مکینتاش Mclntosh ۱۷ کاناله با آمپلی فایر ۹۵۰ وات و ۱۹ بلندگو، سردکن و گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، شارژر بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند، سیستم تهویه مطبوع سه گانه با مکانیزم جدید که مانع از آلودگی به داخل کابین می‌شود، سیستم هشدار انحراف از مسیر، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار نقاط کور و شناسایی عابرپیاده، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کمک راننده فعال، سیستم تشخیص خواب آلودگی، سیستم کمک پارک، آینه دید عقب دیجیتال، تشخیص علائم جاده و سیستم هشدار برخورد و... و. اشاره کرد. هرچند زمان دقیق ورود این خودرو به بازارهای جهانی به طور رسمی از سوی چیپ مشخص نشده، اما در زمان ورود به جاده بلندقامتان دیگر را به رقابت جدی دعوت خواهد کرد.

کد خبر: ۹۹٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha