۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
افتتاح ۶۲ طرح زیربنایی و اقتصادی در مناطق آزاد کشور
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد

افتتاح ۶۲ طرح زیربنایی و اقتصادی در مناطق آزاد کشور

مومنی، دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از افتتاح ۶۲ طرح زیربنایی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اختصاص اعتباری معادل ۳۰۵ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش بازار، حمیدرضا مومنی ازندریانی در آیین بهره برداری از طرح‌های زیربنایی و اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور رئیس جمهور افزود: افتتاح این طرح‌ها زمینه اشتغال یک هزار و ۶۳۸ نفر را در مناطق آزاد ارس، ماکو، انزلی و چابهار فراهم کرده است.

وی گفت: مناطق آزاد در راستای تحقق جهش تولید، از شهریورماه سال گذشته یعنی در حدود ده ماه موفق شدند تا پس از وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت رتبه چهارم دستگاه‌های دولتی در رویدادهای افتتاح را به خود اختصاص دهند که این در حالیست که برخی از طرح‌های بزرگ مناطق آزاد از جمله پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در رویدادهای وزارتخانه‌های دیگر مورد بهره برداری قرار گرفتند.

مومنی ادامه داد: نقش این مناطق بدون بهره‌مندی از بودجه‌های دولتی در کنار بزرگترین وزارتخانه‌ها و در خدمت به توسعه اقتصادی کشور به وضوح نمایان شده که لازم است از سهم ۹۰ درصدی بخش خصوصی در این مسیر قدردانی شود.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از نیم درصد مساحت کشور و یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ۴۴ درصد صادرات غیرنفتی و کالاهای تولید شده در این مناطق بوده و فقط ۱۴ درصد واردات به مقصد این مناطق رخ داده است.

مومنی گفت: در ۸ سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی فعال مستقر در این مناطق ۱۰۶ درصد رشد داشته و در اجرای طرح‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با اعمال جذب صنایع فناور، افزایش صادرات و مدیریت واردات در دو سال اخیر، تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی بر پایه تامین زیرساخت‌ها شکل می‌گیرد افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید محور اصلی فعالیت‌های اصلی سازمان‌های مناطق آزاد بر ایجاد زیرساخت‌های سخت متمرکز بوده و علیرغم بهره‌مند نبودن از بودجه عمومی دولت در این ۸ سال، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان‌های مناطق آزاد در طرح‌های عمرانی و زیربنایی هزینه شده است که دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های لژستیکی و صنعتی، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به توسعه شهری و روستایی، ۱۳۰۰ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگی و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز به توسعه آموزش و درمان اختصاص یافته است.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعه ارزش سرمایه‌گذاری محقق شده توسط بخش خصوصی بیش از ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده که علاوه بر آن بیش از ۳۰۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است.

مومنی گفت: این عملکرد نشان از توسعه یافتگی و مطلوبیت زیرساخت‌های فیزیکی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است، البته مناطق آزاد به رسالت خود که جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و صادرات بوده است نیز بازگشته که با توجه به قدم‌های بلند برداشته شده در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شاهد توسعه اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر در این منطقه خواهیم بود.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: ما نخواهیم گذاشت شعار سال روی زمین بماند و با تمام توان آن را اجرا می‌کنیم و یکی از دلایل موفقیت مناطق آزاد در ۸ سال اخیر را می‌توانیم نقدهای دلسوزانه اصحاب رسانه، نخبگان و دانشگاهیان در جهت پیشرفت مناطق اعلام کنیم که با تلاش‌های ۷ دبیر و ۶۶ مدیر عامل سابق این مناطق در مسیر بنیان‌گذاری شده محقق گردیده است.

وی گفت: با توجه به تامین زیرساخت‌های سخت و نرم مورد نیاز که در دستور کار دبیرخانه شورای عالی سازمان‌های مناطق آزاد قرار گرفته است اعلام می‌کنیم که در این مسیر پنجره واحد خدمات الکترونیک بعنوان هسته اصلی در کنار ابزارهای مدرن نظیر اسناد الکترونیک، امضای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و داشبورد هوش سازمانی، وظیفه تسهیل و شفاف سازی در مناطق را بر عهده دارند که در آینده نزدیک بعنوان اتاق شیشه‌ای دسترسی عادلانه به اطلاعات را فراهم می‌آورد.

مومنی افزود: پیاده‌سازی فرآیند مدل سازی اطلاعات دی آی ام در طرح‌های عمرانی اقدامی مهم در راستای تحول دیجیتال در مناطق آزاد کشور مرسوم گردیده که در مناطق آزاد چابهار، کیش و اروند اجرایی شده است.

وی گفت: پیاده سازی آیین نامه دی آی ام در طرح‌های عمرانی کاهش ۳۷ درصدی زمان و ۳۲ درصدی هزینه و افزایش اجرا را در پی خواهد داشت که امروز رونمایی می‌شود.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بهبود محیط کسب و کار در دیگر حوزه‌های تمرکز دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بوده که در این مسیر با برگزاری جلسات متعدد با ۲۶ دستگاه و وزارتخانه، مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی مستقر در مناطق حل و فصل شد، با این حال بهره‌مندی صحیح فعالان اقتصادی و معافیت‌های قانون مالیات بردرآمد و دارایی و مالیات بر ارزش افزوده همچنان از دغدغه‌های اصلی ذینفعان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

مومنی گفت: تامین مالی طرح‌های کلیدی و حضور موثر در بازارهای مالی و پولی از طریق تاسیس بورس بین‌الملل، ایجاد بانک اختصاصی و استقرار بانک آف شور یکی از راهبردهای اصلی دبیرخانه مناطق بوده که اگر با همکاری نهادهای ذیربط همراه می‌شد موفقیت‌های بیشتری در فضای رقابت بین‌الملل حاصل می‌گردید.

دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه امروز در چابهار ۶ طرح با ارزش سرمایه‌گذاری ۲۱۶ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۷۰ نفر به بهره برداری می‌رسد افزود: این طرح‌ها شامل بهره برداری از فاز سوم خط تولید و تست لوله‌های گاز، بهره برداری از هتل سه ستاره گیلان، آماده سازی اراضی ۱۱ هکتاری شهرک یاس و واحد بازیافت آلومینیوم است.

وی در خصوص اقداماتی که برای اولین بار در مناطق آزاد انجام شده است گفت: پیاده‌سازی اولین پنجره واحد، احداث اولین هتل دریایی، ایجاد اولین نیروگاه خورشیدی و مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد شامل اولین فعالیت‌های انجام شده در مناطق آزاد است.

مومنی در خصوص رکورد شکنی‌های انجام شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: این رکورد شکنی‌ها شامل تولید بیش از ده هزار مگاوات برق در قشم، تولید یک میلیون تن فولاد، ایجاد هاب پتروشیمی و بزرگترین گلخانه خاورمیانه و بیشترین سرمایه‌گذاری معادل ۳۷۰ درصد است.

کد خبر: ۹۷٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha