۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۵
تغییر قوانین مناطق آزاد به ضرر صنعت خودرو| دولت آینده جامه عمل به شعار سال بپوشاند
مدیر بازاریابی و فروش آمیکو عنوان کرد

تغییر قوانین مناطق آزاد به ضرر صنعت خودرو| دولت آینده جامه عمل به شعار سال بپوشاند

ترکی مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی آمیکو، به بازار گفت: متاسفانه قوانینی که در مناطق آزاد وجود داشت و می‌توانست به تولید خودرو با هزینه کمتر کمک کند، در حال تغییر است.

بازار؛ گروه خودرو: در سایه نبود حمایت‌های لازم از واردات و عدم تقسیم بازار خودرو میان تولیدکنندگان و واردکنندگان، سیاستگذاران این صنعت هر روز تصمیم جدیدی را برای این مساله می‌گیرند. به تازگی بحث واردات خودرو توسط خودروسازان مطرح شده است، طرحی که می‌تواند سایه فعالیت خودروسازان دولتی را بر سر خودروسازان بخش خصوصی و واردکنندگان بیش از گذشته سنگین کند. مساله‌ای که امید به ورود خودروهای جدید را  با عدم دانش کافی خودروسازان (نقل از کارشناسان) در بر خواهد داشت. حال باید دید که پس از انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید، چه تصمیماتی برای این صنعت اتخاذ خواهد شد. براین اساس به سراغ حمید ترکی مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی آمیکو رفتیم تا این مساله را بررسی کنیم.

* آمیکو با ارائه محصول پیکاپ توانسته نیاز بازار نسبت به این کلاس را تامین کند، از سویی شاهد هستیم نسخه تیون شده آن برای آفرود نیز تولید کردید، این مدل می‌تواند نیاز مشتریان را پاسخ دهد؟
گروه صنعتی آمیکو سیاست اصلی خود را تولید خودروهای سنگین می دانست، اما از سال ۱۳۹۲ با تولید پیکاپ آسنا وارد تولید این کلاس از خودرو ها شد. در همان زمان که هدف گذاری تولید این خودرو انجام شد، نگاهی به نیاز افرادی که به دنبال محصول آفرود، سازمان‌های خاص یا علاقمندان به طبیعت گردی هستند، داشت. این خودرو باتوجه به مشخصات فنی و ابعاد مناسب، کاربری‌های فراوانی را می‌تواند داشته باشد. برای این خودرو می‌توان از تجهیزات امداد و نجات تا حمل کالاهای اساسی و دولتی مورد استفاده قرار گیرد. تاکنون استقبال مناسبی از آسنا توسط مشتریان در بازار شکل گرفته است.

خودروسازی یک صنعت بین‌المللی هست، حتی بزرگترین خودروسازان دنیا نیز صفر تا صد اقلام خودروهایشان خود کفا نیستند، ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و عملا قطعات خود را از منابع مختلف تامین می‌کنیم

* آمیکو به عنوان خودروساز بخش خصوصی برای تولید محصولات خود از شروع تحریم تاکنون با چه مشکلاتی مواجه بوده است؟
خودروسازی یک صنعت بین‌المللی است، حتی بزرگترین خودروسازان دنیا نیز صفر تا صد اقلام خودروهایشان خود کفا نیستند. می‌بینید خودرویی آلمانی، برخی از قطعات آن در فرانسه، چین یا غیره تولید می‌شود. بنابراین تامین کنندگان در تمام دنیا پخش هستند. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و عملا قطعات خود را از منابع مختلف تامین می‌کنیم، مهم‌ترین و بزرگترین مشکل ما بحث تحریم‌ها است که ما را در تامین و خرید اقلام و انتقال مالی دچار مشکل کرده است. به عنوان مثال برخی از تامین کنندگان به دلیل تحریم‌ها تمایلی به همکاری با ما را نداشتند و برخی دیگر تمایل داشتند اما با چالش مالی مواجه بودند. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

تغییر قوانین مناطق آزاد به ضرر صنعت خودرو | دولت آینده جامه عمل به شعار سال بپوشاند

* به تازگی بحث واردات خودرو توسط خودروسازان مطرح شده است، شما به عنوان بخش خصوصی می‌توانید در این راستا فعالیت داشته و علاقه به ورود در این بخش دارید؟
ما یک شرکت تولیدی هستیم و اشتغالزایی قابل توجهی را به همین واسطه ایجاد کردیم. نگاه ما نگاه تجاری نبوده و نیست، بلکه دیدگاه تولیدی داریم و علاقمند هستیم که تولید را در کشور انجام داده و بتوانیم روی محصول ارزش افزوده ایجاد کنیم نه اینکه صرفا وارد کننده باشیم. سیاست‌های شرکت تا کنون تولید بوده و قطعا برای تولید، واردات قطعات خواهیم داشت. اما فعالیت واردات خودرو کامل نداشته و سیاست آن را نداریم. معتقدیم صنعت خودرو با تولید علاوه بر ایجاد اشتغال سبب رونق در قطعه سازان، انتقال دانش فنی و ایجاد بازار صادراتی می‌شود. ما جز معدود شرکت‌های هستیم که برند اختصاصی آمیکو را داریم، با این برند می‌توانیم در هر جای دنیا حضور پیدا کنیم.

از دولت آینده توقع داریم سیاست‌ تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها را به طور کامل و جدی اجرایی کنند. متاسفانه قوانینی که در مناطق آزاد وجود داشت و می‌توانست به ما در تولید خودرو با هزینه کمتر برای مشتری کمک کند، به آرامی حمایت‌ها درحال تغییر است

* به نظر شما پس از انتخابات و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، در صورت بهبود روابط بین‌المللی و امکان تعامل با خودروسازان جهانی، چه تغییری در فعالیت شما ایجاد خواهد شد؟
همیشه زمانی که بیان می‌کنیم تاثیر محیط در صنایع اثر دارد، دو محیط را مد نظر داریم؛ نخست محیط کلان که همان بخش عمومی جامعه است، دوم محیط خرد یا فضای صنعت است. محیط کلان شامل شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژی است، در شرایط فعلی کشور تاثیر شرایط اقتصادی و سیاسی را می‌توان در صنعت شاهد بود. به محض اینکه به ثبات سیاسی دست یابیم که تحریم‌ها برداشته شود، فرآیند کار بسیار آرام‌تر خواهد شد. این موضوع به نفع ما برای تعامل در بازارهای بین‌المللی جهت واردات قطعات یا صادرات محصولات به بازارهای هدف است. هرچند نباید محیط خرد را نیز فراموش کرد که قوانین حاکم در آن به شدت تاثیرگذار است. از دولت آینده توقع داریم سیاست‌ تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها را طور کامل و جدی اجرایی کنند. متاسفانه قوانینی که در مناطق آزاد وجود داشت و می‌توانست به ما در تولید خودرو با هزینه کمتر برای مشتری کمک کند، به آرامی حمایت‌ها درحال تغییر است. این موضوع نیز با شعار مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید منافات دارد. انتظار ما از دولت آینده این هست که از تولیدکنندگان حمایت کند و اگر این حمایت‌ها نباشد، تولید خودرو با هزینه کمتر برای مشتری کار آسانی نخواهد بود. اگر این حمایت‌ها نباشد، رقابت با واردکنندگان کار آسانی نخواهد بود.

* بزودی جشنواره آفرود در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد، به نظر شما برگزاری نمایشگاه در شرایط فعلی می‌تواند چه کمکی به شما کند؟
نمایشگاه یکی از راه هایی است که خودروسازان و تولیدکنندگان با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کند، بعضا مشتریان در نمایشگاه‌ها انتظارات و انتقادات خود را به خودروسازان منتقل می‌کنند. این موضوع می‌تواند بازخورد مناسبی از بازار به خودروسازان ارائه دهد، همچنین فرصتی مغتنم برای همه تولیدکنندگان است که حضور مناسب برای عرضه محصولات داشته باشند. هرچند که شیوع کرونا برگزاری نمایشگاه‌ها را کم کرده است، اما امیدواریم به زودی مجدد نمایشگاه‌ها مستمر برگزار شود.

کد خبر: ۹۲٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha