۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
پلاک تاریخی راهی برای حفظ خودروهای کلاسیک
یک عضو کانون جهانگردی در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد

پلاک تاریخی راهی برای حفظ خودروهای کلاسیک

باقری عضو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در خصوص پلاک تاریخی گفت: خودروهایی که اصالت داشته و به صورت فابریک باشند با مراجعه به کانون جهانگردی و کارشناسی‌ها، صاحب پلاک تاریخی می‌شوند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروهای کلاسیک یکی از بخش‌ها جذاب و ویژه صنعت خودرو محسوب می‌شوند. بخشی که در حقیقت اصالت و تاریخ صنعت و کشور را با خود به دوش می‌کشد. طراحی ویژه خودروهای کلاسیک و روح داشتن آن‌ها از نظر مشتریان سبب شده در سال‌های اخیر در میان انبوهی از تکنولوژی و ایمنی‌های جدید، خودروهای جذاب باشند. چندسالی هست که در کشور خودروهای کلاسیک را با پلاک تاریخی در حال تردد می‌بنیم. سوالات متعددی در خصوص دریافت این پلاک و شرایط آن وجود دارد، بنابراین به سراغ  سعید باقری عضو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و رئیس کلوپ موتورسواران کشور گفت‌وگویی در این خصوص داشته باشیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذارند:

* باتوجه به سابقه حضور شما در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، پلاک تاریخی چیست و چگونگه می‌توان آن را دریافت کرد؟
طبق قانون خودروهای که پلاک ملی نداشته و دارای پلاک قدیمی هستند، اجازه تردد در معابر شهری و برون شهری ندارند. به همین دلیل چندین سال پیش کارگروهی تشکیل شد و کانون جهانگردی، تمام مسائل را مطرح کرد. دستاورد آن کارگروه این بود که خودروهای که اصالت داشته و به صورت فابریک هستند، مالکان می‌توانند خودروها را به کانون جهانگردی جهت بررسی تحویل می‌دهند. پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان این خودروها می‌توانند صاحب پلاک تاریخی شده و در سال تردد مشخصی براساس کیلومتر تعین شده داشته باشند. با این حمایت، فضای خودروهای کلاسیک با شور و ذوق مشتریان مواجه شده و مانند گذشته نه چندان دور نیست که خودروها را به سمت اسقاط هدایت کنند. بلکه، اگر خودروها اصالت کافی داشته باشند به جای خاک خوردن در پارکینگ‌ها می‌توانند پلاک تاریخی دریافت کنند.

پلاک تاریخی راهی برای حفظ خودروهای کلاسیک


* سازمان میراث فرهنگی به عنوان بخش متولی در خودروهای کلاسیک، چه حمایتی از این خودروها داشته است؟
یکی از حمایت‌های کانون جهانگردی حضور در نمایشگاه‌ها است، پر بازدیدترین بخش هر نمایشگاهی معمولا به خودروهای کلاسیک منوط می‌شود، این موضوع باعث شده که بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های مختلف راغب به داشتن خودروهای کلاسیک بشوند. حتی در زمان مراجعه بازدیدکنندگان از نمایشگاه سوال می‌کردند خودروهای مانند فولکس واگن بیتل و ب‌ام‌و 2002 و غیره داریم برای دریافت پلاک تاریخی چه کنیم؟ ما نیز آن‌ها را راهنمایی و آگاه از فرآیند اخذ پلاک می‌کردیم. شرکت در چنین نمایشگاه‌های به معنای حقیقی حمایت از خودروهای کلاسیک است.

* تعامل مجموعه ‌داران و افراد متخصص در زمینه بازسازی خودرو با سازمان میراث فرهنگی و کانون جهانگردی به چه شکل است؟
کسانی که در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک فعالیت دارند به دلیل تخصص و تامین قطعات، هم کانون هم مشتریان از افراد فعال در این زمینه استقبال می‌کنند. در روزهای آتی و سال‌های آینده خودروها با پلاک تاریخی و تخصص بازسازی بیش از گذشته خواهد شد. به بیانی بهتر رونق اقتصادی در این بخش نیز صورت خواهد گرفت. کانون در هر نمایشگاهی که مربوط به تیون و خودرو شود حضور پررنگ خواهد داشت و در تیرماه نیز در نمایشگاه شهر آفتاب حضور خواهیم داشت. در بحث تورهای موتورسواری و همایش خودروها کانون قدم دار بوده است.

* شما رئیس کلوپ موتورسواران هستید، کانون برای موتورسواران چه اقدامی انجام خواهد داد؟
حدود یک سال هست که تورهای موتورسواری در معابر شهری را قانونی کردیم. هرچند مدت فراوانی است که به دلیل محدودیت‌های کرونایی مطابق دستور ستاد ملی کرونا، تورها کنسل شده است. در صورت بهبود شرایط تورهای بین‌المللی موتورسواری به کربلا معلی و سایر کشورها خواهیم داشت.

* مدتی پیش نخستین نمایشگاه تیونینگ چندی پیش برگزار شد، به نظر شما استقبال از آن چگونه بود؟
نمایشگاهی که برگزار شد با استقبال فراوانی از سوی مردم و علاقمندان به خودرو مواجه بود. این نمایشگاه در شرایط کرونایی برگزار شد و امیدواریم پس از پایان شیوع این بیماری برگزاری چنین نمایشگاه‌های با رونق بیشتری مواجه باشد.

کد خبر: ۹۱٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha