۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
سومین دوره آموزشی صنایع دستی در نیمروز پایان یافت

سومین دوره آموزشی صنایع دستی در نیمروز پایان یافت

زاهدان- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیمروز گفت: کلاس‌های آموزشی رشته‌های سنتی صنایع دستی در این شهرستان پایان یافت.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، صادق میرحسینی اظهار داشت: این کلاس‌ها توسط مربیان با تجربه‌ای که دارای کارگاه‌های تولیدی هستند و بیشترین نشان ملی مرغوبیت کالا در رشته خامه دوزی سیستان را دریافت کردند، برگزار شده است.

وی گفت: در این دوره که با هماهنگی معاونت صنایع دستی اداره کل صورت گرفت، مقرر شد در سه ماهه آموزشی پایان سالجاری سه رشته صنایع دستی به هنرآموزان شهرستان نیمروز با محوریت آموزش خامه دوزی و یا خُمَک دوزی سیستان در شهر ادیمی ارائه شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیمروز افزود: به همین منظور دوره‌های آموزشی در رشته‌های البسه محلی، خامه دوزی و سیاه دوزی سیستان که از ۱۵ آذر  در این شهرستان آغاز شده بود به علت شیوع ویروس کرونا زودتر به پایان رسید.  

وی بیان کرد: این دوره‌ها در شهر ادیمی شهر خامه دوزی و روستای پیران برگزار شد و ۷۱ کارآموز توسط مربیان این واحد آموزش داده شدند تا علاوه بر احیا و زنده نگه‌داشتن هنرهای سنتی شهرستان، شرایطی فراهم شود که باعث اشتغال هنرآموزان صنایع دستی با پرداخت تسهیلات مناسب و چهار درصد گامی موثر برداشته شود.

میرحسینی ادامه داد: در پایان امسال که مزین به نام رونق تولید ملی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده بود، توانستیم علاوه‌بر آموزش رشته‌های مختلف صنایع دستی به هنرجویان، بویژه در زمینه هنر اصیل و تاریخی خامه دوزی سیستان روند رو به رشدی در زمینه تولیدات و اشتغالزایی این هنر ماندگار در شهر ادیمی شهر هنر خامه دوزی سیستان داشته باشیم و همچنین این هنر زیبا می‌تواند جایگزین خوب و شکیلی نسبت به سایر کالاهای مشابه در کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال مراحل ثبت ملی شهر ادیمی به عنوان شهر ملی خامه دوزی سیستان هستیم، امیدواریم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان با توجه به اینکه هنر اصیل خامه دوزی در بین مردم در حال همه گیرشدن است بتوانیم مکانی دائمی در شهرستان نیمروز برای آموزش، ترویج، تولید و بازارچه فروش صنایع دستی که می‌تواند باعث اشتغالزایی بیشتر این بانوان شود، راه‌اندازی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیمروز گفت: در پایان این دوره‌ها گواهینامه مهارتی از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به هنرجویان اعطا می‌شود.

کد خبر: ۹٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha