۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
ایجاد کریدورهای تجاری جهت توسعه مبادلات
رئیس مناطق آزاد کشور عنوان کرد

ایجاد کریدورهای تجاری جهت توسعه مبادلات

مومنی، رئیس مناطق آزاد کشور گفت: کریدورهای تجاری در راستای بند سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و جهت توسعه مبادلات با کشورهای همسایه ایجاد شده است.

به گزارش بازار، حمیدرضا مومنی در مراسم افتتاح پروژه‌های ملی مناطق آزاد در حضور رئیس جمهور افزود: به این منظور مشوق‌های جدید جهت برقراری مزیت رقابتی تدوین شده است.

وی ادامه داد: میانگین مساحت این مناطق حدود ۱۲ هزار هکتار و بدون مراکز جمعیتی می‌باشد و لذا با توجه به تبیین چالش‌های مناطق آزاد فعلی سعی خواهیم نمود در مناطق آزاد جدید معضلات فعلی به وجود نیاید و با حداکثر کارایی فعالیت خود را آغاز نمایند.

رئیس مناطق آزاد کشور افزود: درآمد سازمان‌های این مناطق صرفا بر توسعه زیرساخت‌های اقتصادی متمرکز شود و ایجاد بانک تخصصی مناطق آزاد مورد تقاضا است. انتظار داریم در آینده‌ای نه چندان دور نسل چهارم مناطق آزاد کشور با رویکرد تخصصی طراحی و به بهره برداری برسد که مطالعات آن در دست اقدام است.

مومنی گفت: مطابق قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، تمرکز مناطق آزاد و ویژه بر تسهیل تولید و توسعه تجارت متمرکز است به نحوی که ۵۸ درصد این مناطق چند منظوره، ۲۳ درصد هاب لجستیکی، ۱۸ درصد تخصصی و ۳ درصد نوآوری محور می‌باشد.

وی افزود: مطابق با تاکیدات دولت بر توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و استفاده از ظرفیت‌های ژئواکونومیک کشور در حال حاضر در مناطق آزاد ۲ خط آهن، ۵ فرودگاه، ۹۹ اسکله، ۵۰ بارانداز، ۳ پایانه صادراتی، هزار انبار، ۱۳۷ سردخانه، مخزن و سیلوی غلات در حال فعالیت بوده که عمده نقش آفرینی به عنوان پشتیبان کشور در جهت تامین کالاهای راهبردی و قاب لجستیکی مبادلات تجاری می‌باشد.

رئیس مناطق آزاد کشور گفت: با تمرکز بر سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات تراز تجاری خارجی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی دو سال اخیر مثبت گردیده است که یکی از دست آوردهای مهم دولت می‌باشد. اصلاح ساختار سازمان‌های مناطق آزاد و دبیرخانه شورای عالی به منظور چابک سازی و بهبود فرآیندها از دست آوردهای سال ۱۴۰۰ می‌باشد و بهره گیری از مدل جدید تامین مالی جهت پروژه‌های کلیدی مناطق و افزایش توان مالی بخش خصوصی و استفاده از آن‌ها به عنوان لنگرهای توسعه اقتصادی از اصل‌ترین رویکردهای دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد می‌باشد.

وی افزود: در این راستا شورای تامین مالی و سرمایه گذاری در کنار پنج شورای تخصصی دیگر با حضور نخبگان علمی و اجرایی کشور تشکیل شده است و همچنین ایجاد بورس بین الملل، صندوق پژوهش و فناوری جامعه، صندوق سرمایه گذاری، بانک‌های خصوصی و اصلاح اساسنامه شرکت‌های سرمایه گذاری مناطق جهت بهره مندی از بازارهای پولی و مالی و بازار سرمایه براساس قوانین موجود در دست اقدام می‌باشد که در آینده نزدیک در شورای عالی مناطق مطرح خواهد شد.

مومنی ادامه داد: از طرف دیگر با تشکیل کارگروه تخصصی اقدامات لازم جهت تطبیق اهداف و ماموریت‌ها از طریق برنامه هفتم و اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد صورت پذیرفته است، یکی از اساسی‌ترین اقدامات سال جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجرای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال با هدف پشتیبانی مالی و فرآیندی و مانع زدایی تولید خواهد بود به نحوی که طی بازدیدهای مختلف میدانی در دو ماه گذشته با حضور فعالان اقتصادی مناطق آزاد کلیه مشکلات موجود در مسیر توسعه اقتصادی این مناطق تعیین گردیده و در جلسات متعددی با مقامات محترم قضایی، وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی، کار، رفاه و تامین اجتماعی، دادگستری، ورزش و جوانان، روسای بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس برگزار گردیده است که به فوریت به موانع و مشکلات رسیدگی نمایند.

رئیس مناطق آزاد کشور گفت: با این حال دغدغه‌های بخش خصوصی در موضوعات مالیاتی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده همچنان پابرجاست و نگرانی‌ها در حال افزایش است و تقاضا داریم با توجه به لزوم پایبندی به تعهدات سپرده شده به بخش خصوصی دستورات مساعد در این خصوص صادر کنید.

وی افزود: امروز ۹۴ پروژه با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ۳۷ میلیون دلار جمعا به ارزش معادل بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۳ هزار نفر با دستور رئیس جمهور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتتاح می‌شود که سهم بخش خصوصی در این رویداد ۹۹ درصد است.

مومنی گفت: اینجانب و مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد، ارس، الوند، چابهار، قشم، منطقه ویژه پیام و سلفچگان پروژه‌های آماده بهره برداری را معرفی می‌کنند.

رئیس مناطق آزاد کشور افزود: با همکاری مسمتر آقای دکتر سرمست استاندار قم زیرساخت‌های تولید تجاری مناسبی در منطقه ویژه سلفچگان تامین شده که باعث افزایش روزافزون سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن منطقه گردیده است به نحوی که تاکنون در سه رویداد افتتاح حضور داشته است.

وی با اعلام این که امروز واحدهای تولید پالایش قیر پارس صنعت خاورمیانه، کهن استیل پندار و برهان تجارت حکیم مجموع ارزش سرمایه گذاری ۱۱۴ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می‌شود، گفت: در مجموع طی ۴ رویداد افتتاح و تعداد ۲۵۷ پروژه سرمایه گذاری با مجموع اعتبار ۳۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی مستقیم برای ۱۶ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه به بهره برداری رسیده که ۹۱ درصد ارزش این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری گردیده و سهم مناطق نیز در آماده سازی زیرساخت‌ها متمرکز بوده است.

کد خبر: ۸۸٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha