۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
مخمصه دلار برای دولت| گره خوردن قیمت‌ها به مذاکرات
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مخمصه دلار برای دولت| گره خوردن قیمت‌ها به مذاکرات

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز قیمت دلار برای دولت به یک مخمصه بدل شده زیرا در کاهش و هم افزایش آن ضرر وجود دارد، گفت: مهمترین رسالت امروز بر دوش بانک مرکزی است.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره نوسان قیمت دلار یعنی کاهش در فروردین ماه و یکباره افزایش در دومین هفته اردیبهشت ماهه ۱۴۰۰، ابراز کرد: این روزها دولت در دو راهی بزرگ افزایش یا کاهش قیمت دلار قرار دارد راهی که به نظر می‌رسد شرایط دشواری را برای بانک مرکزی رقم زده است.

وی افزود: اخبار منفی مذاکرات سبب افزایش قیمت دلار شده است و در همین هفته جاری آثار و تبعات آن دیده شد دولت سعی دارد قیمت دلار را کاهش دهد و حتی آن را در کانال ۱۸ هزار تومان بیاورد اما گویا توان این امر با توجه به پالس های منفی مذاکرات وین وجود ندارد.

امکان کاهش دلار زیر ۲۰ هزار تومان
این کارشناس گفت: از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقد هستند که اگر دلار زیر  ۲۰ هزار تومان شود تولید داخلی متضرر خواهد شد در حالی که دلار زیر ۲۰ هزار تومان می‌تواند دو گزینه را روی میز مردم بگذارند نخست اینکه دلار با توجه به مذاکرات و نتیجه نامعلوم آن احتمالاً افزایش خواهد یافت و در نتیجه دلار بازار خوبی برای سرمایه گذاری فعلی است که این موضوع به نفع دولت نبوده زیرا دولت ترجیح می‌دهد نقدینگی مردم به جای دلار در بورس و اوراق قرضه وارد شود.

همتیان ادامه داد: دومین حالت این است که مردم با خودشان بگویند احتمالاً دلار توسط دولت پایین‌تر نیز خواهد آمد در نتیجه به درد سرمایه گذاری نمی‌خورد از سوی دیگر باید گفت دلار ارزان‌تر واردات را آسان‌تر می‌کند و تولید کننده‌ای که قیمت تمام شده محصولات تولیدی خود را گران می‌بیند احتمال ضرر خود را نیز بیشتر خواهد دید در نتیجه یک مخمصه در زمینه دلار برای دولت پدید آمده که به یک کلاف سردرگم بدل شده است.

نوسان قیمت ها
این کارشناس درباره علت های نوسان قیمت دلار، تاکید کرد: دولت از سوی مخالفان خود را به پخش اخبار منفی از مذاکرات متهم می‌کند و معتقد است که اوضاع آن‌قدرها هم بد نیست اما مخالفان می‌گویند دولت بیش از حد به مذاکرات وین خوش‌بین است در این بین به نظر می‌رسد بانک مرکزی می‌تواند نقش حیاتی را ایفا کند.

همتیان در ادامه گفت: بانک مرکزی از یک سو برای تأمین ارز واردات واکسن بیماری کرونا در فشار است و از سوی دیگر شائبه فروش نفت و دردسر دولت برای ورود پول آن از کشورهای خارجی با توجه به تحریم‌ها در کشور مطرح می‌شود پس باید گفت روزهای پایانی دولت دوازدهم برای دولت مردان به خصوص بانک مرکزی بسیار دشوار شده و تیم اقتصادی دولت با مشکلات عدیده‌ای روبرو اس.

وی افزود: برخی معتقد هستند اگر بانک مرکزی دلار را زیر ۲۰ هزار تومان بیاورد آثار تورمی و مشکلات تولید داخلی بیشتر می‌شود لذا این روزها نقش حساس بانک مرکزی بیش از حد به چشم می‌آید و باید دید که مسئولان بانک مرکزی چه تصمیمی را در قبال قیمت دلار با توجه به مذاکرات وین و شرایط اقتصادی درون کشور خواهند گرفت.

کد خبر: ۸۷٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha