۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
آنچه که باید از تسمه‌تایم بدانید| کیفیت قطعه تضمین سلامت موتور خودرو

آنچه که باید از تسمه‌تایم بدانید| کیفیت قطعه تضمین سلامت موتور خودرو

تسمه‌تایم عمرمفید حدود ۶۰ هزار کیلومتر دارد که با احتساب کارکرد موتور در ترافیک‌ها، مالکان باید پیش از رسیدن به کیلومتر مذکور اقدام به تعویض در نمایندگی‌ها کنند.

بازار؛ گروه خودرو: موتور خودرو یکی از سیستم‌های مهم برای تولید و تامین نیرو جهت حرکت است. موتور خودرو حدود ۱۲۰۰ قطعه تشکیل شده است. یکی از قطعات مهم در موتور، تسمه تایم یا زنجیر تایم است. تسمه تایم وظیفه دارد نیرو تولید شده در پیشرانه را از طریق میل‌لنگ به قسمت سرسیلندر جهت حرکت سوپاپ‌ها ارسال کند. یکی از پراستهلاک‌ترین قطعات خودرو نیز تسمه‌ یا زنجیر تایم بوده که مالکان نسبت به تعویض آن کم دقت و در خرید بی توجه هستند. در این گزارش سعی  داریم به نکات تعویض و خرید تسمه‌تایم بپردازیم.

چه زمانی تسمه تعویض شود
تسمه‌تایم از لایه‌های نخ و پارچه توام با مواد لاستیکی تولید شده است، این قطعه به دلیل مکانیزم عملکردی همواره در معرض انواع تنش‌های مکانیکی و دینامیکی قرار دارد. اغلب این تنش‌ها علاوه بر تسمه به قطعات مکانیکی مانند تسمه سفت‌کن، بلبرینگ و پولی‌ها وارد می‌شود. عمر مفید تسمه‌های تایم ۶۰ هزار کیلومتر است، پس از پیمایش این مقدار مالک خودرو باید اقدام به تعویض تسمه کند. اما در این میان یک نکته مهم نهفته است، موتور خودرو در زمان روشن بودن، با عملکرد تسمه مواجه است. بنابراین زمانی که خودرو در ترافیک قرار دارد، از عمر مفید تسمه گاسته خواهد شد. بنابراین اگر توصیه به تعویض تسمه تایم در ۶۰ هزار کیلومتر می‌شود، باید مالک در ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد اقدام به تعویض کند. زیرا از عمر مفید آن کاسته و این مقدار عملکرد محسوب نمی‌شود.

عوامل خرابی تسمه‌تایم چیست؟
تسمه‌تایم، در یک سیستم با قطعات متعدد کار می‌کند، گاهی ممکن است مالک خودرو پس از تعویض تسمه با ایراد فنی سروصدا مواجه شود. این نکته بیانگر آن هست که قطعات دوار در ساختار تسمه‌تایم مانند بلبرینگ و تسمه‌سفت کن دچار شوک ناگهانی ناشی از تعویض دنده شده باشند که نیروی آن از تسمه به قطعات مذکور وارد شده است. این مساله سبب می‌شود ایرادات قابل توجهی ایجاد شود. بنابراین در صورتی که سایر قطعات دوار در این سیستم با ایراد فنی مواجه شده باشد، تسمه را معیوب خواهد کرد. معمولا تسمه با مشکلات نخ زدگی، ترک یا پوسته شدن مواجه می‌شود. تمام این موارد نشانگر نیاز تعویض کیت کامل تسمه‌تایم در زمان تعویض این قطعه است. متاسفانه مالکان خودرو دقت کافی به تعویض کیت تسمه‌تایم در زمان تعویض این قطعه ندارند.

چگونه تسمه بخریم؟
کارشناسان معمولا توصیه می‌کنند مالک خودرو به طور مستقیم اقدام به خرید تسمه‌تایم در بازار نکند. بنابراین خرید تسمه را به مکانیک واگذار کند، زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل، تعمیرکار باید پاسخگو کیفیت قطعه تامین شده باشد. اگر از آن دسته مالکان هستید که شخصا اقدام به خرید قطعه در بازار می‌کنید، زمان خرید این قطعه از فروشنده فاکتور مهر شده تحویل بگیرید. زیرا در صورت ایجاد خرابی پس از تعمیر که ناشی از کیفیت پایین قطعه باشد، فروشنده باید خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت کند. در بازار فعلی تسمه‌های چینی یا با کیفیت پایین وجود دارد، به دلیل افزایش دما و شروع فصل گرما، استهلاک وارده به تسمه‌تایم دو چندان خواهد شد. زیرا میزان فشار وارده از سوی سیستم تهویه مطبوع به این تسمه افزایش چشمگیر خواهد داشت.

کجا تسمه‌تایم را تعویض کنیم؟
یکی از نکات بسیار مهم در افزایش طول‌عمر تسمه‌تایم علاوه بر کیفیت، شیوه تعویض آن است. متاسفانه برخی از تعمیرکاران مهارت کافی جهت تعویض تسمه‌تایم را نداشته و در صورت تعویض سبب ایجاد خرابی پس از آن خواهند شد. اغلب تعمیرکاران نیز تعویض کیت تسمه را الزامی ندانسته و مالکان جهت صرفه جویی اقتصادی، از این مساله استقبال می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای تعویض تسمه‌تایم به نمایندگی خودرو مربوطه مراجعه کنید، زیرا تکنسین‌های نمایندگی‌ها علاوه بر داشتن دانش و مهارت کافی جهت تعویض، ابزار مخصوص این فرآیند را نیز دارند. از سوی در صورت بروز هرگونه اشکال در تسمه‌تایم، نمایندگی وظیفه پرداخت خسارت را عهده‌دار خواهد بود.

کد خبر: ۸۷٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha