۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل
بازار گزارش می‌دهد؛

قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل

اردبیل- برداشتن قوانین دست و پاگیر یکی از مولفه هایی است که می تواند در راستای جهش تولید در استان اردبیل نقش موثری داشته باشد.

نرگس محمدی؛ بازار: تولید داخلی و حمایت از آن سالهای متمادی است که به عنوان ضروری ترین اصل شکوفایی اقتصاد و رهایی از وابستگی به کشورهای بیگانه از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است.

 در این میان برداشتن قوانین دست و پاگیر یکی از مولفه هایی است که می تواند در راستای جهش تولید نقش موثری داشته باشد؛ قوانینی که هم در بحث تولید، هم در موضوع صادرات و هم ارائه خدمات و تسهیلات حمایتی به یکی از مشکلات صادرکنندگان و تولید کنندگان در کشور تبدیل شده است.

قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل

اینکه تولید، حمایت و موانع از سر راه تولید برداشته شود وظیفه ای است که همه دستگاههای مرتبط باید برای رسیدن به آن تلاش و عزمی جدی داشته باشند.

مشکلات مربوط به نرخ ارز، ممنوعیت و مجوز واردات و صادرات در زمانهای خاص، قاچاق و مشکلات مربوط به آن، قوانین بانکی مزاحم و دردسرساز و تداخل قوانین بین دستگاهها و...، از جمله مواردی هستند که حالا نیاز است در جهت رونق تولید نسبت به آن اقدامات اساسی صورت بگیرد.

جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و دقت در مانع‌زدایی‌ها یک اصل اساسی است
در همین راستا قاسم رحیمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در تحقق شعار سال که بر پایه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده، در کنار رفع موانع اداری، بانکی و نهادهای شبه دولتی ضرورت دارد قوانین به گونه‌ای اصلاح شود تا موازی‌کاری و عدم شفافیت مشکل جدیدی را به وجود نیاورد
.

قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل

وی تصریح کرد: آنچه که در این زمینه مورد غفلت قرار گرفته تداخل قوانین و مقررات بین دستگاه‌هایی است که صادرکننده مجوز تولید و بهبود فضای کسب و کار هستند که این خود بر دامنه مشکلات افزوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل ضرورت اصلاح قوانین را با توجه جدی نمایندگان مجلس یادآور شد و گفت: در کنار اصلاح قوانین فرادستی، صدور بخشنامه‌ها و برخی از آیین‌نامه‌ها به صورت داخلی آن هم به شکل مکرر موانعی را به وجود آورده که باید به سرعت رفع شود.

رحیمی ضرورت جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و دقت در مانع‌زدایی‌ها را به عنوان یک اصل اساسی یادآور شد و خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات مربوط به قوانین بین دستگاهی است که اصلاح آن می‌تواند به نفع تولید و رونق اشتغال باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل اضافه کرد: ما در سالجاری سعی خواهیم کرد تا به نوبه خود هم در بخش تعاون و هم کار و امور اجتماعی قوانین و مقررات زاید و غیرضرور را از پیش رو برداشته و به تقویت تولید، اشتغال و کارآفرینی در همه حوزه‌ها کمکی راستین بکنیم.

مشکلات و موانع از جلوی راه سرمایه گذاران و صنعتگران برداشته شود
در همین زمینه حسن پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل مانع زدایی را بزرگترین محرک در مسیر سرمایه گذاری معرفی می کند.

پیرموذن در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قطعا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با در نظر گرفتن شرایط کشور این دوره سخت را نیز با سربلندی سپری خواهند کرد اما آنچه که مهم به نظر می رسد پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست که مقام معظم رهبری در ابتدای سال و در مسیر حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان به این موضوع تاکید کردند.

قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: انتظار می رود در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها همه دستگاه ها به صورت جدی موانع پیش روی تولید، صنعت و اقتصاد کشور را احصا کرده و با دید کارشناسی سعی کنند مشکلات و موانع به صورت جدی و عملیاتی از جلوی راه سرمایه گذاران و صنعتگران برداشته شود.

پیرموذن به فسادآور بودن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و افزود: همچنان بر این باورم که این ارز رانت و فساد به بار می آورد و بهتر است به جای ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، مدیریتی در حمایت از گروه های نیازمند جامعه طراحی شود تا براساس این مکانیزم تأمین اجناس و نیازمندی های گروه های آسیب پذیر جامعه و درمان رایگان به انجام برسد.

براساس اظهارت مسئولانی استانی آن چیزی که مبرهن است قوانین مزاح و دست و پاگیری وجود دارد که نیاز در راستای رفع آنها اهتمام جدی صورت بگیرد.

در این خصوص مجلس ها به عنوان قانونگذاران کشور لازم است ورود جدی به این مقوله داشته باشند تا شرایط برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران در کشور وجود داشته باشد.

در همین خصوص ولی اسماعیلی عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز تقویت مسیر و رونق تولید با تلاشی مضاعف و اساسی و جلب رضایت سرمایه‌گذاران را اولویت اساسی می داند و می گوید: مسئولان باید این مهم را مد نظر قرار داده و با رفع موانع تولید و نیز کمک به رونق استان گام‌های بلندی را بردارند.

جلوگیری از بروکراسی‌های اداری اولویت اساسی برای رفع موانع است
اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در این زمینه جلوگیری از بروکراسی‌های اداری و نیز برطرف‌سازی مشکلات موجود یک اولویت اساسی برای رفع موانع است که با عزم و همت ملی می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کرد و در این زمینه انتظاری که از دولت داریم بسیار خطیر و حساس است که امید می‌رود به آن عمل شود.

قوانین دست و پاگیر معضلی در مسیر تولید و صادرات اردبیل

وی اظهار کرد: پشتیبانی‌ها از تولید و مانع‌زدایی‌ها طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز شعار سال یک اولویت مهم و اساسی است که در این زمینه انتظار می‌رود مسئولان به رسالت و وظیفه خطیر و حساس خود عمل کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

اسماعیلی ادامه داد: به همین منظور انتظار می‌رود مسئولان قوانین دست و پا گیر و بروکراسی‌های اداری را کنار بگذارند و در مقابل حمایت‌ها را مضاعف کنند.

در هر حال رونق تولید محقق نمی شود مگر با همراهی و همکاری دولت و مجلس در جهت رفع موانع و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران؛ و در این خصوص نیاز است دستگاههای اجرایی، بانک ها و نهادهای مرتبط در سطح استان نیز با حذف بروکراسی های زائد، مسیر را برای تولید هموارتر کنند.

کد خبر: ۸۶٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha