۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
یک بام و دو هوای تولید ارز دیجیتال؛ کشت و کار «بیت کوئین» قانونی یا غیر قانونی؟
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

یک بام و دو هوای تولید ارز دیجیتال؛ کشت و کار «بیت کوئین» قانونی یا غیر قانونی؟

مشهد- بیت کوین قوی‌ترین رمز ارز در سطح جهان است که این روزها تقاضا برای تولید آن افزایش‌یافته و افراد بسیاری را در خراسان رضوی برای ایجاد مزرعه و استخراج این ارز به خود مشغول کرده است اما واقعیت این است که هنوز برای برخی افراد در هاله‌ای از ابهام است که استخراج آن قانونی است یا غیر قانونی؟

بازار؛ گروه استان‌ها: بیت کوین که یک واحد پول دیجیتال رمزگذاری شده به شمار می‌آید،در طول یک ماه اخیر روند صعودی پرشتابی را آغاز کرده است. به شکلی که قیمت هر بیت کوین به افزون بر ۵۰ هزار و ۴۰۰ دلار، معادل یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است.

این ارز دیجیتال که به‌اصطلاح توسط معدنچی‌ها یا استخراج‌کنندگان با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری به دست می‌آید به هیچ دولت و نهادی متکی نیست ازاین‌رو معدنچی‌ها دستگاه‌های بسیاری را در یک سوله در کنار هم قرار می‌دهند تا فرایند استخراج توسط این سخت‌افزارها انجام شود، که به اصلاح به این سوله‌ها مزرعه بیت کوین یا «فارم ماینینگ»گفته می‌شود.

البته جمهوری اسلامی ایران نیز تولید بیت کوین را قانونی کرده و واردات دستگاه استخراج رمز ارز با برقراری تعرفه گمرکی آزاد و استخراج آن شامل ضوابطی خاص است.

یک بام و دو هوای تولید ارز دیجیتال؛ کشت و کار «بیت کوئین» قانونی یا غیر قانونی؟

معدنچی‌ها برای استخراج بیت کوین به سخت‌افزار یا همان دستگاه ماینیگ نیاز دارند، تا از شبکه بیت کوین جایزه خود را بگیرند. البته تا پیش‌ازاین بیت کوین و برخی از رمز ارزها به‌وسیله کامپیوترهای معمولی هم قابل‌استخراج بودند، اما با بالا رفتن تعداد معدنچی‌ها سختی استخراج افزایش یافت و حالا تنها سخت‌افزارهای خاصی توان این کاردارند.

شرایط مزرعه‌داری؟
در استان خراسان رضوی نیز مانند بسیاری از استان‌ها کار استخراج این ارز دیجیتال به‌طور رسمی و غیررسمی رواج دارد و البته سرمایه‌گذارانی هم هستند که سودای سرمایه‌گذاری در این حوزه را در سر می‌پرورانند که اما آن‌قدر اخبار ضدونقیض و تهدیدکننده در این حوزه وجود دارد و بر جنبه غیرقانونی و قاچاق آن پرداخته‌شده که هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران برای ورود ‌به این بازار در شک و شبهه هستند که بالاخره تولید ارز دیجیتال مجاز است یا غیرمجاز؟

پرسش این سؤال را از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی جویا می‌شویم.

در همین حال سید کمال‌الدین میر جعفریان منع قانونی برای تولید ارز دیجیتال قائل نمی‌شود و می‌گوید: متقاضیان تولید ارز دیجیتال در این استان ازنظر ماده ۱۱ قانون هوای پاک فاقد آلایندگی بوده و منعی برای استقرار در شهرک صنعتی یا اطراف آن ندارند لذا تولید ارز دیجیتال در این نواحی و با رعایت الزامات قانونی مجاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به درخواست‌های واصله به این حوزه توضیح می‌دهد: با این‌حال فرآیند تأمین برق آن‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد و لازم است تا در این خصوص بحث و بررسی بیشتری انجام گیرد.

وی هدایت صنایع جدید به‌سوی شرق مشهد و سایر شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی را ضروری دانسته و می‌گوید: با توجه به حجم زیاد و ترافیک واحدهای صنعتی در غرب مشهد باید زمینه‌ای فراهم شود تا واحدهای جدید در شرق این شهرستان مستقر شوند.

استخراج قانونی یا غیرقانونی
گفتنی است معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به‌عنوان متولی و دستگاه درگیر با این موضوع اظهار می کند: این وزارتخانه از سال گذشته تولید ارز دیجیتال را قانونمند کرده و برای متقاضیان آن‌ها مانند سایر متقاضیان واحد تولیدی، جواز تأسیس صنعتی صادر می‌کند.

متقاضیان تولید ارز دیجیتال در خراسان رضوی منعی برای استقرار در شهرک صنعتی یا اطراف آن ندارند لذا تولید ارز دیجیتال در این نواحی و با رعایت الزامات قانونی مجاز است

جواد خزائی شرط ایجاد مزرعه را استقرار واحد تولیدی ارز دیجیتال در داخل شهرک صنعتی یا خارج از آن درصورتی‌که باری به شبکه برق تحمیل نکند دانسته و اعلام می‌کند: سرمایه‌گذار پس از صدور هر جواز تأسیس مدت شش ماه مهلت دارد تا شرایط لازم را برای دریافت پروانه بهره‌برداری کسب کند لذا پس از احراز شرایط پروانه بهره‌برداری برای آغاز تولید داده می‌شود. 

وی ادامه  می‌دهد: یکی از شرایط مهم اخذ پروانه بهره‌برداری برای هر یک از جوازهای تأسیس واحد تولیدی ارز دیجیتال استقرار آن‌ها در داخل شهرک صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی یا نیروگاه است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این رابطه معتقد است: تولید ارز دیجیتال در زمان تحریم  و شرایطی که مشکل نقل‌وانتقال مواد اولیه و ماشین‌آلات به شیوه قانونی مهیا نیست لذا بهترین راه‌حل برای دور زدن تحریم‌ها است.

رابطه دستگاه‌های استخراج با برق
به گزارش خبرنگار بازار دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال مدت‌هاست که به سوژه رسانه‌ها تبدیل‌شده و البته انگشت اتهام شهروندان و حتی برخی مسئولان به سمت آن‌ها بابت خاموشی‌ها بلند است.

برخی از شهروندان مشهدی اذعان می‌کنند عده‌ای با نصب این دستگاه‌ها در منازل شخصی و دست‌کاری کنتورها برای استفاده از برق رایگان منجر به دامن زدن خاموشی‌ها شدند.

یک بام و دو هوای تولید ارز دیجیتال؛ کشت و کار «بیت کوئین» قانونی یا غیر قانونی؟

در همین راستا سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در پاسخ به این سؤال نیز که تا چه میزان می‌توان خاموشی‌ها را به این موضوع نسبت داد و آیا ردیابی این نوع تخلف امکان‌پذیر است یا خیر به بازار می‌گوید: تمام مصرف برق مشترکان در مرکز کنترل شرکت برق رصد می‌شود و لذا چنانچه مصرف برق مشترکی نامتعارف شود، با پیگیری‌های لازم این موضوع را ریشه‌یابی خواهیم کرد.

کاشی در این رابطه توضیح داد: در این راستا با نیروی انتظامی و دادگستری برای بحث ماینرها در ارتباطیم و چنانچه استفاده از ماینرهای ارز دیجیتال، بدون دریافت مجوز از نهادهای مربوطه باشند منجر به قطع برق مشترک خواهد شد.

مراقب باشید
باوجوداینکه مسئولان وزارت صمت کشت و کار در مزارع ارز دیجیتال را با رعایت الزامات تعریف‌شده قانونی می‌دانند اما مسئولان دیگر در خصوص جابجایی و خطرهای این نوع سرمایه‌گذاری نیز از طرف دیگر هشدار می‌دهند.

در این رابطه محمدرضا مانی یکتا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی با تأکید بر اینکه «بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پول‌شویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است» به مردم هشدار داده است: خطرهای این رمز ارزها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری درزمینهٔ کلاه‌برداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه در موضوع رمز ارزها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر آن در کشورها یکنواخت نیست، گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد یادآور می‌شود: به علت پشتوانه نداشتن رمز ارزها، نوسانات فراوانی در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد در روز برای آن وجود دارد.

هاله ابهام
اگرچه مسئولان استانی کشت و کار در این مزارع را قانونی دانسته و تصمیم به سروسامان دادن این موضوع دارند اما بااین‌حال به نظر می‌رسد هنوز شیوه‌نامه‌ای برای معاملات قانونی ارز دیجیتال تدوین و به استان‌ها ابلاغ نشده است اما خریدوفروش آن در صرافی‌ها در حال انجام است.

ارز دیجیتال ورود و خروجی از کشور ندارد که تشریفات قانونی برای آن تعریف شود، واردات دستگاه ماینر نیز قانونی است و واردات آن تعرفه دارد.

به افرادی هم که از مسیرهای غیرقانونی اقدام به واردکردن دستگاه ماینر کرده بودند مهلت داده شد تا وارد سامانه بهین یاب شده، ثبت‌نام کرده و حقوق و عوارض این دستگاه را پرداخت کنند.

گفتنی است در همین حال پرونده‌هایی نیز در قالب ورود دستگاه ماینر قاچاق در خراسان رضوی تشکیل‌شده که به متهمان فرصت داده شد با ثبت‌نام در سامانه بهین یاب و پرداخت حقوق و عوارض آن، از جرم قاچاق تبرئه شوند.

تولید ارز دیجیتال در شهرک‌های خاص و تحت قوانین خاص تعریف‌شده و استفاده از آن، دستورالعمل خاص خود را دارد به‌طوری‌که تعرفه برق مصرفی آن برابر با تعرفه برق صادراتی است و نرخ زمینی که به آنان تعلق می‌گیرد چند برابر زمین معمولی است و لذا جمع‌بندی این نکات حاکی از آن است که هنوز سرمایه‌گذاری و برداشت سود در این حوزه با هاله‌ای از ابهام روبروست.

کد خبر: ۷۸٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha