۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
نکاتی در خصوص نگهداری خودرو در زمستان| پُر بودن باک بنزین اولین نکته مهم برای مالکان خودروها باشد
«بازار» بررسی کرد

نکاتی در خصوص نگهداری خودرو در زمستان| پُر بودن باک بنزین اولین نکته مهم برای مالکان خودروها باشد

در فصل سرما نوسان دمای فراوانی وجود دارد که سبب ایجاد تغییر در فشار باد لاستیک می‌شود. این مساله در زمان حرکت کردن خودرو منجر به آسیب دیدگی لاستیک شده و از سویی افزایش میزان مصرف سوخت و کاهش قدرت خودرو را در پی خواهد داشت.

بازار؛ گروه خودرو: فصل سرما، شرایط نگهداری و رانندگی خودرو را متفاوت‌تر از هر زمانی می‌کند. بسیاری از مالکان خودروها همواره به دنبال یافتن راهی جهت نگهداری اصولی از خودروهایشان برای کاهش استهلاک هستند. اگر از خودرو و اجزای آن در این فصل نگهداری اصولی نشود، باید آماده خرابی و زمین گیر شدن باتوجه به قیمت بالای قطعات و دستمزدها را داشته باشید. در این گزارش سعی داریم به نکاتی در خصوص نگهداری اصولی از خودرو در فصل سرما به پردازیم:

سوخت کافی، الزامی
نخستین نکته مهمی که باید مالکان خودروها به آن توجه ویژه داشته باشند، پر بودن ۵۰ درصدی باک سوخت است. زیرا در شرایط آب و هوایی زمستان در صورت ایجاد شرایط اضطراری و زمین گیر شدن در برف، سوخت جهت تامین گرمای خودرو وجود داشته باشد.

بررسی لاستیک فراموش نشود
در فصل سرما نوسان دما فراوانی وجود دارد که سبب ایجاد تغییر در فشار باد لاستیک می‌شود. این مساله در زمان حرکت کردن خودرو منجر به آسیب دیدگی لاستیک خواهد شد. از سویی افزایش میزان مصرف سوخت و کاهش قدرت خودرو در پی خواهد داشت. بنابراین نیاز هست که به طور هفتگی میزان فشار باد تایر را براساس توصیه خودروساز اندازه گیری کنید. اگر از عمر لاستیک شما بیشتر از دو سال گذشته در زمستان اقدام به تعویض کنید. زیرا فرسوده بودن یا عمر بالای آن می تواند سبب عدم پایداری خودرو در زمان حرکت ‌شود. لذا نیاز است در این فصل نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

ضد یخ را چک کنید
سیستم خنک ‌کاری یکی از سیستم ‌های مهم در خودرو محسوب شده که تامین گرمای مناسب کابین خودرو در فصل سرد را عهده دارا است. بنابراین نیاز هست که با شروع فصل سرما ابتدا ضد یخ را بررسی کرده و اگر یکسال از عمر آن می‌گذرد اقدام به تعویض کنید. سپس اتصالات و ترموستات این سیستم را به درستی مورد بازدید قرار دهید. زیرا در صورت معیوب شدن هر یک از اجزای مذکور، واشر سر سیلندر که اغلب آزبستی بوده دچار معیوب شدن خواهد شد. از سوی کمبود سطح ضد یخ در سیستم خنک ‌کاری، منجربه آسیب دیدن سر سیلندر در صورت یخ زدگی خواهد شد. بنابراین نیاز است در خودروهای داخلی علاوه بر تعویض ترموستات، اجزای مذکور را نیز به دقت بررسی کرد.

عملکرد سیستم های خودرو وابسته به جریان الکتریکی 
سیستم ‌های رفاهی خودرو مانند برف پاک کن، چراغ‌ ها و سیستم تهویه انرژی خود را برای عملکرد توسط جریان الکتریکی تامین می‌کنند. باتری و دینام در فصل زمستان اهمیت بالایی داشته، زیرا در صورت هر نقص فنی در عملکرد آن ‌ها روند عملکرد خودرو مختل می ‌شود. در این فصل سعی کنید اتصالات باتری، عایق باتری، سولفاته قطب ‌ها را به دقت بررسی کنید. از سوی تسمه دینام و مقدار ولتاژ تولیدی از آن را با جدیت مورد بررسی قرار دهید. اگر هر ضعفی در سیستم تولید جریان الکتریکی وجود دارد، بی تعلل نسبت به رفع آن به نمایندگی مراجعه کنید.

سیستم گرمایش را فراموش نکنید
سیستم تهویه مطبوع در تمام فصول جز امکانات رفاهی پر مصرف در خودرو محسوب می‌شود. در زمستان ابتدا اقدام به تعویض فیلتر هوای کابین کنید، پس از آن مبدل حرارتی و فن دمنده کابین خودرو را بررسی و در صورت لزوم شست و شو دهید. بازدید از خشک کن شیشه جلو و گرمکن شیشه عقب فراموش نشود، تمام اتصالات ورود و خروج سیال خنک کننده به کابین باید چک شود. زیرا در صورت کاهش عمر مفید این قطعات، احتمال آسیب به سرنشینان وجود دارد.

لنت ترمز و برف پاک کن مهم
باتوجه به اینکه در فصل زمستان بارش زیادی وجود دارد، در زمان حرکت با خودرو احتمال برخورد مایع با لنت وجود دارد. در صورتی که لنت ترمز نیز، داغ شده باشد این مساله می‌تواند منجربه شیشه کردن لنت ترمز شود. بنابراین بهتر است در فصل زمستان اقدام به تعویض لنت ترمز کنید. در این میان تیغه ‌های برف پاک کن، تضمین کننده میدان دید راننده باید مورد توجه باشد. اگر تیغه برف پاک کن خودرو شما به درستی سطح شیشه را تمیز نکند، میدان دید را مختل و حادثه ایجاد خواهد شد. بنابراین تعویض تیغه برف پاک کن جز الزامات اصلی نگهداری خودرو در فصل سرما است.

شست شو خودرو را جدی بگرید
هنگام بارش برف یا یخ زدگی سطح جاده، از نمک و شن برای کاهش لغزندگی استفاده می‌شود. این مساله در زمان حرکت خودرو روی سطح جاده سبب برخورد مواد شیمایی فراوانی با قطعات و بدنه خودرو خواهد شد. اگر راننده نسبت به این موضوع بی اهمت باشد، شرایط لازم جهت آسیب رنگ بدنه و خرابی اجزا را فراهم می‌کند. زیرا نمک و مواد اسیدی عمر مفید را کاهش می‌دهند. بنابراین در صورت حرکت در چنین جاده‌ای بی تعلل نسبت به شست شو بدنه و زیرشویی خودرو اقدام کنید. این اقدام منجر به افزایش عمر مفید خودرو خواهد شد. از زنگ زدگی نیز پیشگیری خواهد شد. توجه کنید اگر در بدنه خودرو قطعات زنگ زده وجود دارد نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید.

کد خبر: ۶۶٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha