۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
خودرو کره‌ای مدعی در تقابل با آمریکایی لوکس!
دو سدانی که بازار را متحول کردند

خودرو کره‌ای مدعی در تقابل با آمریکایی لوکس!

هیوندای سوناتا کره‌ای با ظاهری تهاجمی و کادیلاک CT۵-V آمریکایی چهره‌ای جدی و خشن به عنوان دو سدان محبوب در بازار بین المللی خودرو شناخته می شوند.

بازار؛ گروه خودرو: در سال جاری میلادی شاهد محصولات جدید از سوی خودروسازان مطرح بودیم که هر یک با ویژگی‌های خاص خود توانسته‌اند، جایگاه وزین‌تری را نسبت به قبل به خود اختصاص دهند. اما در جدیدترین خبرها، هیوندای سوناتا به عنوان یک سدان کوپه مانند بیش از قبل مورد توجه مشتریان و اسپرت‌دوستان قرار گرفته است و یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار آمریکا شمالی به شمار می‌آید.
در مقابل کادیلاک که به برند لوکس جنرال موتورز است، با سدان اسپرت خود که با نام CT-۵ معرفی می‌شود، جایگاه ویژه‌ای را در میان دیگر سدان‌های اسپرت به دست آورده است، تا حدی که مجله کاراند درایو CT-۵ را محصول موفق این شرکت خودروسازی معرفی کرده و در طی چند نظرسنجی این سدان را از لحاظ کیفی، سواری، طراحی و مشخصات فنی جزو معدود سدان‌های موفق معرفی کرده‌اند. بنابراین در ادامه به بررسی این دو سدان اسپرت خواهیم پرداخت.

هیوندای سوناتا
عبارت «منتظر سوناتا متفاوت‌تری باشد» بیانگر تمامی موارد جدید در نسل جدید این سدان محبوب کره‌ای است. سوناتای ۲۰۲۰ در واقع دورنمایی از سبک طراحی کانسپت Le Fil Rouge است که پوزه کشیده متمایل به پایین و چراغ‌های جلو با گرافیک جدید و البته LED های که در امتداد چراغ به فرم ال شکل طراحی شده و راستای خط کروم روی بدنه قرار گرفته و فرم جلوپنجره به اصطلاح آبشاری مانند آن ظاهری تهاجمی به سوناتا بخشیده است.

کابین خودرو در دو کلمه زیبا و هوشمند خلاصه شده، دو رنگ بودن، قرارگیری کلاستر ۱۲.۳ اینچی به همراه صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی میان داشبورد و ورودی‌های هوا عریض و جمع‌وجور، فرمان جدید اسپرت و پدال‌های شیفتر پشت آن، فضای لوکسی را به وجود آورده است

در نمای جانبی خط شخصیت که به چراغ‌های عقب با همان حجم روی بدنه طراحی شده و چراغ‌های پیوسته عقب و سقف کمانی و پشت کوتاه ظاهری مشابه کوپه‌ها به خود گرفته و کاراکتر نافذ و جذابی به سوناتا داده است.

مضاف بر این موارد کابین خودرو در دو کلمه زیبا و هوشمند خلاصه شده، دو رنگ بودن، قرارگیری کلاستر ۱۲.۳ اینچی به همراه صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی میان داشبورد و ورودی‌های هوا عریض و جمع‌وجور، فرمان جدید اسپرت و پدال‌های شیفتر پشت آن فضای لوکسی را به وجود آورده است.
از سوی دیگر بیشترین تغییرات گسترده در بخش فنی سوناتا سبب عملکرد بهتر این سدان کوپه شده که دوپیشرانه چهارسیلندر ۲.۵ لیتری پاشش سوخت مستقیم تنفس طبیعی و ۱.۶ لیتری توربو در نظر گرفته شده است.

موتور ۲.۵ لیتری با توانی معادل ۱۹۱ اسب‌بخار و ۱.۶ لیتری توربو با ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده‌ است. برای اینکه عملکرد سوناتا بهبود یابد، سیستم چهارچرخ محرک نیز برای آن در نظر گرفته شده تا هیچ کم نداشته باشد.
سیستم کاهش ضربه و دامپرهای بهینه‌سازی شده خودروی آرام و با سواری نرم را برای سرنشینان به ارمغان آورده، از مهم‌ترین سیستم‌های الکترونیکی جدید می‌توان به سیستم هشدار و پایش نقطه کور، سیستم خروج ایمن کمکی، سیستم حرکت در خطوط، قابلیت استارت و باز و قفل کردن درهای خودرو روی موبایل، سیستم هوشمند پارک و سیستم کمکی رانندگی در اتوبان و... اشاره کرد.

کادیلاک CT۵-V
به ‌تازگی از سوی شرکت خودروسازی کادیلاک شاهد معرفی محصولی جدید برپایه سدان بودیم که نسبت به دیگر سدان‌های بازار تفاوت‌های خاصی در ظاهر و مشخصات آن دیده می‌شود.

پیشرانه شش سیلندر وی‌شکل به حجم سه لیتری مجهزبه تکنولوژی تویین توربو حداکثر ۳۵۵ اسب‌بخار قدرت را با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک در نسخه استاندارد قدرت را به چرخ‌های عقب و توانایی چهارچرخ محرک بودن را دارد

این سدان جدید باعملکرد بالا کادیلاک که با نام CT۵-V شناخته می‌شود، سبک طراحی این مدل همانند دیگر برادارانش برگرفته از زبان و سبک جدید طراحی کادیلاک است که براساس آن چراغ‌های کشیده به فرم ال در جلو و جلوپنجره شش ضلعی فرم کادیلاک و ورودی‌های هوای درون سپر، کاراکتری جدی و خشن دارد.

طراح CT۵-V با استفاده از خطوط صاف و صریح، پیکره‌ای استخوانی را خلق کرده که جذابیت خاصی را به نمایش می‌گذارد. اما از سوی دیگر کابین خودرو تمایل دارد که دو پارامتر متفاوت اسپرت و لوکس بودن را در خود جا دهد و تا حد زیادی موفق بوده و سبک جدیدی از کابین یک خودروی سدان را نشان می‌دهد.

از آنجا که پسوند وی در آخر CT۵ قرار گرفته اشاره به پرفورمنس دارد، از این رو پیشرانه شش سیلندر وی‌شکل به حجم سه لیتری مجهزبه تکنولوژی تویین توربو در نظر گرفته شده که حداکثر ۳۵۵ اسب‌بخار قدرت را با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک در نسخه استاندارد قدرت را به چرخ‌های عقب و توانایی چهارچرخ محرک بودن را نیز دارد.

طراحی پیشرانه CT۵-V تاییدیه از سازمان SAE یا همان سازمان مهندسان خودرویی را دارد. ضمن اینکه سیستم انتقال قدرت الکترونیکی برای منتقل شدن قدرت به چرخ‌های عقب نصب شده تا عملکرد خودرو را بهبود بخشد.

همچنین از سیستم تعلیق جدید با هندسی خاص جهت آسایش سرنشینان و سواری باکیفیت استفاده شده است. کادیلاک CT۵-V برای اینکه از نظر ظاهری بتواند امتیاز بالایی را از آن خود کند، رینگ‌های ۱۹ اینچی در زیر آن نصب شده که کمک بسزایی به تناسبات بهتر بدنه می‌کند.

کد خبر: ۶۱٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha