۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
سنگ بیمه پیش پای اقتصاد گلستان/ نگرش تأمین اجتماعی تغییر کند
در میزگرد بازار مطرح شد؛

سنگ بیمه پیش پای اقتصاد گلستان/ نگرش تأمین اجتماعی تغییر کند

گرگان- فعالان اقتصادی گلستان یکی از موانع جدی رشد اقتصادی را قوانین ناکارآمد بیمه ای می دانند و معتقدند برای حل این مشکلات باید به کمک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ابهامات اصلاح و رویکرد و نگرش تأمین اجتماعی تغییر کند.

خبرگزاری بازار- زهرا بهرامی: در راستای پیگیری مشکلات تولید کنندگان استان خبرگزاری بازار میزگردی را با موضوع «چالش‌های بیمه‌ای فعالان اقتصادی گلستان» در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان برگزار کرد.

در این میزگرد فعالان از ابهامات قوانین تأمین اجتماعی و نحوه اجرای قانون در گلستان گلایه داشتند. آن ها معتقد بودند نگاه تأمین اجتماعی به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی صرفا محلی برای درآمد است و از تمام روش ها به دنبال کسب درآمد از آن ها است.

به گفته آن ها یکی از چالش ها در حوزه بیمه این است که تامین اجتماعی در بازرسی از دفاتر قانونی هرگونه پرداخت را دستمزد تلقی کرده و کارفرمایان را موظف به پرداخت حق بیمه می‌کند در شرایطی که خدماتی شغلی به فرد ارائه نمی‌شود.

«خلاء‌های قانونی یا درست اجرا نشدن قوانین تأمین اجتماعی» نخستین سوال مطرح شده در این میزگرد بود که عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان به آن پاسخ داد.

رضا مبصری گفت: کارفرمایان و فعالان اقتصادی نگرانی از بابت پرداخت حق و حقوق کارگران ندارند بلکه مشکلاتی که بازرسان تأمین اجتماعی پس از بررسی دفاتر قانونی ایجاد می‌کنند تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان را با چالش مواجه کرده و گاهی ما را زمین‌گیر می‌کند.

وی افزود: برخی از قوانین مانند ماده ۴۷ تأمین اجتماعی صراحت دارد اما برخی از ابهامات و نحوه اجرای قوانین تأمین اجتماعی ما را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

این فعال اقتصادی توضیح داد: تأمین اجتماعی هر مورد پرداخت در دفاتر قانونی را دستمزد تلقی می‌کند و این موضوع چالش‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجرا دستورالعمل‌های تأمین اجتماعی در بعضی از موارد از چارچوب قانونی خارج می‌شود، ادامه داد: مأموران بیمه بر اساس مدارک موجود در دفاتر ( بارنامه و فاکتور خرید) کارفرما را موظف به پرداخت حق بیمه می‌کنند و یا به عنوان مثال من از کسی سوله خریداری و در کارگاه نصب کرده‌ام و به دلیل بدهی شرکت مبداء (سوله ساز) من به عنوان شرکت خریدار نمی‌توانم مفاصا حساب بیمه دریافت کنم و درگیر می‌شوم.

مُر قانون اجرا نمی‌شود

مبصری با این توضیح که ما با اجرای قانون مشکلی نداریم بلکه ما با ابهامات قانونی و تفسیر قانون به سلیقه افراد مشکل داریم، بیان کرد: به نظر می‌رسد تأمین اجتماعی به دنبال کسب درآمد است و فرقی نمی‌کند پول بیمه را از چه کسی دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: عملکرد تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر گویای این مطلب است که به جای اجرای مُر قانون، صورت دارایی‌های فعالان اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حق بیمه دریافت می‌شود بدون اینکه خدمات مشخصی به بیمه شده ارائه شود.

در ادامه عضو دیگر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: مشکلات موجود را باید در بدنه بازرسی‌های تأمین اجتماعی جستجو کرد؛ در بازرسی‌ها گزارش‌هایی ارائه می‌شود که پس از بررسی بیشتر و در مراحل تجدید نظر مشکل کارفرما حل شده و حق بیمه از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان تقلیل می‌یابد.

امیر یوسفی به روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها و مشکل مشمول جریمه شدن هم اشاره و تصریح کرد: بررسی مشکلات موجود نشان می‌دهد قوانین دارای ابهاماتی است که باید اصلاح شود؛ بررسی‌ها گویای این نکته است که اگر قوانین توسط بازرسان بیمه تفسیر نمی‌شد و موضوع در مراحل اولیه حل شده بود کارفرمایان مشمول زمان و جریمه سنگین نمی‌شدند.

وی با تأکید بر اینکه قوانین تأمین اجتماعی قابل تفسیر است، متذکر شد: قانون کار و قوانین تأمین اجتماعی دو مقوله مجزاست و بحث ما (فعالان اقتصادی) آنجاست که تأمین اجتماعی برای پرداختی خارج از لیست حقوق و دستمزد حق بیمه تعیین می‌کند و ما باید خلافش را ثابت کنیم که این پرداخت دستمزد نبوده و این امر تأمین اجتماعی را به غولی برای فعالان اقتصادی تبدیل کرده است.

نیازمند رویکرد و نگرش جدید در تأمین اجتماعی هستیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان مهمان بعدی این میزگرد بود که به این سوال پاسخ داد که «مشکلات موجود را باید در خلاء‌های قانونی جستجو کرد و یا در نحو اجرا؟!»

سعید مازندرانی با تأکید بر اینکه ضعف اصلی را باید در قوانین موجود جستجو کرد، گفت: تفکرات حاکم در تأمین اجتماعی قدیمی است و حق بیمه کارگاه‌های صنعتی، بازرگانی، کشاورزی، مغازه سبزی فروشی و متخصص داروساز و ... یکی است.

وی با بیان اینکه ما هنوز همان کاری را انجام می‌دهیم که ۵۰ سال پیش انجام می‌دادیم، افزود: ساختار قوانین تأمین اجتماعی از سال ۱۳۱۴ تاکنون تحولی نداشته است و قوانین کل دنیا تغییر کرده اما ما تغییر نکردایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم مشکلات حل شود باید رویکرد و نگرش جدئید به تأمین اجتماعی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اصلاح قانون کار باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد اما عده‌ای از نمایندگان مجلس زیر بار فشارها و از ترس اینکه قشر عظیمی از رای دهندگان را از دست می‌دهند تن به اصلاح این قانون نداده‌اند.

وی با این توضیح که اقتصاد ما دو بال دارد اگر کارگر آسیب ببیند کارفرما هم آسیب می‌بیند و برعکس و تا قوانین اصلاح نشود هر روز اختلاف و نارضایتی این دو بال (کارفرما و کارگر) افزایش می‌یابد، گفت: رتبه گلستان در بهبود فضای کسب و کار در کشور ۲۸ است و از نگاه کارفرمایان و کارآفرینان سختگیری‌های اداره کار و تأمین اجتماعی مانع بهبود فضای کسب و کار استان شده است.

مازندرانی ادامه داد: باید بپذیریم ساختار تأمین اجتماعی بیمار و مریض است؛ قوانین قدیمی است و یک تیپ قرارداد داریم که برای همه آنرا اعمال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اگر قرار است به فکر اصلاح این ساختار معیوب باشیم باید همه دستگاه‌های اجرایی به همراه بخش خصوصی هم‌اندیشی و گفتگو کنیم تا قوانین کار و تأمین اجتماعی اصلاح شود وگرنه چالش‌ها در آینده بسیار زیاد خواهد بود.

دستگاه دولتی زمین نمی‌خورد اما تولید کننده زمین‌گیر می‌شود

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذار مهمان بعدی این میزگرد بود که در پاسخ به این سوال که «چاره حل مشکلات در چیست؟»، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که می‌خواهیم مشکلات هر بخش را جدا جدا حل کنیم؛ اگر قرار است همه چیز در مسیر درست باشد باید رویکردها را تغییر دهیم.

علیرضا عبداللهی افزود: باید بپذیریم اقتصاد ایران دولت محور است و همه اقشار (کارفرما، کشاورز، خانه دار و ...) می‌خواهند و انتظار دارند دولت مشکلات را حل کند و باری از روی دوش آن‌ها بردارد.

وی ادامه داد: اگر اعتقاد داریم راهی که بسیاری از کشورها در پیش گرفته‌اند درست بوده و توسعه یافته‌اند ماهم در گام نخست باید همان راه را برویم یعنی با در خدمت گرفتن سیاست برای اقتصاد، منطقی و بر اساس ساختار علمی رویکردها را تغییر دهیم.

عبداللهی متذکر شد: باید بپذیریم خلاءها و پیچیدگی‌هایی وجود دارد و در این شرایط بانک، تأمین اجتماعی، بیمه، مالیات و ... زمین نمی‌خورند اما تولید کننده زمین‌گیر می‌شود و باید برای حل مشکل چاره‌اندیشی کنیم.

مشکلات تأمین اجتماعی نادیده گرفته نشود

در پایان این میزگرد معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه کارفرمایان به تکالیف خود عمل نمی‌کنند وگرنه تامین اجتماعی حامی منافع کارفرماست و در عین حال باید پاسخگوی تعهدات به بیمه شده‌ها باشد، گفت: ۳۵ فهرست کارگاه داریم که مشمول کمک دولت می‌شوند و تأمین اجتماعی نهاد عمومی غیر دولتی  است.

روح ا… درزی اظهار کرد: تأمین اجتماعی ۲۰ نوع تعهد و خدمت ارائه می‌دهد و بازرسی از دفاتر قانونی و کارگاه‌ها در راستای اجرای قانون ۴۷ تأمین اجتماعی و بخشنامه‌های ۱۱، ۱۱.۳ و ۱۲ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی در راستای حفظ حق و حقوق بیمه شدگان می‌تواند به استناد قانون ۴۷ از دفاتر قانونی رونوشت و عکس تهیه کند، ادامه داد: بهتر است مشکلات سازمان نادیده گرفته نشود، ما هم‌اکنون ۲۴۹ میلیارد تومان مطالبات داریم و در حالی که اهرم اجرایی داریم و می‌توانیم بدون رای مراجع قضایی آن را اعمال کنیم برای کمک و حمایت از تولیدکنندگان آنرا اجرا نمی‌کنیم.

درزی تاکید کرد که نگاه تعاملی در استان وجود دارد و هم حقوق کارگر و هم کارفرما دیده می‌شود اما هر پرونده شرایط خودش را دارد و تصمیمات بر مبنای شرایط گرفته می‌شود اما در کنار مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد ماهم با کارگاه‌هایی مواجه هستیم که پس از ۶ بار تقسیط و استفاده از بخشودگی جرائم هنوز مطالبات سازمان را پرداخت نمی‌کنند و تأمین اجتماعی گلستان با کمتر از نیمی از درآمد تعهدات را انجام می‌دهد.

کد خبر: ۵٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha