۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
تسهیلاتی که کارا نبود؛ اصناف خراسان جنوبی در آستانه ورشکستگی
بازار گزارش می‌دهد؛

تسهیلاتی که کارا نبود؛ اصناف خراسان جنوبی در آستانه ورشکستگی

بیرجند- سامانه «کارا» که با هدف کمک به صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا ایجاد شده بود از نظر بسیاری از اصناف خراسان جنوبی کارا نبوده و کسبه همچنان با مشکلات متعدد در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که برخی از صنوف به علت وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور دچار مشکلات فراوانی از جمله رکود حاکم بر بازار بودند، ویروس کرونا مشکلات اقتصادی آنان را چندین برابر افزایش داده است.

شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده است و متأسفانه اصناف نیز به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که صنوف مختلف بر اثر کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند و آینده آنان با ورشکستگی رو به رو شده است.

همچنین نکته‌ای که در این بین قابل توجه است، تسهیلاتی که مقرر شده بود به برخی صنوف داده شود نیز آنچنان کارایی و فایده‌ای برای آنها ندارد و آنها را بیشتر به ورطه سقوط می‌کشاند.

اغلب کاسبان خراسان جنوبی تمایلی به گرفتن این تسهیلات ندارند و عطای آن را به لقایش بخشیده اند.

تسهیلات ۶ میلیونی چه دردی را دوا می کند؟
علی اسماعیل زاده، رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند در این باره در گفتگو با بازار عنوان کرد: ما چندین رسته زیرمجموعه اتحادیه داریم که شامل پوشاک، مزون، کرایه سفره‌های عقد و اسباب بازی می‌شود.

وی تصریح کرد: از تمام این رسته‌ها فقط صنف پوشاک جز مشاغلی قرار گرفته است که می‌تواند در سامانه کارا ثبت نام و تسهیلات دریافت کند.

به گفته وی از حدود هشت هزار و ۶۰ واحد فعال در بخش پوشاک فقط حدود ۷۰ واحد بیمه هستند و واجد شرایط ثبت نام بوده‌اند که البته با رایزنی‌هایی انجام شده واحدهای بیمه شده که خویش‌فرما محسوب می‌شوند ۱۲ میلیون وام و افرادی که بیمه نشده‌اند فقط ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که واحدهایی که بیمه نشده‌اند به دلیلی اینکه جز اقشار ضعیف جامعه هستند توانایی بیمه کردن افراد را ندارند.

شرایط سخت
اسماعیل زاده تأکید کرد: با توجه به اینکه بازار پوشاک در این مدت تعطیل بوده است و این تعطیلات همچنان ادامه دارد و خرید چندانی انجام نمی‌شود، این مبلغ کمک چندانی نمی‌کند و حتی برای هزینه‌های جاری نیز کافی نیست.

وی عنوان کرد: برای دریافت تسهیلات باید چک برگشتی نداشته باشیم که این خود باعث ریزش تعداد زیادی از افراد می‌شود و خود واحد صنفی نیز به دلیل اینکه درصد بالای سود وام که ۱۲ درصد می‌باشد توانایی بازپرداخت آن را ندارد و برای ثبت نام اقدام نمی‌کند و حتی کسانی که تمایل دارند ثبت نام کنند ضامنی ندارند و شرایط خیلی سخت است.

وضعیت واحدهای صنفی مزون و اسباب بازی خیلی وخیم است چرا که تا قبل از کرونا ۷۱ مزون فعال داشتیم که بعد از کرونا به دلیل نبود حمایت‌ها به ۴۰ واحد رسیده‌اند

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند عنوان کرد: وضعیت واحدهای صنفی مزون و اسباب بازی نیز خیلی وخیم است چرا که تا قبل از کرونا ۷۱ مزون فعال داشتیم که بعد از کرونا به دلیل نبود حمایت‌ها به ۴۰ واحد رسیده‌اند و باقی آنها ورشکسته شده‌اند و واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۴۰ واحد اسباب بازی داریم که وضع آنان نیز خوب نیست، بیان کرد: تسهیلات با سود ۱۲ درصد و بدون تنفس برای صنوف که اکنون هیچ درآمدی ندارند و در رکود به سر می‌برند، چاره رفع مشکل نیست و باید فکر دیگری اندیشیده شود.

به گفته وی حدود ۸۰ درصد صنوف مستأجر هستند و توانایی پرداخت اجاره ندارند و اینکه برای مدتی با مالکان صحبت شد هم فقط ۵ درصد حاضر به بخشیدگی اجاره و به تعویق افتادن آن شدند و باقی صاحبان به دلیل مشکلات اقتصادی شأن این کار را انجام ندادند.

وی به حمایت تولید کننده و توزیع کننده به طور همزمان تأکید کرد و گفت: همان گونه که از تولید کننده حمایت می‌شود از توزیع کننده هم باید حمایت شود چرا که همه به طور زنجیره‌وار بهم متصل هستیم و توزیع کننده زمانی که می‌بیند مبلغ جنس ایرانی را در این زمان باید همان لحظه پرداخت کند ولی جنس و پارچه خارجی را با چند ماه مهلت و ارائه چک می‌تواند تهیه کند به سراغ پارچه و جنس خارجی می‌رود که مشکلات بعد از آن ایجاد می‌شود.

صنوفی که هیچ حمایتی نشده‌اند
حمید سلیمانی، رئیس اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با بازار گفت: صنوف تحت پوشش این اتحادیه هیچ کدام جز مشاغل دریافت کننده برای تسهیلات نشده‌اند.

وی بیان کرد: مشاغل تحت پوشش شامل صنوف گیم نت، کافی نت، بازی‌های رایانه‌ای، شرکت‌های آ اس پی، خانه‌های بازی کودک و فکر، فروش نرم افزار و کاست، خدمات اینترنت و اطلاع رسانی و ویدئوکلوپ‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ واحد فقط در شهرستان بیرجند فعال هستند، عنوان کرد: رایزنی‌های زیادی توسط رئیس اتاق اصناف انجام شد ولی هنوز جوابگو نبوده‌اند و اتفاقی نیفتاده است.

به گفته تاکنون حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از این واحدها تعطیل شده‌اند و این روند در صورت نبود حمایت‌ها ادامه دار خواهد بود.

سلیمانی تأکید کرد: تسهیلات سامانه کارا برای بسیاری از اصناف کارا نبوده است برخی مشمول این تسهیلات نشده اند و برخی نیز به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلاتی که گریبان گیر آن شده اند نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند و به همین دلیل درخواست داریم که مسئولان فکری بیندیشند و کمک‌های بلاعوض داشته باشند تا بتوان از این شرایط خارج شد.

اکثر اتحادیه‌ها تسهیلات دریافت نکرده‌اند
رئیس اتاق اصناف استان خراسان جنوبی هم در این زمینه در گفتگو بازار گفت: در استان ۴۵ اتحادیه داریم که از این تعداد فقط ۹ اتحادیه جز رسته‌های حمایت شده برای دریافت تسهیلات و ثبت نام در سامانه کارا قرار گرفته‌اند.

محمد علیزاده افزود: از آنجایی که ۱۴ رسته شغلی حمایت می‌شوند فقط ۹ رسته صنفی هستند و باقی غیر صنفی هستند.

در خراسان جنوبی ۴۵ اتحادیه داریم که از این تعداد فقط ۹ اتحادیه جز رسته‌های حمایت شده برای دریافت تسهیلات و ثبت نام در سامانه کارا قرار گرفته‌اند

به گفته وی طبق اعلام قبلی کارگروه، کسب و کارهای مشمول مصوبه اعم از صنفی و غیر صنفی نظیر مراکز تولید و توزیع صنایع دستی، مراکز تولید و فروش پوشاک، کیف و کفش، مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مؤسسات فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و آموزشی، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، بستنی و آبمیوه و قنادی‌ها، رانندگان مسافر برون شهری جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی، آموزشگاه‌های رانندگی، گرمابه‌ها، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، مراکز تولید و فروش غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها و بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها، مراکز مربوط به گردشگری، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، موزه‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری و بوم گردی، مجاز به ثبت نام در سامانه کارا هستند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که تمام صنوف ضررهای زیادی دیده‌اند، رایزنی‌ها و مکاتبات مختلفی با استانداری، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون داشته‌ایم و در حال پیگیری برای تغییر رسته‌های می‌باشیم هرچند که همان رسته‌هایی که شامل دریافت تسهیلات شده‌اند هم با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و تمایلی برای ثبت نام و رو به رو شدن با این مشکلات را ندارند.

ثبت نام ۶ هزار و ۸۴۳ متقاضی برای دریافت تسهیلات کارا
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  هم چندی پیش در گفتگو با بازار در خصوص تسهیلات کرونا گفت: در ابتدا تنها بنگاه‌های دارای کد بیمه‌ای اجازه ثبت نام در این سامانه را داشتند، اما در مرحله بعد مشاغل غیررسمی که کد بیمه‌ای نداشتند هم مشمول دریافت تسهیلات کرونایی شدند.

 غلامرضا اشرفی با بیان اینکه در مجموع ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته برای دریافت این تسهلات شناسایی شدند، عنوان کرد: تاکنون ۶ هزار و ۸۴۳ متقاضی از استان برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع متقاضیان هزار و ۵۲۷ نفر هنوز موفق به دریافت  تسهیلات نشده اند، ادامه داد: دستگاه ها و بانک ها نسبت به تعیین تکلیف پرونده های باقی مانده اقدام کنند.

وی سهم استان از تسهیلات کرونایی را یک هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۵۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

اشرفی با بیان اینکه در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد، گفت: در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی نرخ سود این تسهیلات را ۱۲ درصد اعلام کرد و بیان داشت: بازپرداخت تسهیلات از مهرماه جاری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات کرونایی تا ۱۶۰ میلیون ریال نیاز به ضامن نیست، اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا چک و سفته می‌تواند این تسهیلات را ضمانت کند.

به گفته وی تسهیلات بیشتر از ۱۶۰ میلیون ریال نیازمند ضامن است و امیدواریم بانک‌های عامل شرایط را درک کنند و زمینه سهل پرداخت تسهیلات را فراهم کنند.

با سیر ادامه دار شیوع کرونا و تعطیلی مداوم صنف‌های مختلف، مسئولان کشوری و استانی باید به فکر چاره دیگری برای کمک به مردم باشند چرا که نه تنها اکنون این افراد با مشکل رو به رو شده‌اند بلکه بعد از کرونا نیز با سیل عظیمی از کسب و کارهای ورشکسته رو به رو خواهیم شد.

کد خبر: ۵۵٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha