۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تکلیف پر هزینه والدین خراسان جنوبی در  سال تحصیلی جدید
بازار گزارش می دهد؛

تکلیف پر هزینه والدین خراسان جنوبی در سال تحصیلی جدید

بیرجند- بررسی بازار لوازم التحریر خراسان جنوبی نشان از رشد چند برابری قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دارد و بسیاری از خانواده‌ها پاسخگوی نیازهای فرزندان خود نیستند.

بازار، گروه استان ها: روزهای از سر گرفتن بابا آب داد و خواندن و نوشتن شروع شده است. سال‌های تحصیلی کرونایی با فراز و نشیب بسیاری گذشت و این روزها برای نشستن حضوری در پشت میز و نیمکت‌ها آمادگی‌ها به شکل دیگری رقم می‌خورد.

تب خرید نوشت افزار بالا گرفته و در چشم‌هایشان شور و شوق کودکانه سوسو می‌کند. هیجان بسیاری در دنیای کودکانه شأن موج می‌زند اما در این بین گرانی‌ها تکلیف سنگینی به دوش والدین گذاشته و دفتری از دغدغه‌ها را مقابلشان گشوده است.

دو سال تحصیل کرونایی و نشستن پشت میز و نیمکت تحصیل مجازی سبب شد تا دغدغه خرید نوشت افزارها، کیف و کفش و لباس فرم مدارس همانند سال‌های قبل تر چندان پر رنگ نباشد اما امسال پس از دو سال تحصیل حضوری و رفتن به مدرسه حال و هوایی دیگر دارد.

بسیاری از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی همانند کلاس اولی‌ها شوق رفتن به مدرسه دارند و استفاده از نوشت افزار و لوازم تحریر به اصطلاح مد روز و … برای انگیزه بیشتر و ترغیب و تشویق برای رفتن به مدرسه مورد توجه قرار گرفته است.

البته در این بین هستند کسانی که شور رفتن به مدرسه دارند اما کیف و جیب خالی والدین و گرانی بی اندازه نوشت افزارها گره به کارشان انداخته است و دو تا سه برابر شدن قیمت‌ها آن‌ها را انگشت بر دهان گذاشته است.

تکلیف پر هزینه والدین خراسان جنوبی در  سال تحصیلی جدید

تب و تاب خرید

این بار در گزارشی درسال تحصیلی جدید گشتی در بازار پر طرف دار لوازم التحریر داریم.

کوله و کیف مدارس، انواع مداد و دفتر و … با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در پشت ویترین فروشگاه‌های کیف و کفش، لوازم التحریر چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند. هر چند تنوع طرح و رنگ باب میل بسیاری از مشتریان بازار نیست اما انگار چاره‌ای جز تهیه آن ندارند.

راهی فروشگاهی بزرگ در یکی از خیابان‌های پر تردد شهر می‌شویم. جای سوزن انداختن نیست و همهمه‌ای بلند شده است. روی میز فروشنده انواع مداد و دفتر، خودکار و … در طرح و رنگ‌های مختلف به چشم می‌آید.

قیمت‌ها بیش از حد گران از تب و تاب خرید کردن‌ها کم می‌کند. گرانی، موضوعی که گلایه هم مشتری و هم فروشنده را در پی دارد. چندین نوع دفتر از دفتر ساده گرفته تا دفاتر سیمی و… روی پیشخوان قرار گرفته است. قیمت هر دفتر ساده ۳۵ هزار تومان و قیمت‌های دفاتر با جلدهای جذاب‌تر تا ۴۵ هزار تومان می‌رسد.

یک خریدار که دو فرزند کلاس اولی و کلاس چهارمی دارد به بازار می‌گوید: قیمت نوشت افزارها بسیار بالا رفته است و دفتری که سال گذشته به قیمت ۱۲ هزار تومان تهیه کرده‌ام امسال به ۲۵ و ۲۷ هزار تومان رسیده است.

میری با بیان اینکه سایر نوشت افزارها هم افزایش قیمت دو تا سه برابری داشته است، گفت: یک بسته مداد رنگی ساده ۱۲ تایی جنس مرغوب ایرانی قیمت بالای ۸۰ هزار تومان دارد.

افزایش چند برابری قیمت‌ها

دیگر شهروند بیرجندی هم در گفتگو با بازار می‌گوید: برای تهیه ماژیک و وایت برد راهی بازار شده‌ام. یک وایت برد کوچک و معمولی بالای ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد و سایر نوشت افزارها هم افزایش قیمت چند برابری داشته‌اند.

قلی زاده گفت: از تراش و پاک کن گرفته تا مداد و دفتر، انواع خمیر، جامدادی و کوله و … هر کدام قیمت‌های بسیار بالایی دارند و اجناس خارجی از ایرانی گران‌تر است.

وی به کیفیت خوب برخی اقلام ایرانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در مدرسه فرزندم نمایشگاهی ایجاد شده بود که برخی اقلام مورد نیاز را با قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار خریداری کردم.

تکلیف پر هزینه والدین خراسان جنوبی در  سال تحصیلی جدید

زمانی دیگر مشتری بازار می‌گوید: نوشت افزار ایرانی هم قیمت بالایی دارند و گرانی‌ها توان خرید را گرفته است و فرزندم از همان کیف سال گذشته استفاده می‌کند.

وی می‌گوید: یک بسته مداد رنگی، به همراه دو مداد و چند خودکار و دفتر کلاسوری ساده برایش ۲۵۰ هزار تمام شده است و برای فرزند کلاس اولی‌اش دغدغه بسیاری دارد.

وی با گلایه به این گرانی‌ها و اینکه نوشت افزارهای ایرانی اسلامی هم که بیشتر به آن تاکید می‌شود در بازار کمتر به چشم می‌آید و لوازم التحریری ها هم بیشتر در قفسه‌هایشان نوشت افزارها با طرح‌های فانتزی چیده شده است.

زمانی از بی کیفیتی برخی اقلام گلایه می‌کند و می‌گوید: یک دفتر ساده بدون هیچ طرحی را با قیمت ۴۰ هزار تومان تهیه کرده‌ام اما پس از دو بار نوشتن و ورق زدن شاهد ورق ورق شدن آن بودیم.

وی می‌افزاید: کودکان به اجناس فانتزی با طرح‌های عروسکی علاقه زیادی دارند اما گرانی این اجناس برای اولیا کمر شکن است.

اما بازار داغ لوازم‌التحریر و گرانی قیمت‌ها فقط والدین را غافلگیر نکرده و بلکه بسیاری از فروشنده‌ها را هم شوکه کرده است.

تهیه نوشت افزار از ضروریات این فصل است والدین مجبور به تهیه دفتر، قلم و وسایل ضروری برای دانش آموزان هستند اما گرانی‌ها سبب شده است تا خریدها بسیار محدود باشد

یک فروشنده در گفتگو با بازار می‌گوید: بسیاری از والدین دفاتر ساده با قیمت مناسب‌تر تهیه می‌کنند اما این دفاتر تعدادشان محدود است و بسیاری از مشتریان با گرفتن قیمت متعجب می‌شوند و پس از شنیدن قیمت از خرید منصرف می‌شوند.

استقبال کم است

ملکی مقدم استقبال خانواده‌ها برای خرید را چندان مطلوب نمی‌داند و با اشاره به افزایش چند برابری قیمت‌ها، می‌افزاید: تهیه نوشت افزار از ضروریات این فصل است والدین مجبور به تهیه دفتر، قلم و وسایل ضروری برای دانش آموزان هستند اما گرانی‌ها سبب شده است تا خریدها بسیار محدود باشد.

دیگر فعال صنف نوشت افزار هم با بیان اینکه دیگر مانند گذشته چیزی به نام دفاتر تعاونی نداریم و برخی دفاتر که قیمت مناسب‌تری دارند با نام تعاونی عرضه می‌شود می‌افزاید: اقلام تعاونی در بازار وجود ندارد.

راستگو مقدم از استقبال کم برای خرید به سبب گرانی و دو برابر شدن اقلام می‌گوید و ادامه می‌دهد: اجناس ایرانی نسبت به سال‌های قبل تنوع بسیاری دارند و ۸۰ تا ۹۰ درصد اجناس موجود در بازار ایرانی هستند.

به اظهار وی برخی اجناس خارجی موجود در بازار کیفیت بهتری دارند و به سبب شکل و نوع جذاب‌تر مورد پسند می‌باشند.

تکلیف پر هزینه والدین خراسان جنوبی در  سال تحصیلی جدید

وی با اشاره به افزایش قیمت بسیار زیاد نوشت افزار از افزایش دو برابری قیمت برخی اقلام می‌گوید و می‌افزاید: اقلام تعاونی در بازار موجود نیست و قیمت دفاتر از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز و میان ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان متغیر است.

وی ادامه می‌دهد: نرخ برخی دفاتر به سبب طرح و کیفیت و … بیشتر است و گاهی تا مرز ۳۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به گفته وی، نوشت افزار فقط جزئی از خرید این فصل والدین برای دانش آموزان است چرا که اقلام دیگری مانند کتاب، کیف، کفش و… نیز مورد نیاز است برای همین خانواده‌ها به حداقل خرید بسنده می‌کنند.

وی می‌افزاید: برخی تولیدات ایرانی مانند دفتر از کیفیت خوبی برخوردار است اما با توجه به نوع مرغوبیت نسبت به محصول خارجی قیمت بالاتری دارد.

نظارت بر بازار

رئیس اتاق اصناف بیرجند هم از بازرسی و گشت مشترک بازار نوشت افزار خبر می‌دهد و می‌افزاید: به منظور نظارت بیشتر بر بازار و مبارزه با هر گونه سودجویی و گران فروشی گشت مشترکی با همکاری سازمان صمت، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و … ایجاد شده است و نظارت‌ها تا نیمه‌های مهر ماه ادامه دارد.

رضا علیزاده با اشاره به افزایش بی سابقه قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از کاهش خرید مردم با توجه به گرانی‌های موجود خبر می‌دهد و می‌افزاید: چنان چه محصول با قیمت پایین و مناسب‌تری عرضه شود فروش نیز افزایش می‌یابد اما با کاهش قدرت خرید مردم وضعیت فروش نیز چندان مطلوب نیست.

رئیس اتحادیه نوشت افزار بیرجند هم در گفتگو با بازار در مقایسه با دو سال گذشته شرایط بازار و خرید و فروش‌ها را در روزهای بازگشایی مدارس مطلوب‌تر می‌داند و می‌افزاید: با برگزاری نمایشگاه کمی از تب و تاب بازار آزاد کم شد.

به اظهار حمید سلیمانی با وجود تحریم‌های موجود بیشتر اجناس موجود در بازار بازار کالای ایرانی هستند و حق فروش کتاب هم به آموزش و پرورش واگذار شده است.

قیمت لوازم‌التحریر در سال جاری به‌شدت افزایش یافته است و والدین ناچارند به‌دلیل وضعیت اقتصادی به خرید حداقل ها اکتفا کنند و خواستار نظارت بیشتر بر بازار و توجه به این حوزه در زمینه کاهش قیمت ها هستند.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha