۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
تحلیل تکنیکال و بنیادی پکرمان؛ بنیادی قوی و تکنیکالی با بیش از ۱۰۰ درصد اصلاح/ برای ورود باید صبر کرد
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی پکرمان؛ بنیادی قوی و تکنیکالی با بیش از ۱۰۰ درصد اصلاح/ برای ورود باید صبر کرد

بررسی ترازنامه مالی، وضعیت تولید شرکت پکرمان و همچنین روند بازار سهام این شرکت نشان می‌دهد که نماد پکرمان دارای بنیاد قوی است.

بازار؛ گروه بورس: گروه صنعتی بارز (با نام قبلی مجتمع صنایع لاستیک کرمان) در فروردین ماه ۱۳۷۲ افتتاح شد و اولین فعالیت تجاری خود را در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ظرفیت اولیه‌ی سالانه بارز برابر با ۲۵ هزار تن انواع تایر، تیوب و نوار وسایط نقلیه‌ی سبک و سنگین و همچنین تایرهای کشاورزی بود. این شرکت هم کنون انواع مختلف تایر اعم از سواری، باری، کشاورزی و راهداری تولید می‌کند به عنوان مثال هم کنون این شرکت در سال توانای تولید ۱۰میلیون حلقه تایر رادیال سواری و  تولید ۴۰۰هزار واحد حلقه تایر رادیال باری و اتوبوسی را دارد. این شرت در اواخر سال ۸۴ به سهامی عام تبدیل شد و زمینه ورود به بورس ان فراهم گردید.

هم اکنون ۱۱ واحد تولیدکننده لاستیک در کشور فعال است با این حال هنوز هم نیاز به واردات دیده می‌شود. به عنوان مثال نیاز کشور در تایر سواری ۲۴ میلیون حلقه لاستیک در سال است که در داخل تنها ۲۰ میلیون از آن را تامین می‌کنند. حدود ۴۵ درصد از ۱۵۰ ماده اولیه تولید لاستیک در ایران که حدودا ۵۶ قلم می‌شود، وارداتی است.

در حال حاضر گروه صنعتی بارز با تولید بیش از ۱۰۰ هزار حلقه انواع تایرهای کشاورزی(تراکتوری) نزدیک به ۷۰% از سهم بازار تایر کشاورزی ایران را در اختیار دارد، گروه صنعتی بارز تنها شرکتی است که توانسته با دانش بومی خود در ۹ سایز بالاترین استاندارد صنعت تایر را کسب کند که این امر پل ورود به صادرات کشورهای اروپایی است. هم کنون با توجه به کمبود لاستیک در ایران این شرکت در حال تولید تایرهای رادیکالی سایز خاصی هست که تا قبل از شروع تولید آن در این شرکت باید وارد می‌شد.

این شرکت توانست در سال ۹۸ بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهند. بر اساس آنچه در صورت مالی این شرکت امده مشتریان آن به سه دسته نمایندگی‌ها فروش تایر، خودروسازها و بازارهای صادراتی تقسیم بندی می‌شود. در سال ۹۷ به دلیل کمبود تایر در ایران و افزایش قیمت ان در بازار وزارت صمت اعلام کرد که این شرکت تا اطلاع ثانوی صادرات نخواهد داشت. به طور کلی گروه صنعتی بازار با تولید ۱۰۷ هزار تن تایر در سال ۴۵ درصد از سهم تولید این محصول در کشور را دارد.

ترازنامه مالی
نسبت بدهی این شرکت برای سال ۹۷ برابر است با ۶۳.۴درصد که این رقم برای سال ۹۸ برابر با ۶۰درصد بوده، همچنین نسبت به حقوقان صاحبان سهام در سال ۹۷برابر با ۱۷۳ و برای سال ۹۸ برابر با ۱۵۱ درصد در ترازنامه درج شده است. نسبت حاشیه سود خالص در سال ۹۸، ۱۰درصد و که این رقم در سال ۹۵ حدود ۵درصد بوده است، علاوه بر نسبت‌های عنوان شده نسبت سود هر سهم برای سال ۹۷ برابر با ۲۷۷ریال و برای سال ۹۸ برابر با ۶۷۶ریال است که تقریبا ۳برابر افزایش داشته است. حاشیه سود ناخالص در سال ۹۸، ۱۶درصد و در سال ۹۷ این رقم برابر با ۱۵ درصد بوده است.

در بررسی ترازنامه مالی نسبت سود خالص این شرکت برای سال ۹۷ را ۷۰۰.۴۲۶ میلیون ریال عنوان کرده که با رشد ۱۴۳درصد در سال ۹۸ به ۱.۷۰۷.۸۰۹ میلیون ریال رسیده، این در حالی است که میزان فروش این شرکت در سال گذشته ۵هزار تن کاهش پیدا کرده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش سود خالص شرکت بیشتر به خاطر افزایش نرخ ارز در سال ۹۸ بوده است. جمع دارایی‌های کل  شرکت برای سال ۹۸ برابر با۲۹.۱۲۴.۹۲۱ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۲۲.۶۶۶.۵۰۸ میلیون ریال در ترازنامه مالی شرکت ثبت شده است، این در حالی است که جمع بدهی‌های شرکت برای سال ۹۸، ۳۲.۳۳۳.۸۶۸ میلیون ریال عنوان شده که این رقم برای سال ۹۷ بیش از ۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال پایین‌تر است. جمع حقوق مالکانه شرکت بارز در سال ۹۷ برابر با ۴.۵۷۲.۴۶۵ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۸ بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریال رشد داشته است.

تابلوی بورس
پکرمان با میانگین حجم ماه ۲میلیون واحد، سهام شناور۱۶درصد، ارزش بازار۵ هزار میلیارد تومان، با آخرین قیمت ارزش سهام ۲۱.۵۰۰ریال  و با نسبت قیمت به درآمد ۲۲.۹۸ در تابلوی بورس ثبت شده است.

پکرمان با ضریب نقدشوندگی، ۹۵درصد، ضریب همبستگی به دلار منهای ۴۵درصد و ضریب همبستگی به شاخص کل ۸۶درصد است. رتبه این شرکت از نظر سودآوری در گروه ۱۱ و در بازار ۷۱۶ است و همچنین از نظر ارزش بازار در گروه رتبه ۳ و در بازار رتبه ۱۸۰ را دارد.

بررسی روند ترازنامه، وضعیت شرکت و همچنین تابلوی بورس نشان می‌دهد که نماد پکرمان دارای بنیاد قوی دارد و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری از نظر بنیادی هستند با اطلاع از بنیاد قوی این سهم می‌توانند بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

تحلیل تکنیکال
این نماد مانند بسیاری از نمادهای دیگر در گروه های کوچک و متوسط بیش از دو ماه است که بازدهی نداشته و اصلاح بسیار زیادی را انجام داده است، این نماد ۱۰۰ درصد اصلاح کرده و از قیمت ۴۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسیده است.

پکرمان در قیمت آخرین مبادله در امروز توانست با استقبال پول هوشمند به محدوده مثبت بازگردد، اما نکته اینجاست که این مثبت به محدوده مثبت هنوز خبر از آغاز روند صعودی نمی دهد، و این نماد فعلا در مرحله کف سازی قرار گرفته است.

پکرمان در تایم فریم هفتگی خود پس از اصلاح 100 درصدی یک مثلث ساخته که این مثلث می تواند در آینده به یک مثلث افزایشی یا LD تبدیل شود.

پکرمان در تایم فریم ماهانه نیز در حال کف سازی پول هوشمند بوده اما هنوز در این تایم ورود پول تثبیت نشده است.

پکرمان را از لحاظ زمانی بررسی کرده و این بررسی نشان می دهد پکرمان باید در تایم هفتگی  هفته بعد آغاز یک روند جدید را داشته باشد که با حمایت ها می تواند روند صعودی باشد.

پکرمان در تایم فریم چهار ساعته تنها یک روز با آغاز روند جدید فاصله دارد، در این تایم استوک استیک به شدت در حال نزدیک شدن به محدوده اشتیاق خرید بوده و پو هوشمند نیز تغییرات نسبتا مثبتی را نشان می دهد.

برای ورود به این سهم باید مقاومت های اساسی آن را در نظر گرفت که این مقاومت ها در محدوده 2600 تومان و 3100 تومان بوده و بعد از عبور از هر مقاومت می توان قسمتی به این نماد ورود کرد.

تحلیل تکنیکال: وحید بلالی

تحلیل بنیادی: پژمان مرادی

کد خبر: ۴۰٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha