۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
برخورد با تعاونی‌های متخلف اردبیل صیقل خورد؛ تشکیل ۱۵ پرونده تخلف در واگذاری‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

برخورد با تعاونی‌های متخلف اردبیل صیقل خورد؛ تشکیل ۱۵ پرونده تخلف در واگذاری‌ها

اردبیل- درحالی‌که تعاونی‌ها باهدف حمایت اعضای خود و تسهیم سود فعال می‌شوند، انحراف فعالیت برخی در اردبیل موجب تشکیل پرونده‌های قضایی شده است.

ونوس بهنود؛ بازار: تعاونی در اصطلاح مشارکتی از اعضای خود است که با به اشتراک‌گذاری سرمایه نسبت به تأمین برخی نیازمندی اعضا اقدام می‌کند. فعالیت تعاونی‌ها بر اساس این تعریف در اردبیل گاهی موفق و گاهی ناموفق و مهم‌تر از همه گاهی با ابهام مواجه بوده است.

هرچند تعاونی‌ها نقش کلیدی در چرخه اقتصادی یک منطقه دارند امانگاهی اجمالی به اعداد و ارقام فعالیت تعاونی‌ها در اردبیل نشان می‌دهد، باوجود تمام نظارت‌ها، بهره کافی از این حوزه به  اقتصاد استان واصل نشده است.

قاسم رحیمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در پاسخ به سؤالات خبرنگار بازار تصریح کرد: با جدیت فعالیت تعاونی‌ها در اردبیل رصد می‌شود و برخی تخلفات نیز احصا شده است.

*در حال حاضر چه تعداد تعاونی و بیشتر در چه حوزه‌هایی در استان فعال هستند؟
بیش از ۱۸۰۰ تعاونی در استان فعال است که به ترتیب حوزه‌های کشاورزی، خدمات و صنعت بیشترین نوع خدمات را به خود اختصاص داده است.

۴۴ تعاونی جدید نیز با ۷۳۴ نفر عضو طی یک سال گذشته تشکیل‌شده  و به‌منظور پایش فعالیت تعاونی‌ها، سامانه جامع آنلاین ثبت شرکت‌های تعاونی دایر شده است.

*با توجه به نقش تعاونی‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار بخشی از توان شما طی سال‌های اخیر معطوف به فعال‌سازی تعاونی‌های غیرفعال بوده است. در این خصوص توضیح دهید؟
ما توانستیم از شهریورماه سال ۹۸ تا به امروز ۱۸ تعاونی غیرفعال را با تغییر موضوع فعالیت یا تغییر هیئت‌مدیره فعال کنیم. همچنین ۲۵ تعاونی غیرفعال نیز تعیین تکلیف شده است.

طرح توانمندسازی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی غیرفعال ازجمله طرح‌هایی است که در برنامه ساماندهی، سازمان‌دهی و توانمندسازی شبکه تعاونی‌ها به‌صورت جدی موردتوجه قرارگرفته است.

در ساماندهی عموماً وضعیت مالی تعاونی و فعالیت‌های اقتصادی موردبررسی قرارگرفته و شرکت‌های زیان ده تعیین تکلیف می‌شوند.

*در خصوص ضوابط انحلال یک تعاونی توضیح دهید.
بر اساس ماده ۵۴ قانون بخش تعاونی و فصل پنجم اساسنامه شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون در موارد کاهش تعداد اعضا از حد مقرر، عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه و ورشکستگی، انحلال انجام می‌شود.

تلاش ما بر این است که با رفع مشکلات تعاونی و رفع انحراف در فعالیت مجدداً ساماندهی شده و نسبت به بازگشت آن به چرخه تولید و فعالیت اقدام شود.

*تعاونی‌های استان چه میزان نقش و تأثیر در صادرات غیرنفتی اردبیل دارند؟
از شهریورماه سال گذشته ۳۲ میلیون دلار صادرات انجام‌شده که این موفقیت در پی حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی جهت توسعه بازار و تقویت برند تعاونی‌ها حاصل‌شده است. بخشی از صادرات مربوط به تعاونی تولیدی و بخشی مرزنشینان است.

کشورهای عراق، گرجستان، قطر، روسیه و جمهوری آذربایجان عمده کشورهای مقصد کالاهای اردبیل در صادرات شرکت‌های تعاونی هستند.

*یکی از مهم‌ترین دغدغه فعالیت تعاونی‌ها مربوط به تعاونی مسکن دستگاه‌های اجرایی است. آخرین نتایج نظارت و ارزیابی فعالیت تعاونی‌های مسکن را بیان کنید.
بر اساس اساسنامه تعاونی‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند نسبت به خریدوفروش زمین‌های زراعی اقدام کنند. درواقع هرگونه معامله، خریدوفروش و قطعه‌بندی اراضی کشاورزی توسط شرکت‌های تعاونی مسکن تخلف بوده و برخورد می‌شود. متأسفانه این اقدام مشاهده‌شده و ۱۵ پرونده تخلف نیز تشکیل‌شده است.

اداره کل تعاون مطابق ضوابط با واگذاری غیرمجاز برخورد می‌کند و افراد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

*وزارت تعاون و کار طرحی در خصوص پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها اجرا می‌کند. آخرین وضعیت آن در استان را تشریح کنید.
از شهریورماه سال گذشته ۱۲۲ میلیارد ریال تسهیلات روستا تعاون به ۹ تعاونی پرداخت‌شده است.

این تسهیلات متوجه تعاونی‌های کشاورزی و روستایی است و با توجه به اینکه بخش عمده تعاونی‌های استان را شامل می‌شود، ثمرات مطلوبی به دنبال دارد.

*در پی ارزیابی وضعیت فعالیت تعاونی‌های استان در مقایسه با سایر استان‌ها چه دستاوردی حاصل‌شده است؟
تعاونی‌های استان ۵ عنوان برتری ملی را در جشنواره ملی تجلیل از تعاونی‌های برتر کسب کرده‌اند. خوشبختانه وضعیت فعالیت تعاونی‌ها مطلوب بوده و با توجه به روند افزایش تعداد تعاونی‌ها پیش‌بینی می‌شود در آینده فعالیت تعاونی‌های استان با افزایش همراه شود.

کد خبر: ۳۸٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha