۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
نقش تولیدکنندگان در افزایش قیمت سیمان/ همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت سیمان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نقش تولیدکنندگان در افزایش قیمت سیمان/ همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفیت سیمان

تبریز- مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی قیمت سیمان در تیرماه توسط دولت گفت: افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد ارتباطی به ما نداشته و تولیدکنندگان نقشی در افزایش قیمت سیمان ندارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت سیمان صوفیان تبریز در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در سال ۱۳۴۸ راه اندازی شد و با چهار خط تولید و ظرفیت اولیه ۴۶۰۰ تن در روز آغاز به کار کرد و در سال ۸۷ ظرفیت آن به هفت هزار تن در روز افزایش یافت.

در این کارخانه پنج نوع سیمان شامل تیپ یک، دو و مرکب تولید می‌شود و نیاز اصلی سیمان در شمال غرب کشور توسط این شرکت تامین می‌شود. گفتنی است بیش از هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این کارخانه و دلیل افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد که اعتراض‌های مردمی را نیز به همراه داشت گفت و گویی با ولی الله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان داشتیم.

افزایش ۶۳۰ درصدی سود خالص شرکت سیمان صوفیان طی سه ماهه اول امسال
اخلاقی فرد در گفتگو با بازار از افزایش ۶۳۰ درصدی سود خالص شرکت سیمان صوفیان طی سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در سال ۹۹ با اینکه شاهد تحریم‌های ظالمانه دشمنان و شیوع ویروس کرونا بودیم ولی تولید در شرکت سیمان صوفیان طی سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی سپس ادامه داد: در این مدت شاهد افزایش ۶۳۰ درصدی سود خالص شرکت بودیم که این موفقیت نتیجه افزایش تولید و همچنین مدیریت مالی درامدها و هزینه‌ها است.

مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان در خصوص وضعیت پرداخت حقوق کارکنان و کارگران این مجموعه نیز گفت: حقوق نیروهای انسانی شرکت به موقع و حتی زودتر از پایان ماه پرداخت می‌شود و عقب افتادگی نیز نداریم. به طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ روز در ماه نیز پاداش بهره روی در شرکت داریم.

به هیچ بانکی بدهی نداریم
اخلاقی فرد با بیان اینکه شرکت سیمان صوفیان به هیچ بانکی بدهی ندارد، افزود: بدهی‌های قبلی نیز که وجود داشت همگی پرداخت شده و پرداختی‌ها نیز به موقع انجام می‌شود و مشکل نقدینگی و مالی در این مجموعه نداریم.

وی همچنین گفت: در بازار سیمان عرضه بر تقاضا طی سال گذشته غالب بود که در این ماه‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا هستیم و سیمان فله و پاکتی به قیمت مصوب دولتی و به صورت نقد به فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان در مورد پروژه‌های زیست محیطی این شرکت نیز گفت: برای حفاظت از محیط زیست اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم که می‌توان به سرمایه گذاری پنج میلیارد تومانی در این خصوص اشاره کرد که سیستم‌های نوین و پیشرفته غبارگیر در شرکت راه اندازی می‌شود.

اخلاقی فرد افزود: این سیستم پیشرفت بالای ۷۰ درصدی دارد و تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر شاهد افتتاح آن باشیم. البته در این مدت مشکلات زیست محیطی نیز نداشتیم و مشکلی هم برای پرسنل به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: این سیستم با خاک سروکار داشته و غبار طبیعی است ولی ما آن را کنترل کرده‌ایم و آلودگی نداشته‌ایم تا جایی که چندین سال است این شرکت موفق به کسب صنعت سبز محیط زیستی می‌شود.

وی سپس گفت: قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان برای ساعاتی سیستم‌های غبارگیر ما را با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع از دست ما خارج است.

تامین کامل نیاز آذربایجان شرقی به سیمان
مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان گفت: تنها کارخانه سیمان در استان هستیم که نیاز آذربایجان شرقی برای سیمان را تامین می‌کنیم.

وی از اشتغال بیش از هزار نفر در این شرکت خبر داد و افزود: شرکت ما به صورت سه شیفته کار می‌کند و برای جهش تولید در سال جاری تلاش می‌کنیم تا جایی که در سه ماهه اول امسال نیز ۴۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

اخلاقی فرد به اقدامات این شرکت برای مقابله با کرونا نیز اشاره داشت و گفت: علاوه بر ضدعفونی روستاهای اطراف و پخش ماسک و دستکش رایگان بین مردم منطقه بیش از ۵۰۰ بسته معیشتی در سطح روستاها توسط شرکت سیمان صوفیان توزیع شده است.

صادرات سیمان به ارمنستان / کردستان عراق خودکفا شد
وی به صادرات این شرکت به دیگر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: قبلاً به کردستان عراق صادرات داشتیم ولی الان آنها به خودکفایی رسیده‌اند و کارخانه‌های سیمان توسط چینی‌ها در آنجا احداث شده است. همچنین ورود سیمان به کردستان عراق نیز ممنوع شده است.

وی افزود: قسمتی از مناطق جنوبی عراق خواهان سیمان ما بودند که چون فاصله ما با آنها خیلی زیاد است صادرات به این منطقه مقرون به صرفه نبود که برای همین منظور کشور جایگزینی برای صادرات پیدا کردیم.

اخلاقی فرد با بیان اینکه ارمنستان یکی از مشتری‌های خوب ما است، گفت: صادرات ما به کشور ارمنستان انجام می‌شود و در ماه حدود ۱۰ تا ۱۴ هزار تن سیمان و کلینکر به این کشور صادر می‌کنیم.

افزایش ۳۴ درصدی قیمت سیمان در تیرماه
وی از افزایش ۳۴ درصدی قیمت سیمان در تیرماه خبر داد و گفت: این تصمیم دولت بود و در مورد افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد باید نهادهای نظارتی و تنظیم بازار ورود کنند و ما به عنوان تولید کننده نقشی در افزایش قیمت سیمان نداریم.

وی سپس به همکاری این کارخانه با شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش کیفیت سیمان تولیدی در صوفیان اشاره کرد و گفت: طبق استاندارد اروپا ۲۷ نوع سیمان در جهان تولید می‌شود که یک نوع از آن سیمان معمولی و بقیه سیمان‌های کامپوزیتی است.

اخلاقی فرد در خصوص ویژگی سیمان‌های کامپوزیتی گفت: مواد افزودنی این نوع سیمان‌ها از ۵ درصد تا ۹۰ درصد متفاوت است و این نوع سیمان‌ها دوام بالایی داشته و بتن تولیدی از آن در ساختمان‌ها عمر بیش از ۵۰۰ سال دارد.

وی گفت: یکی از الزامات نظام مهندسی باید استفاده از این نوع سیمان‌های با دوام و با کیفیت بالا باشد و در این خصوص علاوه بر فرهنگسازی نیاز داریم تا استفاده از سیمان معمولی ممنوع شود.

دانش وجود دارد ولی سرمایه گذاری نه!
مدیرعامل شرکت سهامی عام سیمان صوفیان گفت: سرمایه گذاری برای تولید سیمان‌های جدید در صوفیان نداریم. برای این منظور به ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا خطوط تولید آن راه اندازی شود. با اینکه ما دانش آن را داریم ولی نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد.

استفاده از پسماندهای ساختمانی در کارخانه تولید سیمان
وی به استفاده از پسماندهای ساختمانی در کارخانه تولید سیمان اشاره کرد و افزود: با اینکه این موضوع مقرون به صرفه نیست ولی به دلیل مسئولیت اجتماعی که داریم نخاله‌های ساختمانی شامل آجر و کاشی و همچنین ماسه ریخته گری تراکتور در کوره‌های ما ذوب شده و از آن سیمان تولید می‌کنیم.

قیمت یک پاکت سیمان ۱۳,۵۰۰ تومان
اخلاقی فرد در خصوص قیمت سیمان نیز اظهار داشت: قیمت یک پاکت سیمان ۱۳,۵۰۰ تومان در درب کارخانه است. البته به دست مشتری به قیمت بالاتری می‌رسد چراکه هزینه کرایه به مسافت و فاصله با شرکت بستگی دارد ولی در هر صورت کنترل قیمت سیمان در دست ما تولید کنندگان نیست.

وی به احداث نیروگاه توسط شرکت‌های سیمان نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع مقرون به صرفه نیست. ما مشکل برق نداریم. برق را در بورس از طریق شرکت‌های خصوصی خریداری می‌کنیم که برق ارزان قیمتی نیز از وزارت نیرو تحویل ما می‌دهند.

کد خبر: ۳۵٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha