۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
وضعیت بنیادی و تکنیکال وغدیر؛ غول خفته در آستانه بیداری
تحلیل نمادهای بورسی؛

وضعیت بنیادی و تکنیکال وغدیر؛ غول خفته در آستانه بیداری

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال وغدیر نشان می دهد این نماد در آستانه صعود قرار گرفته است.

 گروه بورس؛ بازار: شرکت سرمایه گذاری‌ غدیر در سال ۱۳۷۰ با نام اولیه شرکت سرمایه گذاری بانک صادرات و با مالکیت بانک صادرات ایران  با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۷۴ به سهامی عام تبدیل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

تحلیل بنیادی وغدیر
پس از انتقال سهام ۱۲۴ شرکت ازبانک صادرات ایران به این شرکت در سال ۱۳۷۵ به منظور اصلاح ساختار مالی، نام شرکت به سرمایه‌گذاری غدیر تغییر یافت. زمینه های سرمایه گذاری شرکت هم‌اکنون صنعت‌های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، صنایع معدنی، حمل و نقل، سیمان، ساختمان، تجاری و مالی و همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب هفت هلدینگ است.

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت ۷.۲۰۰ میلیارد تومان است. همچنین ترکیب سهامداران شرکت به شرح جدول زیر است:براساس آخرین پرتفوی اعلامی از سوی شرکت که مربوط به اردیبشهت ۱۳۹۹ است، ۶۷ درصد از بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری غدیر مربوط به شرکت های بورسی و مابقی مربوط به شرکتهای خارج از بورس است. همچنین براساس آخرین قیمت معامله شده در بازار سرمایه، به ترتیب نمادهای پارسان (۶۱ درصد)- پارس (۱۷ درصد)- کگهر (۱۷ درصد) و وبشهر (۲ درصد) بیشترین وزن از ارزش روز را در پرتفوی بورسی سرمایه گذاری غدیر دارند.

شرکت‌های اثر گذار بر پرتفوی غیر بورسی شرکت که براساس بهای تمام شده هستند به ترتیب: سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر- بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر- مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب و توسعه سرمایه و صنعت غدیر است.

شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر یک هلدینگ انرژی است که ۱۰۰ درصد پرتفوی آن از شرکت‌های خارج از بورس تشکیل شده است. در این بین می توان به به شرکت‌های شرکت تولید برق خوزستان مپنا و توسعه مسیر برق گیلان اشاره کرد. شرکت آخری در فرابورس درج نماد شده است و درصف عرضه اولیه ایستاده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان، یکی از نیروگاه های از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۱۳۰۵.۶ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۴۳.۲ مگاواتی و ۳ واحد بخار ۱۴۸.۸ مگاواتی است. نیروگاه برق خوزستان مپنا نیز یک نیروگاه سیکل ترکیبی می باشد که شامل دو واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است.

به گفته شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت صنایع آلومینیوم جنوب در حال حاضر به صورت آزمایشی تولید می‌کند و بهره برداری کامل از شرکت در سال ۱۴۰۰ صورت می‌پذیرد.

سرمایه گذاری غدیر ، مالک ۶۷.۵٪ از پارسان ، ۱۸.۵٪ از پتروشیمی پارس ، ۲۱.۳٪ از گهرزمین ، ۸٪ از توسعه صنایع بهشهر ، ۴.۵٪ از تامین سرمایه نوین ،۲۵٪ از ساروج بوشهر ، ۷.۶٪ از آ س پ ،۱۰.۵٪ از موتوژن ، ۱۲.۵٪ از توسعه ساختمان و مالک کمتر از ۱٪ از بورس انرژی و بورس کالا و بانک پاسارگاد و داروسازی قاضی و ... است.
در بخش غیر بورسی نیز مالک شرکت هایی نظیر برق و انرژی غدیر ، صنایع و معادن غدیر ، آلومینیوم جنوب ، سرمایه و صنعت غدیر ،توسعه فراساحل نگین کیش ،صنعت نوین ایرانیان ، بازرگانی غدیر ،برق گیلان ، زرین پرشیا ،نساجی مازندران ،اعتضاد غدیر ، داروسازی دانا ،  کارت ایران و ...  میباشد.

عمده وزن پرتفوی غدیر به ترتیب ، پالایشی ، پتروشیمی ، معدنی ، ساختمانی و سرمایه گذاری و خدمات مالیست که تنوع پرتفوی غدیر را بالا برده و این شرکت را به یک هلدینگ چند رشته ای تبدیل میکند.

ارزش برخی دارایی های شرکت به شرح زیر می باشد : پارسان : بهای تمام شده ۱۰۷ تومان ، ارزش روز ۳۴۷۰ تومان
▪️پتروشیمی پارس : بهای تمام شده ۲۱۰۰ تومان ، ارزش روز ۱۵۴۶۰ تومان
گهر زمین : بهای تمام شده۱۱۲ تومان ، ارزش روز ۷۱۷۱ تومان
▪️صنایع بهشهر : بهای تمام شده۱۲۰ تومان ، ارزش روز ۲۳۰۰ تومان
▪️تامین سرمایه نوین : بهای تمام شده ۷۸ تومان ، ارزش روز ۱۶۲۸ تومان

 در حال حاضر ، صرفا خالص ارزش ۵ دارایی فوق برای غدیر ، ۱۴۶۵۹۷ میلیارد تومان می باشد !! ( بهای تمام شده منهای ارزش روز )
در بخش غیر بورسی ، هلدینگ برق و انرژی غدیر با بهای تمام شده۱۰۰۰ میلیارد تومانی ، ارزش روز بیش از ۱۱۴۳۰ میلیارد تومانی دارد که صرفا از این محل حدود ۱۰۴۰۰ میلیارد تومان به خالص ارزش دارایی های غدیر افزوده خواهد شد.( به دلیل تعداد بالای زیر مجموعه ها امکان ارائه محاسبات تک تک دارایی ها وجود ندارد )

 با افزودن ارزش سایر شرکت های زیر مجموعه ، خالص ارزش دارایی های غدیر به سطح ۲۰۰۶۷۸ میلیارد تومان خواهد رسید. مارکت کپ غدیر در حال حاضر در سطح ۱۱۷۵۰۰ میلیارد تومان قرار دارد ، لذا در حال حاضر در سطح ۵۸٪ از NAV خود در حال معامله است.مارکت کپ وغدیر از مارکت کپ پارسان که یکی از زیر مجموعه های غدیر است ، پایین تر است !! خالص ارزش پارسان به تنهایی برای غدیر ۹۱۷۹۳ میلیارد تومان است ، یعنی مارکت کپ امروز غدیر صرفا به اندازه خالص ارزش پارسان برای غدیر است.
 

تحلیل تکنیکال

وغدیر در معاملات امروز مثبت شد و به نظر می رسد با آغاز روند پرقدرت کمتر از سه روز زمان دارد اگر بتواند در دو روز آینده روند پرقدرتی را آغاز کند، پول هوشمند در وغدیر در حال ایجاد الگوی راندینگ بوده و می تواند در سه روز آینده تکلیف خود را مشخص کند.

وغدیر اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خوبی دارد، رشد شستا که لیدر گروه چند رشته ای صنعتی است می تواند وغدیر را نیز در محدوده پرتقاضا ببرد، اهداف قیمتی وغدیر عبارتند از : ۲۴۰۰، ۳۱۵۰ و ۴۳۰۰ تومان است و قیمت فعلی این سهم ارزنده ۱۷۱۴ تومان است.

تحلیل بنیادی توسط: سینا سلیمانی و معصومه عیدانی از کارگزاری کارآمد

تحلیل تکنیکال: وحید بلالی

کد خبر: ۳۱٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمیدرضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      1 1
      یعنی مردم دیگه تو صف شستا نرن بیان وغدیر بخرن وای مگر مغز خر خوردیم فقط شستا
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 0
      وغدیر جای خود شستا جای خود، هم می تونی شستا بخری هم وغدیر