۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
کاهش ذخایر دلاری چین به کمترین میزان از سال ۲۰۰۹
دلیل اقدام پکن برای حذف دلار چیست؟

کاهش ذخایر دلاری چین به کمترین میزان از سال ۲۰۰۹

بانک مرکزی چین طی یک سال گذشته بیش از ۷۴ میلیارد دلار از اوراق خزانه داری آمریکا را به فروش رسانده و تا حد چشمگیری از ذخایر دلار خود نیز کاسته است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بانک مرکزی چین طی یک سال گذشته بیش از ۷۴ میلیارد دلار از اوراق خزانه داری آمریکا را به فروش رسانده و تا حد چشمگیری از ذخایر دلار خود نیز کاسته است.

بر اساس آخرین گزارش آماری منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، پکن در بازه زمانی نیمه دوم سال ۲۰۲۳، میزان ذخایر دلار خود را از ۸۴۹ میلیارد دلار به ۷۷۵ میلیارد دلار کاهش داده و پیش بینی می شود تا پایان نیمه دوم سال جاری میلادی، ذخایر دلار بانک مرکزی چین به پایینترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ به این سو برسد.

همچنین، هند نیز ۱.۴ میلیاد دلار از ذخایر دلار خود را تبدیل کرده و این میزان کاهش برای دیگر اعضای بریکس یعنی برزیل و عربستان سعودی به ترتیب، ۱.۲ میلیارد دلار و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

گفته می شود توافق دوجانبه چین و روسیه برای توقف استفاده از دلار برای تسویه حساب های دوجانبه خود، از مهمترین دلایل اقدام اعضای بریکس برای کاهش ذخایر دلار به حساب می آید. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنان اخیر خود اعلام کرد که روسیه و چین، در مناسبات دوجانبه تجاری خود استفاده از دلار آمریکا به تقریبا به صفر رسانده اند.

به گفته لاوروف، تقریبا بیش از ۹۰ درصد از تسویه حساب های مالی میان دو کشور، از طریق ارزهای ملی روسیه و چین انجام شده و مابقی این رقم نیز با استفاده از دیگر ارزهای بین الملل رایج در جهان انجام می شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha