۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
انگیزه بریکس از راه‌اندازی ارز دیجیتال| پایه‌های سلطنت دلار به لرزه افتاده است؟
بازار گزارش می‌دهد؛

انگیزه بریکس از راه‌اندازی ارز دیجیتال| پایه‌های سلطنت دلار به لرزه افتاده است؟

کشورهای بریکس، به ویژه چین با اجرای موفقیت آمیز یوان دیجیتال، علاقه زیادی به استفاده از فناوری بلاک چین برای پیوند ارزهای ملی نشان داده‌اند.

بازار؛ گروه بین‌الملل: یوری اوشاکوف، دستیار ارشد سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد گروه بریکس که شامل اقتصادهای نوظهور می‌شود، قصد دارد یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری ارزهای دیجیتال ایجاد کند. اتحاد بریکس با برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی قصد دارد ارز جدیدی را برای تسویه پرداخت‌های تجاری بین المللی معرفی کند تا وضعیت ذخیره جهانی دلار آمریکا را به چالش بکشد. این احتمال وجود دارد که این بلوک به طور مشترک تصمیم بگیرند که ارز جدید «بریکس» را در اجلاس بعدی خود اعلام کنند. کشورهای بریکس به دنبال تقویت حاکمیت مالی خود و کاهش وابستگی به سیستم‌های پولی فعلی هستند.


چشم انداز کشورهای بریکس در توسعه ارز جدید

کشورهای بریکس هم اکنون در حال برنامه ریزی برای معرفی ارز قابل مبادله جدید با پشتوانه طلا هستند. ارز جدید محور بحث در نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس بود. این پیشنهاد بلندپروازانه که بانک توسعه جدید را مأمور بررسی امکان معرفی ارز می‌کند، به دنبال کاهش سلطه دلار ایالات متحده بوده که برای مدت طولانی به عنوان استاندارد پولی جهانی عمل کرده است.

اهمیت ایجاد یک وسیله پرداخت جدید برای نخستین بار توسط الکساندر باباکوف، معاون رئیس دومای دولتی، در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در دهلی نو در مارس ۲۰۲۳ مورد تاکید قرار گرفت و به گفته وی، پرداخت دیجیتال ‌تواند کاربردی‌ترین گزینه باشد. علاوه بر این، باباکوف پیشنهاد کرد که این ارز جدید توسط طلا و سایر کالاها، از جمله اقلام کمیاب، پشتیبانی شود. رئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا با این پیشنهاد موافقت و در ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ در پکن گفت: چرا همه کشورها باید تجارت خود را بر مبنای دلار قرار دهند؟

گزارش ها و برآوردها حاکی از آن است که تمرکز ایجاد ارز بر روی بانک توسعه جدید (NDB) باشد که توسط گروه BRICS تأسیس شده است. به نظر می‌رسد بانک توسعه جدید به معادل بریکس صندوق بین المللی پول تبدیل شود. روند خلاص شدن از دلار در سال ۲۰۲۲ پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، در برنامه کشورهای بریکس بود. بانک‌های مرکزی این کشورها در سال ۲۰۲۲ رکورد خرید طلا را شکستند، بطوریکه شورای جهانی طلا (WGC) افزایش ۱۸ درصدی تقاضای طلا در سال ۲۰۲۱ (۴۷۴۱) تن را گزارش کرد که بیشترین مقدار بوده و تقاضا برای طلا به بالاترین سطح خود در ۵۵ سال گذشته رسیده است. این امر عمدتاً به دلیل تنوع بخشیدن به ذخایر از سوی بانک‌های مرکزی به‌ویژه پس از مسدود شدن دارایی‌های ایالات متحده است.

در ۲۱ مارس ۲۰۲۳، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که از کاربرد یوان چین در تجاری بین روسیه، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین حمایت می‌کند. یکی دیگر از گام‌های تاریخی چین انجام اولین تجارت LNG با یوان بین شرکت ملی نفت چین و توتال فرانسه از طریق بورس نفت و گاز شانگهای بود

برخی از کشورهای بریکس قبلاً یک سری سوآپ ارزی دوجانبه را برای افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت و دور زدن دلار اجرا کرده‌اند و مسیرهای دلارزدایی خود را عمیق‌تر کرده‌اند. چین قراردادهایی را با روسیه و برزیل امضا کرده تا دلار آمریکا را در تجارت کاهش دهد. جریان تجاری یوان بین روسیه و چین در سال گذشته افزایش یافت. در ۲۱ مارس ۲۰۲۳، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که از کاربرد یوان چین در تجاری بین روسیه، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین حمایت می‌کند. یکی دیگر از گام‌های تاریخی چین انجام اولین تجارت LNG با یوان بین شرکت ملی نفت چین و توتال فرانسه از طریق بورس نفت و گاز شانگهای بود.

در واقع، کشورهای بریکس به دنبال ایجاد یک نظام اقتصادی جدید موازی با سیستم نهادهای بین المللی کنونی بودند و به روش های جدیدی برخورد می کنند که دلار را به عنوان واسطه و معیار قیمت ارز، وسیله پرداخت و حتی یک واحد از معاملات خود حذف می کند. برای تسویه بین المللی بریکس تاکنون نهادهای جدیدی ایجاد کرده است که به دنبال ایجاد یک سیستم اقتصادی مالی بین المللی جدید هستند. این نهادها بدون سر و صدا یا تلاشی برای برهم زدن نقش سازمان های بین المللی همتای خود کار خود را آغاز کردند.

برای چندین دهه، دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره پیشرو در جهان از سلطه مالی برخوردار بوده است. دلار در بیش از ۷۴ درصد کل تجارت بین‌المللی، ۹۰ درصد مبادلات ارزی، نزدیک به ۱۰۰ درصد تجارت نفت و کمتر از ۶۰ درصد از کل ذخایر ارزی بانک‌ها استفاده می‌شود. با توجه به جایگاه آن به عنوان پرکاربردترین ارز قابل تبدیل و استفاده از آن به عنوان یک شاخص در بازار فارکس، تقریباً تمام بانک‌های مرکزی در سراسر جهان دلار را نگه می‌دارند. البته نشانه‌های از تأثیر تغییرات ژئوپلیتیکی بر دلار وجود دارد. بر اساس داده‌های مربوط به ترکیب ارزی رسمی ذخایر ارزی منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار از ذخایر جهانی کوچک شده و از ۶۶ درصد سال ۲۰۰۳ به حدود ۵۸ درصد در سال‌های اخیر کاهش یافته است. با افزایش محبوبیت یورو و یوان، باز دلار همچنان پرکاربردترین ارز ذخیره است.

تاثیر بالقوه ارز جدید بریکس بر دلار آمریکا نامشخص است و کارشناسان در مورد توانایی آن در به چالش کشیدن سلطه دلار تردید دارند. به باور آنها، بعید است که ارز بریکس جایگزین دلار شود، بلکه در کنار نظام پولی جهانی مبتنی بر دلار، رقابت خواهد داشت. در مورد کشورهای «بریکس» موانعی بر سر راه معرفی واحد پولی واحد وجود دارد، زیرا تعداد عملیات تجاری بین کشورهای عضو در مقایسه با عملیات تجاری بین آنها و کشورهای اصلی، نسبتاً محدود است. به همین دلیل، کشورهای عضو باید نرخ ارز دوجانبه را هماهنگ کنند.

کشورهای BRICS، به ویژه چین با اجرای موفقیت آمیز یوان دیجیتال، علاقه زیادی به استفاده از فناوری بلاک چین برای پیوند ارزهای ملی نشان داده‌اند. نقش یوان دیجیتال در حل و فصل معاملات مهم نفتی، پتانسیل آن را به عنوان یک ارز دیجیتال مدل برای کشورهای بریکس نشان می‌دهد

اهمیت ارز دیجیتال

بلوک بریکس که اکنون گسترش یافته و قدرت‌هایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی را در بر می‌گیرد، در انتخاب مبنای ارز بالقوه خود با یک تصمیم محوری مواجه است. از یک طرف امکان ارز با پشتوانه طلا وجود دارد. چنین ارزی نیازی به سیاست مالی یکپارچه یا بازار اوراق قرضه در میان کشورهای بریکس ندارد که ارزشی باثبات و شناخته شده در سطح جهانی مرتبط با طلا ایجاد کند.

از سوی دیگر، کشورهای BRICS، به ویژه چین با اجرای موفقیت آمیز یوان دیجیتال، علاقه زیادی به استفاده از فناوری بلاک چین برای پیوند ارزهای ملی نشان داده‌اند. نقش یوان دیجیتال در حل و فصل معاملات مهم نفتی، پتانسیل آن را به عنوان یک ارز دیجیتال مدل برای کشورهای بریکس نشان می‌دهد. این رویکرد می‌تواند نوسازی و کارایی در تراکنش‌ها را در راستای گرایش جهانی به سمت ارزهای دیجیتال فراهم کند.

در سال ۲۰۲۴، جهان نظاره‌گر است تا ببیند بلوک بریکس چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. ارز دیجیتال BRICS می‌تواند از قدرت فناوری بلاک چین استفاده کند و راه حلی پیشرفته در راستای دیجیتالی شدن امور مالی جهانی ارائه دهد. این گزینه، معاملات بین مرزی را تسهیل می‌کند و یکپارچگی تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو را افزایش می‌دهد. در واقع، معرفی ارز بریکس نشان دهنده گامی جسورانه در جهت حذف دلار است و سلطه دلار آمریکا در تجارت و امور مالی بین المللی را به چالش می‌کشد. این حرکت می تواند به طور قابل توجهی پویایی تجارت جهانی و بازارهای ارز را تغییر داده و دوره جدیدی از همکاری‌های مالی بین این قدرت‌های اقتصادی نوظهور را نوید دهد.

نتیجه گیری

کشورهای بریکس در تلاش هستند تا با کاهش وابستگی به دلار آمریکا و اتخاذ مکانیسم‌های پرداخت جایگزین، حاکمیت مالی خود را تقویت کرده و خود را از تأثیر تحریم‌های غرب جدا کنند. اجلاس آتی بریکس می‌تواند نقطه عطفی حیاتی و آغاز دوره جدیدی در امور مالی جهانی باشد. ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ را می‌توان به عنوان گواهی مبنی بر امکان ارز بریکس در نظر گرفت. با این حال، این امر مستلزم سال‌ها آماده سازی، ایجاد یک بانک مرکزی جدید و توافقی بین کشورها برای حذف تدریجی ارزهای مستقل است. همچنین احتمالاً برای موفقیت در سطح بین المللی به حمایت صندوق بین المللی پول نیاز خواهد داشت. تأثیر جنگ اوکراین به تضعیف اقتصاد روسیه و ارزش روبل تاثیر داشته و چین مصمم است که قدرت یوان را در سطح بین المللی افزایش دهد. همچنین شکاف گسترده‌ای از نابرابری اقتصادی بین چین و سایر کشورهای بریکس وجود دارد. اینها موانع کوچکی برای غلبه بر آنها نیست.

در واقع، احتمال موفقیت ارز گروه بریکس امکان پذیر است، اگرچه بسیاری از سوالات عملی بی‌پاسخ مانده است، چنین ارزی می‌تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره اعضای بریکس جایگزین کند و موقعیت دلار را متزلزل کند. علیرغم موانع خلاص شدن از شر دلار، نباید عزم بریکس برای اقدام را نادیده گرفت. این بلوک توانسته سیاست‌های مشترکی را توسعه دهد و از بحران‌های بزرگی مانند درگیری‌های مرزی چین و هند در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۰ و جنگ در اوکراین جان سالم به در ببرد. بریکس همکاری خود را عمیق‌تر و در مؤسسات مالی جدید سرمایه گذاری کرده است.

کد خبر: ۲۷۷٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha