۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
چابهار با اقتصاد دریامحور و کریدورها، بی بدیل است | استارت شهرک مواد غذایی | رتبه دوم صید ماهیان تُن
عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار در گفتگو با «بازار»:

چابهار با اقتصاد دریامحور و کریدورها، بی بدیل است | استارت شهرک مواد غذایی | رتبه دوم صید ماهیان تُن

گلشنی، عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که خود را متمایز از همه سواحل کشور کرده گفت: شهرک مواد غذایی «های تک» در منطقه آزاد چابهار ایجاد می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شهر چابهار، یکی از شهر های بندری در جنوب کشور ایران و یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان می باشد که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است و اسکله واقع در آن این امکان را دارد تا کشتی های اقیانوس پیما بتوانند در آن پهلوگیری نمایند. موقعیت جغرافیای این شهر به گونه ای می باشد که نزدیک ترین راه دسترسی کشور های ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان به آب های آزاد را فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی مهم و راهبردی بندر چابهار باعث شده است که سرمایه گذاری های بسیار زیادی مانند؛ تاسیس و ساخت اسکله، افزایش دادن قابلیت بارگیری های کشتی های اقیانوس پیما و تاسیس راه آهن به سمت آسیای میانه در آن صورت پذیرد.

بعد از ابلاغ سیاستهای توسعه اقتصاد دریا محور از سوی مقام معظم رهبری یکی از مناطق و بنادری که می تواند در محقق کردن این سیاست مهم راهبردی کشور را کمک کند تا اقتصاد دریا توسعه پیدا کند بندر چابهار و منطقه آزاد چابهار است.

محسن گلشنی عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که چابهار به لحاظ قرار گرفتن در روبروی اقیانوس هند و با توجه به اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است چابهار را متمایز از همه سواحل کشور کرده است.

او می گوید: خوشبختانه به لحاظ بحث های کربدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب که دروازه آن در چابهار قرار دارد ما را از نقاط دیگر کشور استثنا کرده است و یک ظرفیت بی بدیل را برای ایران فراهم کرده است.

چابهار به لحاظ قرار گرفتن در روبروی اقیانوس هند و با توجه به اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است چابهار را متمایز از همه سواحل کشور کرده است

گلشنی در پاسخ به این پرسش که منطقه آزاد چابهار چه اقداماتی برای توسعه اقتصاد دریا انجام خواهد داد؟ گفت: چابهار به لحاظ قرار گرفتن در روبروی اقیانوس هند و با توجه به اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است چابهار را متمایز از همه سواحل کشور کرده است.

وی افزود: روی این بحث شاخص های مهمی در ارتباط با توسعه دریا محور مطرح است. خوشبختانه به لحاظ بحث های کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب که دروازه آن در چابهار قرار دارد ما را از نقاط دیگر کشور استثنا کرده است و یک ظرفیت بی بدیل را برای ایران فراهم کرده است.

عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه خوشبختانه چابهار نقطه اتصال به لحاظ بحث های کربدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب است و این مهم ترین ظرفیت در کشور است اظهار داشت: ما به لحاظ حمل و نقل و لجستیک مهمترین بحثی که در ارتباط با لجستیک است در چابهار داریم.

با توجه به اینکه ۳۵۰ کیلومتر از سواحل حوزه مکران در حوزه سیستان و بلوچستان و نقطه کلیدی آن در چابهار قرار گرفته است بحث لجستیک و شیلات ظرفیت بی بدیلی فراهم کرده است

وی افزود: در ارتباط با بحث شیلات نیز خوشبختانه با توجه به اینکه ۳۵۰ کیلومتر از سواحل حوزه مکران در حوزه سیستان و بلوچستان و نقطه کلیدی آن در چابهار قرار گرفته است بحث لجستیک و شیلات ظرفیت بی بدیلی فراهم کرده است.

گلشنی گفت: خوشبختانه بیشترین بنادر ماهیگیری را نسبت به طول سواحل و جمعیتی که هست در حوزه سواحل مکران سیستان و بلوچستان داریم. بنادر زیادی داریم که بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری جزو بنادر تجاری هستند و بندر رمین، بریس، پسا بندر و کنارک جزو بنادر ماهیگیری هستند. ۱۲ بندر و مرکز تخلیه در این ساحل ۳۵۰ کیلومتری در سواحل مکران سیستان و بلوچستان قرار دارد.

هم اکنون به لحاظ صید تن ماهی در کل اقیانوس هند بین ۴۰ کشور iotc اقیانوس هند، کشور ایران رتبه دوم را دارد

عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار افزود: می توانیم از حوزه و ظرفیت های سواحل مکران را که بالقوه هستند را به بالفعل تبدیل کنیم. هم اکنون به لحاظ صید تن ماهی در کل اقیانوس هند بین ۴۰ کشور iotc اقیانوس هند، کشور ایران رتبه دوم را دارد که نماینده ایران هم سیستان و بلوچستان و چابهار است.

وی یادآوری کرد: برنامه های جدی را ما در حوزه چابهار داریم. کارخانه تن ماهی زیادی در دستور کار هستند که تعدادی اجرا شده و تعدادی هم به دلیل موضوع اقتصاد دریا محور در دستور کار است. کارخانه های غذای آبزیان و بحث پرورش ماهی در قفس و پرورش آبزیان که برندهای مهمی در دستور کار است.

منطقه آزاد چابهار یک موضوع جدی را در دستور کار خود قرار داده است که یک شهرک مواد غذایی «های تک» یا تکنولوژی پیشرفته را اقدامات مطالعاتی آن را انجام داده ایم و الان مرحله جانمایی زمین صورت گرفته است

گلشنی در پاسخ به این پرسش که منطقه آزاد چابهار چه اقدامی را در دست دارد که بتوان گفت برای اقتصاد دریا گام های خوبی برداشته شده است؟ گفت: منطقه آزاد چابهار یک موضوع جدی را در دستور کار خود قرار داده است که یک شهرک مواد غذایی «های تک» یا تکنولوژی پیشرفته را اقدامات مطالعاتی آن را انجام داده ایم و الان مرحله جانمایی زمین صورت گرفته است. الان در مرحله این هستیم که واحدها را انتخاب و سرمایه گذار را بپذیریم. در آینده نه چندان دور کار شروع شود.

وی ادامه داد: در بندر تیس که در قلب منطقه آزاد قرار دارد در نظر داریم که هم یک شهرک شیلاتی که مبتنی بر گردشگری شیلاتی باشد و مسائل جدی در حوزه صنعت شیلات باشد و بحث های توریستی و تفریحی و صنعت غذا را دنبال کند در آنجا فراهم کنیم که کار مطالعاتی آنرا انجام داده ایم تا بتوان این کار را بزودی انجام داد.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha