۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
صادرات کالا از مرزهای کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت
مدیرکل صمت کردستان:

صادرات کالا از مرزهای کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت

سنندج- خلیقی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان از افزایش ۱۴ درصدی صادرات کالا از مرزهای این استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بازار و به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت کردستان، بختیار خلیقی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه سال جاری ۴۱۸ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای رسمی استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۹۱۲ هزار تن انواع کالا از مرزهای رسمی استان به کشورهای هدف صادرات، صادر شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات صورت گرفته در ۱۰ ماهه سال جاری ۴۱۸ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۳ میلیون دلار بود که ۲۲ درصد از نظر ارزش دلاری رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه حجم صادرات کالا در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ معادل ۸۰۱ هزار تن بوده است، افزود: میزان صادرات کالا از نظر وزنی از طریق مرزهای رسمی استان به خارج از کشور ۱۴ درصد افزایش داشته است.

خلیقی با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرات کردستان از طریق مرز باشماق مریوان صورت گرفته است، یادآور شد: از مجموع ۹۱۲ هزار تن کالای صادراتی، ۲۷۲ هزار تن از طریق گمرک سیرانبند بانه، ۲۹ هزار تن از طریق گمرک سنندج و ۶۱۲ هزار تن نیز از طریق گمرک باشماق مریوان احراز شده است.

وی به آمار واردات کالا از طریق مرزهای کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در مدت زمان یاد شده از مجموع ۲۶.۷ هزار تن کالای وارد شده، ۱.۴ هزار تن آن در گمرک سنندج و ۲۵.۳ هزار تن آن نیز در گمرک باشماق احراز شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ارزش واردات صورت گرفته در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۳۷ میلیون دلار بوده است، گفت: همچنین در این مدت دو هزار و ۷۵ هزار تن کالا به ارزش سه هزار و ۲۰۱ میلیون دلار، ترانزیت داخلی و خارجی ثت شده است.

خلیقی حجم صادرات سایر گمرکات از کردستان را ۴۲۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: ارزش این میزان صادرات در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع حجم مبادلات تجاری از لحاظ صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت سه هزار و ۴۴۳ هزار تن بوده است، افزود: ارزش دلاری این میزان مبادله تجاری، چهار هزار و ۲۱۷ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش و از نظر دلاری ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

کد خبر: ۲۷۵٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha