۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹
کاهش چشمگیر سودسازی شرکت باما| هزینه تولید پاشنه آشیل معدنی سرب و روی
تحلیل بنیادی شرکت معدنی باما

کاهش چشمگیر سودسازی شرکت باما| هزینه تولید پاشنه آشیل معدنی سرب و روی

شرکت باما با نماد بورسی کاما، کاهش بسیاری در سود سازی امسال داشته است که طبق بررسی ها بدلیل افزایش چشمگیر هزینه های تولید است.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت معدنی ایران یکی از بزرگ ترین و متنوع‌ ترین صنایع اقتصادی کشور میباشد. صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند. همچنین، این صنایع اشتغال زیادی ایجاد میکنند و از آنجا که در مناطق مختلف کشور واقع شده‌ اند، توسعه مناطق روستایی و عقب ‌مانده نیز را ترویج میدهند. در ادامه به تحلیل و بررسی کامل شرکت باما خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
شرکت باما با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت یکی از تولید کنندگان کنسانتره سرب و روی در ایران میباشد. تمامی مراحل تولید از اکتشاف و استخراج تا فلوتاسیون و کلسیناسیون بدست کارکنان در یک مجتمع عظیم معدنی و صنعتی به وسعت حدود چهل کیلومتر مربع انجام میگیرد. منطقه اصلی فعالیت شرکت در رشته کوه ایرانکوه و برروی ذخایر سرب و روی این منطقه متمرکز است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده. گروه صنعتی و معدنی امیر با بیش از ۴۹ درصد از سهام کاما، سهامدار عمده این شرکت محسوب میشود.


گزارش و تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان و هزینه های اداری به مبلغ ۱۳۳ میلیارد تومان میباشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۹۳۲ میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۱۷۴ درصد افزایش یافته بود. بهای تمام شده نیز به دنبال سود خالص افزایش قابل توجهی داشته که نشان دهنده افزایش هزینه مواد تولید است. شرکت به مبلغ ۳.۹ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است که نسبت به سال گذشته ۱۷۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.
هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۸۱ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با کاهش ۴۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت باما تا پایان سال حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۷ درصدی را تجربه خواهد کرد!

بررسی ها نشان میدهد که بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت با زیان رو به افتی همراه است که باید در یکی دو سال آینده بسیار کمتر شود تا بتوان به سودسازی بیشتر آن امیدوار بود. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۹۳۲ میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۱۷۴ درصد افزایش یافته بود. سود خالص شرکت باما تا پایان سال حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۷ درصدی را تجربه خواهد کرد!


تجزیه و تحلیل ریسک های شرکت
ریسک نوسانات نرخ بهره : در تاریخ ترازنامه شرکت بدهی بانکی با نرخ بهره ۱۶ تا ۱۸ درصد دارد برنامه شرکت حفظ تسهیلات مذکور و افزایش مبلغ آن میباشد و به نظر مدیریت ریسک نوسانات نرخ بهره برای شرکت کم میباشد. بنظر می آید با نرخ دلاری فروش، پرداخت تسهیلات چندان مشکل ساز نخواهد بود اما شرکت نباید بیش از اندازه تسهیلات بگیرد؛ زیرا امکان ناتوانی برای پرداخت بدهی ها وجود دارد.
ریسک قیمت نهاده های تولیدی : طبق گزارشات هیئت مدیره شرکت، نهاده های تولید شامل مواد اولیه استخراجی، دستمزد، مصارف انرژی و لوازم و قطعات و خدمات و سایر موارد از جمله مواد شیمیایی، ناریه است که هزینه آن با تورم مواجه است اما تامین آن دارای ریسک با اهمیت نمیباشد. بررسی ها نشان میدهد که بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت با زیان رو به افتی همراه است که باید در یکی دو سال آینده بسیار کمتر شود تا بتوان به سودسازی بیشتر آن امیدوار بود.


نسبت قیمت به درآمد
شرکت باما در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۴۷ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری منفی ۱۲.۸ میباشد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۴ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۷ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۴ تومان است. پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۲۰ تومان به ازای هر سهم سود خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد ۲۰ معامله شود.


سخن پایانی
شرکت باما اولین تولید کننده کنسانتره سولفور روی و سرب در کشور و بزرگ ‌ترین معدن در استان اصفهان است؛ اما سودسازی رو به افتی دارد که ریسک سرمایه گذاری را افزایش میدهد. نگرانی ها از این بابت است که بهای تمام شده تولیدات شرکت افزایش بیش از اندازه پیدا کند و با هزینه های سنگین دیگر نتوان انتظار سود آوری را برای شرکت داشت. شرکت باما باید طرح های توسعه ای و برنامه هایی برای جلوگیری از هزینه ها داشته باشد تا در آینده زیان ده و یا حتی دچار ورشکستگی نشود.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha