۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
سود سازی فوق العاده سهام وثخوز
تحلیل شرکت سرمایه گذاری و توسعه استان خوزستان

سود سازی فوق العاده سهام وثخوز

وضعیت بنیادی وثخوز بسیار عالی بوده و قیمت آن بر اساس محاسبه NAV و تکنیکال زیر ارزش ذاتی قرار دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: در بازار بورس، صنعت ساختمانی با عنوان انبوه سازی، املاک و مستغلات معرفی می شود که یک فرصت سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی و عمرانی برای خیلی از سرمایه گذاران بازار بورس ایران است. صنعت ساختمانی را باید جدی گرفت؛ زیرا تامین کننده یکی از نیاز های اساسی و محرک اقتصادی میباشد. سهام وثخوز در وضعیت بنیادی خیلی خوبی قرار دارد و در این مقاله علاوه بر پارامتر های فاندامنتال به بررسی تکنیکال قیمت سهم نیز خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان در قالب هلدینگ، مدیریت شش شرکت تخصصی زیرمجموعه را در صنایع و حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، مکانیزاسیون ادوات و ماشین آلات کشاورزی، آبزی پروری، ساختمانی و سرمایه گذاری را بر عهده دارد. تکیه شرکت بر مدیریت سبد محصولات شرکت های زیرمجموعه در فعالیت های کشاورزی و صنایع مرتبط و وابسته به آن می باشد که در حال حاضر بر کشت و تولید جو تمرکز دارد و حدود یک چهارم در سطح اراضی ۲۰۰۰ هکتاری شرکت کشت و صنعت زرین خوشه خرمشهر را برنامه ریزی به منظور کشت دارد. گروه صنعتی سپهر آرمان و شرکت کشت و صنعت قند خاورمیانه بزرگ ترین سهامدار وثخوز میباشند.


وضعیت بورسی
ارزش بازار شرکت سرمایه گذاری و توسعه استان خوزستان در بورس، مبلغ ۳۸۲ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد. تعداد کل سهام وثخوز ۷۰ میلیون است که با میانگین حجم ماهانه ۹۴ هزار سهم به ارزش ۵۲۶ میلیون معامله میشود که کف و سقف قیمتی آن در سال ۱۴۰۲ به ترتیب، ۳۳۰۰ و ۷۲۰۰ تومان میباشد. خالص خرید حقیقی ها با ۸۲ درصد و سرانه خرید آنها با ۲۴ میلیون تومان و با قیمت ۵۶۱۵ تومان در آخرین روز معاملاتی به ثبت رسید. تعداد سهامداران حقیقی شرکت ۱۲۰۱۳ نفر و سهامداران حقوقی ۲۲ نفر میباشد که شرکت تا به الان ۱۵ پروژه انجام شده و ۷ شرکت تابعه دارد.


سود خالص شرکت به مبلغ ۶۲ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است! پی بر ای سهم وثخوز با سود سازی ۸۰۵ تومانی به ازای هر سهم برابر با ۷ است و خالص ارزش دارایی های شرکت به مبلغ ۸۹۲ میلیارد تومان میباشد؛ در حالی که ارزش بازارش ۳۸۳ میلیارد تومان است. ارزش ذاتی سهم ۱۳ هزار تومان برآورد میشود و انتظار میرود قیمت بتواند اهداف بالاتری را تاچ کند. انجام موفقیت آمیز پروژه ها با احتساب حداقل سود سازی ۵۰ درصدی میتواند جمعا به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان سود خالص بسازد که ۳ برابر سود خالص امسال میشود.


گزارش و تحلیل صورت های مالی
جمع درآمد های عملیاتی شرکت که مستقیم به موضوع فعالیت آن ربط دارد مبلغ ۷۱ میلیارد تومان و درآمد از سایر فعالیت های غیر مستقیم مبلغ ۷۸۸ میلیون تومان میباشد. شرکت سال مالی ۱۴۰۲ را با هزینه های ۱۰ میلیارد تومانی پشت سر گذاشت که ۳ میلیارد آن اداری و ۷ میلیارد سایرهزینه ها است. سود خالص شرکت به مبلغ ۶۲ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است!
طی دو سال گذشته، جمع هزینه های شرکت با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۱.۵ به ۳ میلیارد تومان رسیده است. در حالی که سود خالص آن، از ۲ به ۶۲ میلیارد تومان با افزایش ۳۱۰۰ درصدی مواجه شده است. نرخ رشد سود سازی شرکت از هزینه های آن بسیار بالاتر است و این نشان دهنده پیشرفت و موفقیت پروژه ها و مدیریت درست سازمان سرمایه گذاری است.
پی بر ای سهم وثخوز با سود سازی ۸۰۵ تومانی به ازای هر سهم برابر با ۷ است و خالص ارزش دارایی های شرکت به مبلغ ۸۹۲ میلیارد تومان میباشد؛ در حالی که ارزش بازارش ۳۸۳ میلیارد تومان است. ارزش ذاتی سهم ۱۳ هزار تومان برآورد میشود و انتظار میرود قیمت بتواند اهداف بالاتری را تاچ کند.

پروژه کشت و صنعت خرمشهر، آبزی پروری و کانال آبرسانی به کشت و صنعت از برنامه های اصلی توسعه کسب و کار شرکت میباشد که طبق برآورد ها به ترتیب به ۱۵۵، ۱۸۰ و ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و پیشرفت فیزیکی کار با درصد خوبی همراه است. انجام موفقیت آمیز این پروژه ها با احتساب حداقل سود سازی ۵۰ درصدی میتواند جمعا به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان سود خالص بسازد که ۳ برابر سود خالص امسال می شود.



وضعیت کاری شرکت
هر شرکتی فرصت ها و تهدیداتی برای فعالیت و سود آوری خود دارد؛ البته تهدیدات هم باید به اندازه ای باشد که منجر به ورشکستگی شرکت نشود و مدیران هر شرکتی باید از منابع و فرصت ها با کمترین هزینه، بیشترین سود را از آن شرکت کنند. در حال حاضر استفاده از تکنیک های آبشویی مزارع با استفاده از آخرین متد های پیشنهادی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد و استفاده از کنترل و پایش ماهواره ای به عنوان مدرن ترین تکنیک پایش از راه دور و مورد استفاده در کشاورزی های وسیع در دنیا از جمله موارد قابل طرح در این خصوص میباشد که در صورت تحقق ایده ها میتوان به آینده کاری شرکت خوش بین بود.
با تکمیل زنجیره تامین منابع آب پایدار، شرکت میتواند محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر داشته باشد که پروژه پرورش میگو در سطح ۲۳۰ هکتار فراهم میشود! مالکیت تنها شرکت کشت و صنعت در زمینه زراعت غیر نیشکری استان جزو فرصت های ارزنده شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان میباشد. در مقابل، مناطق ارضی تحت مالکیت شرکت دارای شرایط نامساعد جوی است و کیفیت آب رودخانه های جاری استان جالب بنظر نمی آید.

قیمت از آبان ماه امسال، با ۱۵۰ درصد رشد توانست به سقف ۷ هزار تومانی برسد و پس از مدتی با اصلاح رو به رو شد. در حال حاضر قیمت سهم وثخوز زیر مقاومت ۶۳۰۰ تومانی قرار دارد و با شکست قوی این سطح میتواند در اولین هدف به ۱۰ هزار تومان برسد. حمایت ۴۷۰۰ تومان محدوده خوبی برای انباشت سرمایه گذاران است؛ زیرا سطح ۰.۵ فیبوناچی، خلاء نقدینگی و پیوت ماژور در این نقطه همپوشان یکدیگر شده اند و اشاره به اهمیت آن دارند.


تحلیل تکنیکال
قیمت از آبان ماه امسال، با ۱۵۰ درصد رشد توانست به سقف ۷ هزار تومانی برسد و پس از مدتی با اصلاح رو به رو شد. علم فراکتال شناسی به ما میگوید که حرکات قبلی قیمت طی سالهای گذشته، میتواند در آینده نیز تکرار شود و برای درک رفتار های قیمتی و تشخیص مسیر نقدینگی در نمودار ها، باید فاز ها و سبک استاد وایکوف را یاد گرفت. در حال حاضر قیمت سهم وثخوز زیر مقاومت ۶۳۰۰ تومانی قرار دارد و با شکست قوی این سطح میتواند در اولین هدف به ۱۰ هزار تومان برسد.
حمایت ۴۷۰۰ تومان محدوده خوبی برای انباشت سرمایه گذاران است؛ زیرا سطح ۰.۵ فیبوناچی، خلاء نقدینگی و پیوت ماژور در این نقطه همپوشان یکدیگر شده اند و اشاره به اهمیت آن دارند. آیا امکان سقوط ۵۰ درصدی قیمت تا حوالی ۲۵۰۰ تومان وجود دارد؟ بله؛ احتمال ریزش تا حمایت بزرگ ۲۵۰۰ تومان هست اما یک سرمایه گذار عاقل در صورت اطمینان از وضعیت بنیادی، سهم را با استراتژی میانگین گیری و در محدوده های کم ریسک میخرد. هدف بلند مدت سهم با تطابق ارزش ذاتی ۱۳ هزار تومان و بر اساس ابزار های تکنیکال، ۱۸ هزار تومان است.

سود سازی فوق العاده سهام وثخوز


سخن پایانی
همانطور که گفته شد صنعت انبوه سازی را میتوان از محرکان اقتصاد و نیاز های اساسی دانست. برای تحلیل شرکت های ساختمانی میتوانیم قیمت مصالح، تجهیزات و حمل و نقل، قیمت خودرو، حمل‌ونقل عمومی، میزان اشتغال و حقوق و دستمزد، تورم و سیاست های دولت برای ساخت مسکن را هم در نظر بگیریم. با افزایش ساخت و ساز و فروش میتوان به آینده گروه انبوه سازان امیدوار بود. خرید سهام شرکت های انبوه سازی را میتوان به دید سرمایه گذاری غیر مستقیم بر مسکن نگاه کرد و قبل از هر اقدامی باید بررسی و تحقیقات لازم را انجام داد.

کد خبر: ۲۷۴٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha