۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
خدمات یکسان و هزینه های متفاوت کارمزد ارسال پیامک بانکها! | نرخ انجام تراکنش های بانکی شفاف نیست
«بازار» گزارش می دهد

خدمات یکسان و هزینه های متفاوت کارمزد ارسال پیامک بانکها! | نرخ انجام تراکنش های بانکی شفاف نیست

نرخ کارمزد هزینه خدمات پیامکی در حالی از سوی بانکها متفاوت است که به گفته کارشناسان با توجه به اینکه مبلغ مشخصی برای کارمزد پیامک بانک‌ها وجود ندارد بنابراین هزینه پیام رسانی بانکی نیز متفاوت است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طی یکسال اخیر ارسال پیامک کسر کارمزد خدمات پیامکی بانکها آن هم هر بانک بر مبنای هزینه خود برای کاربران زیاد شده است، به طوری که پیامهای غیر منتظره ای برای دارندگان کارت های بانکی ارسال می شود که شاید خیلی دل خوش کننده نیست چرا که بانک بصورت خودکار و با محاسبه هزینه انجام تراکنش هایی که دارنده کارت طی چند ماه انجام داده است کسر می کند. ۳۰، ۴۰، ۸۰ هزار تومان و بیشتر نمونه ای از هزینه پیامک های ارسالی بانکها است که از موجودی صاحب کارت کم می شود.

هر چند دریافت کارمزد از خدمات بانکی توسط بانکها امری طبیعی بوده و این موضوع در تمام دنیا رایج است، از طرفی نیز اغلب بانکها در زمان افتتاح حساب مشتریان خود را نسبت به فعال سازی سیستم اس ام اس بانک، آگاه می کنند تا وی درخصوص دریافت چنین خدمتی مختار باشد اما رقمی که مردم هم اکنون از کسری بابت هزینه کرد تراکنش های بانکی می بینند متفاوت است، به طوری که برخی بانکها هزینه کارمزد خدمات انجام تراکنش ها را بسیار بالا و تعدادی از بانک ها نیز چنین هزینه ای را منطقی محاسبه می کنند، موضوعی که هم اکنون باعث شده خیلی ها به عملکرد سیستم بانکی نسبت به چنین مسئله ای خرده بگیرند و واکنش نشان دهند.

آمارها حکایت از روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تراکنش پرداختی دارد که البته در پایان سال این رقم به ۲۰۰ میلیون تراکنش هم می‌رسد، انجام تراکنش هایی که اشتهای بانک ها را برای درآمد زایی از طریق دریافت کارمزد به هر شکل ممکن زیاد کرده است

وجود ۴۰۰ میلیون کارت بانکی و درآمدی که از کارمزد پیامکی نصیب بانکها می شود

حال با توجه به وجود بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی فعال در کشور که الیته تعدادی از آنها بصورت کارت هدیه هستند در کنار حدود ۱۰ میلیون پایانه فعال تراکنش که در آن‌ها ۵۰ میلیون نفر با این تعداد کارت بانکی تراکنش انجام می‌دهند، اشتهای بانک ها را برای درآمد زایی از طریق دریافت کارمزد به هر شکل ممکن زیاد کرده است. چرا که طبق اظهارات کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی، کشور ما در دنیا جزو پنج کشور اول در گستردگی صنعت پرداخت است که در این راستا پرداخت الکترونیک انجام می‌دهیم به طوری که آمارها حکایت از روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تراکنش پرداختی دارد که البته در پایان سال این رقم به ۲۰۰ میلیون تراکنش هم هم می‌رسد.

اگر چه باید پذیرفت که بانکها چون از محل سود پرداخت تسهیلات شاید نتوانند آنگونه که مد نظر آنهاست درآمد چندانی داشته باشند، از طرفی نیز به دلیل ناترازی هایی که دارند خیلی راغب به پرداخت وام و تسهیلات نیستند اما در این بین توانسته اند مسیر درآمد زایی خود را تغییر دهند تا از طریق ارایه خدمات بانکی و نظام کارمزدی کسب درآمد کنند، رویکردی که هر چند به نفع بانک هاست اما به عقیده کارشناسان ارایه خدماتی چون هزینه تراکنش های بانکی در قالب ارسال پیامک به مردم نباید به این شکل غیر شفاف باشد و هر بانکی برای خود رقمی را در نظر گیرد و از حساب مشتریان کسر کند.

میزان بهای تمام شده خدمات در قالب پیامک به بانک ها سپرده شده است، حال از آنجایی که برخی بانکها در این راه از مشتریان خود بهره کشی می کنند و هزینه های بیشتری را از آنها می گیرند، چنین مسئله ای باعث نارضایتی عمومی شده که بانک ها باید در این زمینه شفاف سازی کنند

وقتی میزان بهای تمام شده خدمات ارسال پیامک به بانک ها سپرده می شود

حجت الله فرزانی، استاد دانشگاه و کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل تفاوت هزینه کارمزد ارسال پیامک تراکنش های بانکی از سوی بانکها، گفت: آخرین بخشنامه بانک مرکزی در خصوص ارائه خدمات ارسال پیامک تراکنش های بانکی حاکی است؛ میزان بهای تمام شده چنین خدماتی به بانک ها سپرده شده است، حال از آنجایی که برخی بانکها در این راه از مشتریان خود بهره کشی می کنند و هزینه های بیشتری را از آنها می گیرند، چنین مسئله ای باعث نارضایتی عمومی شده است که بانکها با شفاف سازی نسبت به این موضوع بایستی پاسخگوی این مسئله شوند و دلیل آن را اعلام کنند زیرا هزینه ارسال پیامک تراکنش های بانکی از سوی بانکها متفاوت است.

وی با بیان اینکه عمده بانکهای دولتی معمولا هزینه خدمات کمتری نسبت به سایر بانکها در این زمینه دارند، اظهارداشت: در سنوات گذشته و تا قبل از سال ۹۵ خدمات ارسال پیامک بانکی به مشتریان رایگان بود و مبلغی بابت این خدمت از مشتریان دریافت نمی شد اما پس از آن بخصوص در سالهای اخیر رقابت عجیبی در بین بانکها برای ارایه خدمات در سیستم بانکی مشاهده می شود به طوری که هم اکنون برخی بانکها بابت ارسال پیامک تراکنش های بانکی هزینه های نسبتا بالایی را از مشتریان می گیرند که این موضوع باعث گله مندی مردم از عملکرد سیستم بانکی شده است.

یک بانک در قبال انجام تراکنش مشتریان طی چند ماه مثلا ۵۰ هزار تومان بابت کارمزد پیامک از وی دریافت می کند اما بانکی دیگر رقم بیشتری می گیرد. رویکرد مبهمی که مشخص نیست آیا بانک نخست خدمات ارزانتری به مردم می دهد یا بانک دوم از این طریق برای خود بدنبال درآمد زایی است

عدم شفافیت هزینه خدمات بانکی در نظام کارمزدی

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: هزینه خدمات بانکی در دنیا بستگی به نوع خدمتی که از سوی بانک به مشتری ارایه می شود دارد به طور مثال چنانچه مشتری، خدمات را به صورت حضوری از بانک بگیرد هزینه بیشتری را باید بپردازد اما اگر خدمات بانکی از طریق فضای مجازی و استفاده از ابزار و فن آوریهای نوین اطلاعاتی و ...دریافت شود معمولا هزینه خدمات کمتری را به بانک می پردازد. البته باید به این نکته نیز توجه شود هزینه ها و درآمدها در بانکهای خارجی بسیار شفاف است اما در ایران اینگونه نیست. مثلا در دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته ارایه خدمات و درآمدی که از این بخش حاصل می شود تا حدی هزینه های بانک را پوشش می دهد ولی همانطور که اشاره در کشور ما به این شکل نمی باشد.

فرزانی در ادامه اظهارداشت: جای سئوال است که چرا یک بانک در قبال انجام تراکنش مشتریان طی چند ماه مثلا ۵۰ هزار تومان بابت کارمزد پیامک از وی دریافت می کند اما بانکی دیگر ۸۰ هزار تومان یا بیشتر می گیرد. رویکرد مبهمی که مشخص نیست آیا بانک نخست خدمات ارزانتری به مردم عرضه می کند یا بانک دوم از این طریق برای خود بدنبال درآمد زایی است. در چنین شرایطی بانکها باید به صراحت توضیح دهند که علت این تفاوت هزینه ها چیست؟ و موضوع را به درستی برای مردم اطلاع رسانی کنند چرا که در حال حاضر، افزایش کارمزد خدمات بانک‌ها، به دلیل شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور، در جامعه پذیرفته نیست و رشد ناگهانی آن می‌تواند با اعتراض مردم مواجه شود.

هزینه کارمزد پیامک برخی از بانک ها با یکدیگر متفاوت است و این بستگی به هزینه و نرخ پیام رسان‌ها دارد که بانک‌ها با آن‌ها در ارتباط هستند. از طرفی هیچ مبلغ مصوب و به عدد گفته شده‌ای برای کارمزد پیامک بانک‌ها وجود ندارد

هزینه های کارمزد پیامک بانکی متفاوت است

بنا به این گزارش، در پی اعتراض خیلی ها نسبت به تفاوت هزینه کارمزد پیامک برخی بانک ها، اخیرا دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته است؛ هزینه کارمزد پیامک برخی از بانک ها با یکدیگر متفاوت است و این بستگی به هزینه و نرخ پیام رسان‌ها دارد که بانک‌ها با آن‌ها در ارتباط هستند. از طرفی هیچ مبلغ مصوب و به عدد گفته شده‌ای برای کارمزد پیامک بانک‌ها وجود ندارد و بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی بانک‌ها می‌توانند حداکثر برابر با قیمت تمام شده کارمزد پیامک از مشتریان خود دریافت کنند. این در حالی است که هنوز کاملا شفاف نیست که چرا باید خدماتی که در بانک ها مساوی است اما هزینه ها باید متفاوت باشد و پاسخ قانع کننده ای نیز از سوی مسئولان به مردم داده نشود.

کد خبر: ۲۷۳٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha