۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کاهش کارمزد معاملات باعث رونق بورس خواهد شد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

کاهش کارمزد معاملات باعث رونق بورس خواهد شد

سجادی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش تعداد معاملات و کاهش کامزد بورس رونق بیشتری خواهد گرفت.

بازار؛ گروه بورس: مصوبه جدید هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی برکاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملاتی کارگزاری ها وهمچنین تخصیص ۳۰ درصد از درآمدهای ناشی از کارمزدها به حساب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با واکنشهای مختلفی همراه شده است در واقع موافقان این مصوبه معتقدند میزان کارمزدها در شرایط کنونی که بازار سرمایه با رونق همراه شده سنخیتی نداشته و فاصله زیادی با نرخ های استاندارد بورس های جهانی دارد به گونه ایکه به طور متوسط کارگزاری ها سالانه بالغ بر ۵ درصد از دارایی سرمایه گذاران را به خود اختصاص می دهند. بنابراین قطعا اجرای این کاهش زمینه افزایش استقبال سرمایه گذاران برای حضور در بورس را فراهم خواهد آورد. موضوعی که به اعتقاد کارگزاری ها در شرایطی که بازار با افزایش سرمایه گذاری مواجه است لزوم توسعه زیر ساخت ها گریز ناپذیر بوده که کاهش ۵۰ درصدی کارکزد علاوه بر انگیزه منابع لازم برای توسعه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

ضرورت کاهش کارمزد با رشد معاملات
مجتبی سجادی مدیر سبد گردانی تصمیم در گفتگو با بازار در خصوص تاثیر مصوبه کاهش کارکزد کارگزاری ها بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر کارمزد در حدود ۰.۷۸ درصد است که این میزان با توجه به متوسط چرخش کل هر پرتفوی در بازه ۲ ماه به حدود ۵ درصد از کل دارایی سرمایه گذار را شامل می شود که در مقایسه با نرخ کارمزدها در بورس های جهانی و نوع خدماتی که بر مبنای آنلاین است نشان دهنده کارمزد بالایی است که کارگزاری ها دریافت می کنند.

وی کارمزد تعیین شده را مطابق با شرایط  بازار سرمایه در سال های گذشته دانست و گفت: در سال های گذشته حجم سرمایه گذاری بسیار اندک بود و سازمان بورس در راستای حفظ بازار نسبت به تعیین این میزان کارمزد اقدام کرده است اما در شرایطی که بازار بزرگ شده کارمزد نیز باید مطابق با حجم معاملات تعیین شود. از سوی دیگر به افزایش انگیزه برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و صعود بازار منجر خواهد شد.

این مدیر سبد گردانی در پاسخ به احتمال تعطیلی برخی از کارگزاری ها گفت: در حال حاضر به غیر از چند کارگزاری بزرگ که سهم ۳۰ درصدی از بازار را در اختیار دارند بالغ بر ۵۰ درصد از کارگزاری ها فعالیت چندانی را نداشته و به نظر می رسد به جای این تعداد کارگزاری قطعا چند گارگزاری با ظرفیت و توان ارائه خدمات مناسب می تواند علاوه بر سود آوری مناسب برای سرمایه گذاران رشد بازار را نیز به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۲۷٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha