۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
جای خالی نوسازی صنعت دارو در بودجه ۱۴۰۳؛ وزارت صمت صنعت مستهلک دارو را نجات دهد
بازار گزارش می دهد

جای خالی نوسازی صنعت دارو در بودجه ۱۴۰۳؛ وزارت صمت صنعت مستهلک دارو را نجات دهد

در شرایطی که نوسازی صنعت دارو به گفته کارشناسان نیازمند سالانه ۲۵۰ میلیون دلار به مدت پنج سال است که هنوز تکلیف ۲۰۰ میلیون دلار درخواست شده از سوی وزارت بهداشت نیز مشخص نیست.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت داروی کشور به جای حرکت سریع بر روی ریل پیشرفت و توسعه در حال طی کردن مسیر به کندی است؛ چرا که ریل های این صنعت که همان ماشین آلات، تجهیزات و زیرساخت های داروسازی هستند فرسوده شده اند و این قطار دیگر نمی تواند به درستی مسیر را طی کند.

صنعتی که امروز به گفته فعالان آن، حجم فرسودگی در آن از سرمایه گذاری پیشی گرفته و هر روز ممکن است حادثه ای برای آن رخ دهد یا مرور زمان آسیب بیشتری به آن وارد و یا حتی زیر سایه سنگین قیمت گذاری دستوری متوقف شود. صنعتی که امروز به گفته مسئولان به لحاظ تعدادی ۹۹ درصد نیاز کشور را در داخل تامین می کند.

جای خالی نوسازی صنعت دارو در بودجه ۱۴۰۳؛ وزارت صمت صنعت مستهلک دارو را نجات دهد

وزارت صمت برای نوسازی صنعت دارو اقدام کند

در این رابطه سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: پرداخت ارز شرکت های تولیدکننده دارو برای تهیه ماشین آلات مورد نیازشان باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود و در این رابطه نیز مکاتبات مورد نیاز را با معاونت مربوطه در این وزارت انجام داده ایم.

محمدی: هر چقدر عمق نوسازی ماشین آلات صنعت دارو بیشتر شود، بهره وری نیز به همان میزان افزایش می یابد و این اقدامی است که از سوی سازمان غذا و دارو پیگیری می شود

وی با اشاره به اینکه عین اللهی وزیر بهداشت شخصا موضوع را از علی آبادی وزیر صمت پیگیری کرده و درخواست داده است افزود: وزارت صمت حداقل باید ۲۰۰ میلیون دلار برای نوسازی ماشین آلات صنایع داروسازی تخصیص دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به عواید نوسازی زیرساخت های صنعت دارو در رشد و توسعه داروسازی کشور تاکید کرد: هر چقدر عمق نوسازی ماشین آلات صنعت دارو بیشتر شود، بهره وری نیز به همان میزان افزایش می یابد و این اقدامی است که از سوی سازمان غذا و دارو پیگیری می شود. از رسانه ها نیز درخواست داریم این موضوع را از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری کنند تا این کار به سرانجام برسد.

جای خالی نوسازی صنعت دارو در بودجه ۱۴۰۳؛ وزارت صمت صنعت مستهلک دارو را نجات دهد

نیاز به هزار و ۲۵۰ میلیون دلار برای نوسازی صنعت دارو

محمد عبده زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز با تایید صحبت های محمدی رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: به هر حال متولی بخشی از زیرساخت های صنعتی وزارت صمت است و این وزارت خانه برای نوسازی صنعت دارو باید قدم بردارد.

عبده زاده: نوسازی صنعت دارو در برنامه هفتم توسعه آمده اما متاسفانه هنوز بودجه ای برای آن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون عزمی جدی برای نوسازی صنعت داروسازی دیده است یا خیر؟ افزود: برای نخستین بار بعد از چند سال که نسبت به نوسازی صنعت دارو تاکید کرده ایم این موضوع در برنامه هفتم توسعه آمده اما متاسفانه هنوز بودجه ای برای آن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته نشده است.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: بنابراین ضروری است که دولت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت صمت همگی دست در دست هم دهند و بودجه ای برای نوسازی صنعت دارو به صورت ماهانه و سالیانه مشخص کنند.

عبده زاده در پاسخ به این سوال که برای نوسازی صنعت دارو برای حرکت این صنعت همگام با دنیا و رشد و توسعه آن چقدر نقدینگی نیاز است گفت: به صورت مشخص برای بازسازی صنعت دارو حداقل به مدت پنج سال، سالانه ۲۵۰ میلیون دلار برای فقط بازسازی زیرساخت ها و نه برای توسعه صنعت دارو نیاز داریم.

وی اضافه کرد: به خصوص که جی ام پی تولید دارو باید به روز شود و صنایع در حال مستهلک شدن هستند و ماشین آلات قدیمی که شب و روز فعالیت می کنند باید با ماشین آلاتی که پاسخگوی نیاز روز باشند جایگزین شوند.

پرداخت ناکافی ۳۲ همتی دولت از بودجه امسال

با این تفاسیر نه تنها نوسازی صنعت مستهلک دارو تا این لحظه جایگاهی در بودجه ۱۴۰۳ نیافته بلکه به به گفته محمدی رئیس سازمان غذا و دارو از ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه دارو در سال ۱۴۰۲ نیز فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است که برای مابقی آن نیز مسئولان این سازمان امیدوار هستند تا پایان سال از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص های لازم داده شود تا بخشی از بدهی مراکز دانشگاهی و دولتی به زنجیره دارو که خصوصی است پرداخت شود.

وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۳ به دولت پیشنهاد داده ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است

گفتنی است بودجه ای که وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۳ به دولت پیشنهاد داده ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است که هنوز جداول آن مشخص نشده که چه مقدار از این بودجه درخواستی مصوب و پرداخت خواهد شد. این بودجه نیز قرار نیست صرف نوسازی شود و فقط صرف امور روزانه سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

بنابراین اگر مسئولان برنامه ای برای رفع فرسودگی صنعت دارو نداشته باشند و سریع تر نسبت به این موضوع اقدام نکنند دیر یا زود چرخ تولید از حرکت متوقف می شود و کمبودهای دارویی که یکی از چالش های مهم بازار دارویی است دوباره بروز می یابد و صنعتگران هم به سادگی نمی توانند به چرخه تولید برگردند.

به گفته کارشناسان هر کارخانه ای که در نتیجه عملکرد نامناسب متولیان یا تاخیر در تصمیم گیری آن ها از حرکت متوقف شود ۱۰ سال زمان نیاز دارد تا دوباره به چرخه تولید برگردد و این آسیبی است که اگر متولیان نسبت به صنعت دارو به هوش نباشند بر سر داروسازی کشور، صنعتی که ۹۹ درصد نیاز کشور را تامین می کند می آید.

کد خبر: ۲۶۸٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha