۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
برنامه های خودرویی علی آبادی مشکلات خودروسازی را حل نکرد
بازار از کمیسیون صنایع خانه ملت گزارش می دهد؛

برنامه های خودرویی علی آبادی مشکلات خودروسازی را حل نکرد

جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: وزارت صمت به جای حل مشکلات فعلی صنعت خودرو که افزایش تیراژ و حمایت از تولیدکنندگان است، برنامه خودروهای برقی برای فراراز مشکلات را مطرح کرد.

بازار؛ گروه خودرو: آمار تولید خودرو، کمبود نقدینگی و افزایش زیان انباشت نشان از آن دارد که عباس علی آبادی به عنوان سکان دار وزارت صمت توجه به روند تولید را فراموش کرده است. باتوجه به اینکه خودرو یک کالای تورمی و سرمایه ای شناخته می شود، قیمت گذاری دستوری نه تنها حمایت از مصرف کننده نیست بلکه دلیل اساسی افزایش زیان و اختلاف بها خودرو از کارخانه تا بازار است. علیرغم واردات خودرو به کشور ظاهرا وزارت صمت حاضر به پیگیری خروج شورای رقابت از مدار قیمت گذاری نیست.

جدی: بارها به وزارت صمت اعلام کردیم که ابتدا کسری بازار خودرو را از محل تولید یا واردات تامین سپس برنامه های جدید را دنبال کنید

برقی سازی بهانه ای برای فرار از افت تولید

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر برنامه مدون افزایش عرضه از سوی وزارت صمت تدوین شود شورای رقابت حذف خواهد شد به «بازار» گفت: حذف قیمت گذاری دستوری برای خودروها در صورتی امکان پذیر است که برنامه و بستر افزایش تولید و عرضه توام با جدیت در واردات خودرو از سوی وزارت صمت انجام شود. متاسفانه سیاستگذار صنعتی در کشور به جای تدوین راهبرد اجرایی بیشتر به اهداف شعارگونه تکیه کرده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برنامه واردات خودروهای برقی، بیان کرد: وزارت صمت به جای اینکه مساله فعلی صنعت خودرو که افزایش تیراژ و حمایت از تولیدکنندگان است را حل کند، برنامه جدیدی به نام خودرو «برقی» با هدف کاهش توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو مطرح کرده است.

جدی با اشاره به اینکه برنامه های خودرویی وزارت صمت در تولید و واردات نتیجه مثبت نداشته به «بازار» توضیح داد: برای اینکه بازار خودرو به تعادل برسد باید میزان عرضه خودرو با انواع فناوری انرژی و سوختی اعم از: برقی، هیبریدی و بنزینی افزایش یابد. این افزایش فقط نباید روی کاغذ باشد بلکه باید اثر آن را در وضعیت «بحرانی» بازار خودرو احساس کرد. بارها به وزارت صمت اعلام کردیم که ابتدا کسری بازار خودرو را از محل تولید یا واردات تامین سپس برنامه های جدید را دنبال کنید.

برنامه های خودرویی علی آبادی مشکلات خودروسازی را حل نکرد| امروز وزیر صمت به مجلس می رود

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه تامین نقدینگی صنعت خودرو چالش دارد، گفت: باتوجه به اینکه متولی تولید خودرو در کشور وزارت صمت است، جهت رفع کمبود نقدینگی باید مشوق های حمایتی با همکاری بانک ها تعریف کند. عباس علی آبادی با ارائه طرح های جدید برای صنعت خودرو قصد فرار از پاسخگویی در خصوص افت تیراژ را دارد.

وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وزیر صمت سوالاتی دارد که هفته جاری و آتی دعوتشان کردیم.

حسینی کیا: وزارت صمت باید تسهیلاتی را از بانک ها برای صنایع خودروسازی دریافت کند

نقش مهم وزارت صمت در دریافت تسهیلات از بانک ها

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو به «بازار» گفت: وزارت صمت مدعی است که هدف گذاری و برنامه ریزی برای تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال انجام داده است، البته می گویند تا دو سال آینده به این تیراژ خواهند رسید. اما اگر روند تولید خودرو در سال جاری نتواند به مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد، احتمال برنامه دو سال دیگر وزارت صمت تعلیق به محال خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر سیاست وزارت صمت در صنعت خودرو توضیح داد: برنامه وزارت صمت برای بلند مدت قابل تقدیر است، اما در شرایط فعلی نمی تواند مشکلی از صنعت خودرو حل کند. بنابراین سیاستگذاران صنعتی در کشور باید برنامه کوتاه مدتی داشته باشند که افزایش تیراژ برای تولیدکنندگان ایجاد و ناترازی بازار به دلیل شکاف قیمتی ناشی از قیمت گذاری دستوری از بین برود.

برنامه های خودرویی علی آبادی مشکلات خودروسازی را حل نکرد| امروز وزیر صمت به مجلس می رود

حسینی کیا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه آزادسازی قیمت خودرو اهمیت بالایی دارد، بیان کرد: قیمت گذاری دستوری زمانی قابل برداشتن است که تعرفه واردات خودرو به سمت حداقل ها میل کند، وظیفه اصلی وزارت صمت نیز سیاستگذاری با هدف متعادل سازی قیمت ها است. اگر تعرفه واردات بالا و عرضه خودروهای خارجی اندک باشد، قیمت گذاری روند دستوری را دنبال می کند. اما همانطور که اشاره کردم در صورت تعریف تعرفه واردات معقول آزادسازی قیمت خودروها انجام خواهد شد؛ چرا که عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار در خصوص عدم همکاری بانک ها با صنایع خودروسازی، اظهار داشت: وزارت صمت باید تسهیلاتی را از بانک ها برای صنایع خودروسازی دریافت کند، وزیر صمت می تواند کمک جدی به افزایش تیراژ تولید در ماه های منتهی به پایان سال داشته باشد تا قیمت خودرو در ماه آخر سال جاری متعادل باشد.

برنامه های خودرویی علی آبادی مشکلات خودروسازی را حل نکرد| امروز وزیر صمت به مجلس می رود

طهماسبی: وزارت صمت مدعی است که صنعت خودرو را رها نکرده و برنامه برقی سازی محصولات را دنبال می کند

امروز وزیر صمت به مجلس می رود؟

فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه وزارت صمت تولید خودرو را رها کرده است، گفت: وزارت صمت مدعی است که صنعت خودرو را رها نکرده و برنامه برقی سازی محصولات را دنبال می کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات مختلف از برنامه های خودرویی عباس علی آبادی در وزارت صمت، بیان کرد: جهت بررسی وضعیت صنعت خودرو با محوریت تولید و واردات، امروز وزیر صمت را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصطفی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      آیا این وزیر رها نکرده است بلکه دستور رها کردن را داده است؟!؟.