۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
جزئیات مذاکرات جدید خودرویی ایران در چین
رئیس هیات عامل ایدرو اعلام کرد

جزئیات مذاکرات جدید خودرویی ایران در چین

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: قرار نیست خودروی برقی مشترک چینی- ایرانی بسازیم؛ بلکه بحث بر سر طراحی مشترک با چینی‌ها با استفاده از تجارب آنها بوده و خودروی تولیدی حتما ایرانی خواهد بود.

بابک احمدی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تشریح جزئیات توافقات اخیر خودرویی ایران و چین گفت: وزیر صمت طی سفر فشرده از چند خودروسازی به‌ روز چین و زیرساخت‌های موجود آنها در حوزه تولید خودروهای برقی از جمله کارخانه‌های باتری سازی آنها بازدید کرد و به نظر می رسد در شرکت‌های چینی، برای شروع همکاری مجدد با خودروسازان ایرانی و ورود به بازار ایران، فضای بسیار خوبی وجود دارد.

وی افزود: با توسعه کمی و کیفی که در صنعت خودروی چین رخ داده، خودروسازان این کشور به نقطه‌ای رسیده‌اند که امروز به صنعتگران اروپایی تنه می‌زنند، ضمن اینکه چینی‌ها فضای تولیدی با ظرفیت‌های بالایی ایجاد کرده‌اند و بسیار علاقه دارند که در بازارهای ایران حضور پیدا کنند.

احمدی با بیان اینکه پیش‌شرط وزارت صنعت ایران برای همکاری با خودروسازان چینی، حضور در سرمایه‌گذاری و مشارکت آنها برای تولید داخلی خودرو است، تصریح کرد: به هیچ وجه پذیرش تولید مونتاژی از چین نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نگران این بودیم که چینی ها همراهی لازم را با تقاضای مطروحه از سمت وزارت صمت نداشته باشند، در حالیکه آنها با آغوش باز از وزیر صمت ایران استقبال و اعلام آمادگی کردند که همکاری ها را گسترش دهند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بعد از آن سفر، برای جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حوزه صنعت خودرو ایران مذاکرات جدی شکل گرفته؛ به‌ طوری که این سرمایه گذاری ها منجر به طراحی و توسعه محصول و تولید داخلی خواهد شد.

احمدی ادامه داد: بنا نداریم که خودروی برقی مشترک چینی- ایرانی بسازیم، بلکه بحث بر سر طراحی مشترک خودرو با چینی‌ها با استفاده از تجارب آنها است تا یک خودروی کاملا ایرانی تولید کنیم.

وی معتقد است که چینی ها در این حوزه اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و باید از تجارب آنها استفاده کرد.

احمدی در خصوص میزان پایبندی چینی‌ها به قراردادهای میان دو کشور با وجود تحولات سیاسی نیز گفت: در یک رابطه تجاری، مراقبت مستمر و هوشمندی لازم و ابزار کار است و این همیشه باید یکی از ابزارهای مدنظر باشد، این در حالی است که هر وقت از این موضوعات، غفلت کردیم، طرف مقابل که به دنبال منافع حداکثری خود است، به ضرر ما کار کرده است.

وی اظهار داشت: نمی‌توان به واسطه کوتاهی‌ها و کم‌کاری‌های خودمان، طرف مقابل را متهم کنیم که به دنبال سوءاستفاده بوده است، بلکه باید از ظرفیت‌ها و منافع خودمان که جریان مستمر و محدود به یک زمان هم نمی‌شود، مراقبت کنیم.

رئیس هیات عامل ایدرو درخصوص روند پیشرفت چینی‌ها در عرصه خودروسازی نیز گفت: نقطه قوت چینی‌ها این بوده که از روزهای اول در حوزه طراحی مهندسی تمرکز کردند و صرفا به دنبال تولید و تحویل نرفتند، این ظرفیت‌های دانشی برای آنها ایجاد کرد که الان صاحب تکنولوژی هستند و خودشان طراحی محصول جدید می‌کنند، امیدوارم ما هم در این مسیر خوبی که آغاز شده پیش برویم و بتوانیم به نقطه مطلوب لیاقت کشورمان برسیم.

کد خبر: ۲۵۷٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha